کد خبر: ۳۹۰۵۱۷
۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
0
کارشناس کانادایی معتقد است فرهنگ سردار سلیمانی در مبارزه با استکبار همچنان در منطقه پابرجاست و آمریکا این مسئله را حس می‌کند.
حاج قاسم فرهنگی بود که با حذف فیزیکی از بین نرفته و نمی‌رود

شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بازتاب‌های جهانی زیادی را به همراه داشت. پس از سه سال از زمان به شهادت رسیدن ایشان در عراق هنوز افرادی زیادی در جهان هستند که بر این باورند آمریکا با این اقدام تروریستی دست به جنایتی آشکار زد و خود را بیش از پیش در منطقه دچار مشکل کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان به منظور بررسی ابعاد بیشتر این ترور و بازخورد‌های جهانی آن این بار مصاحبه‌ای ترتیب داده با «آرنولد آگوست»، نویسنده، تحلیلگر و فعال سیاسی از مونترال کانادا که مشروح آن در ذیل از نظر می‌گذرد.
چرا آمریکا و اسرائیل برای به شهادت رساندن حاج قاسم سال‌ها تلاش می‌کردند؟

آرنولد آگوست: آمریکایی‌ها در منطقه در حال معامله با داعش و گروه‌های تروریستی بودند و تمام نقشه‌های خود را در خاورمیانه با کمک همین گروه‌ها عملی می‌کردند. اما در این میان حاج قاسم مانعی جدی برای آن‌ها بود و در بسیاری از موارد دست آن‌ها را رو می‌کرد و اجازه نمی‌داد آن‌ها بتوانند به اهداف شیطانی خود در منطقه برسند. آمریکا در زمان حضور حاج قاسم و به طور ویژه پس از شهادت او تلاش کرد از ایشان چهره‌ای تروریستی نمایش دهد و بگوید که این فرمانده مقاومت در حال فعالیت‌های تروریستی در منطقه بوده است. آمریکا به خاطر اینکه حاج قاسم با همراهی مردم ایران همواره تلاش کردند تا حکومت‌های ظالم را سر جای خودشان بنشانند و نیز به آن‌های درسی تاریخی بدهند از حاج قاسم می‌ترسید و نقشه‌های زیادی کشیده بود تا ایشان را از میان بردارد. اما من به شدت معتقدم که حاج قاسم فراتر از یک فرمانده مقاومت بود. ایشان یک فرهنگ و یک جبهه هستند که با حذف فیزیکی ایشان فرهنگی که سال‌ها با نظریه‌های مقاومتی او ساخته شده بود از بین نخواهد رفت. آمریکا به اشتباه فکر می‌کرد که اگر جسم حاج قاسم را از میان بردارد، صدای او و فرهنگ او هم از میان خواهد رفت. تلاش‌های چندین ساله او در منطقه و فرهنگ سازی هایش هرگز فراموش نخواهد شد و به نظر من آمریکا هیچ وقت نخواهد توانست در منطقه خواب خوشی داشته باشد.

حاج قاسم چه اقداماتی در مبارزه با گروه‌های تروریستی انجام داده بود که باعث ترس و وحشت آمریکایی‌ها می‌شد؟

آرنولد آگوست: حاج قاسم سلیمانی مخالف سرسخت تروریسم در منطقه بود و تلاش می‌کرد کشور‌های دیگری را در هم فرهنگ مبارزه‌ای خود با خود همراه کند. حاج قاسم بار‌ها گفته بود و در عمل هم نشان داده بود که به دنبال حذف داعش و گروه‌های تروریستی در منطقه است و تمام انرژی خود را برای رسیدن به هدفش گذاشته بود. آمریکا این را به خوبی متوجه شده بود که حاج قاسم مانعی جدی در برابر متحدانش برای رسیدن به اهدافشان است. اسرائیل هم هراسی وصف ناشدنی از حاج قاسم داشت و حضور ایشان در منطقه لرزه بر پیکره آن‌ها انداخته بود بر همین بود نتانیاهو با تمام توانش و با نفوذ در دستگاه‌های اطلاعاتی به دنبال به شهادت رساندن این فرمانده مقاومت در منطقه بودند.

سردار سلیمانی

آیا محافل قانونی و قانوگذارانی که مدعی بودند آمریکا و متحدانش مرتکب جنایت جنگی در منطقه شده اند توانسته اند در این سه سال واکنشی در خور در مقابل این اقدام تروریستی انجام دهند؟

آرنولد آگوست: به هیچ وجه. به نظر من تمام کشور‌های جهان باید به این اقدام تروریستی آمریکا واکنش نشان می‌دادند و فرای محکوم کردن صرف آن قدم بر می‌داشتند. به شهادت رساندن حاج قاسم نقض آشکار قوانین بین المللی و جهانی بود، اما متاسفانه ما در طول این سال‌ها دیدیم که کشور‌های مدعی اغلب در مقابل آن سکوت کردند. من مطمئنم که کشور‌هایی که در برابر این جنایت سکوت کردند همه به شدت وابسته به آمریکا هستند و از ترس اینکه منافعشان به خطر بیافتد کاری از پیش نمی‌برند. زیرا در صورت محکوم کردن این اقدام ممکن است با خشم آمریکا مواجه شوند و حتی ممکن است آمریکا و اسرائیل با هر فردی که در محافل قانونی علیه این اقدام اعتراض کند برخوردی مشابه داشته باشد. برای همین از ترس سکوت کرده اند. اما من به شدت به این ایمان دارم که آمریکا و اسرائیل با این ترور هیچ منفعتی عایدشان نشد و هیچ سودی به دست نیاوردند. آن‌ها بر عکس خود را در چاله‌ای انداختند که روز به روز بیشتر در آن فرو می‌روند، چون همان طور که در ابتدا هم به آن اشاره کردم قاسم سلیمانی تفکری است که در دل مردم و رهبری ایران زنده و پویا است و همچنان حضور حاج قاسم در منطقه در مبارزه با استکبار حس می‌شود.

آرنولد آگوست (Arnold August) دارای مدرک کارشناسی ارشد در علوم سیاسی از دانشگاه مک گیل است. او نویسنده، رونامه نگار و مدرس ساکن مونترال کانادا و کتاب (درباره دموکراسی در کوبا و انتخابات ۱۹۹۸) از جمله آثار او است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: