April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۶۴۸
۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
0
انتظار توقف بازار در شاخص ۱.۶ میلیون واحدی از مدت‌ها پیش وجود داشت. اما حالا به نظر می‌رسد نسبت به دفعات قبل، تلاش بیشتری برای شکستن این مقاومت مستحکم انجام می‌شود.

تلاش بورس برای شکست محدوده مقاومتی مهم

بورس تهران دوباره به مقاومت مستحکم ۱.۶ میلیون واحدی رسیده و برای چندمین بار تلاش می‌کند تا این مقاومت را بشکند. از مدت‌ها پیش که شاخص کل بیش از ۲۰۰ هزار واحد پایین‌تر از ارقام فعلی بود، همه انتظار داشتند که بورس در واکنش به این محدوده، کمی افت کند و درجا بزند.

اما حالا که قیمت دلار نسبت به آن زمان بالاتر رفته و سود شرکت‌ها دستخوش تغییر قرار گرفته است، انتظار اول این است که بازار سرانجام این محدوده مقاومتی را با موفقیت بشکند و به سمت بالا برود. البته احتمال دیگری هم وجود دارد که عدم توانایی شکست این مقاومت است، اما فعلا تحلیلگران بازار برای احتمال دوم، شانس کمتری قائل هستند.

بورس در سال ۹۹ بیش از آنچه که انتظار می‌رفت صعود کرد و پس از آن هم بیش از آنچه که تصور می‌شد سقوط کرد. هر بار که شاخص تلاش کرد تا مقاومت ۱.۶ میلیون واحد را بشکند، به دلیل عدم اعتماد سرمایه گذاران و خروج‌های مکرر پول توسط آن ها، در انجام این کار ناموفق بود.

تحولات بنیادی در صورت‌های مالی شرکت ها
اما حالا اعتماد به بورس بیشتر شده و مهم‌تر از آن، تحولات بنیادی در صورت‌های مالی شرکت‌ها رخ خواهد داد که این تحولات، نتیجه رشد قیمت دلار است. با این حساب عجیب نیست که تحلیلگران شانس شکسته شدن مقاومت ۱.۶ میلیون واحد را بیشتر از شانس عدم شکست آن می‌دانند.

حالا هم بازار چند روزی است که به این محدوده رسیده و در تلاش برای عبور از آن است. شاید اگر تغییر رئیس بانک مرکزی اتفاق نمی‌افتاد، تا حالا شاخص هم این مقاومت مهم را رد کرده بود، اما برکناری صالح آبادی، ابهاماتی برای فعالان بورس ایجاد کرده که ابتدا باید این ابهامات کمی شفاف‌تر شوند. از جمله این ابهامات می‌توان به تغییرات نرخ سود سپرده و تغییرات نرخ دلار اشاره کرد که فعلا ابهاماتی در این زمینه وجود دارد.

سیگنال‌های متناقض
بورس در روز چهارشنبه هفته گذشته با سیگنال‌های متناقضی مواجه شد که این سیگنال‌های متناقض را می‌توان نتیجه همین ابهامات موجود دانست.

از طرفی سرمایه گذاران حقیقی پول جدید به بازار تزریق کردند و از طرف دیگر شاخص قدرت خریداران حقیقی به کمتر از عدد یک رسید و ارزش معاملات هم کاهشی قابل توجه داشت.

با توجه به این رویدادها، می‌توان فعلا گفت که فعلا کفه ترازو به سمت فروش‌ها سنگینی می‌کند و با این حساب در ابتدای معاملات امروز می‌توان انتظار افت نسبی شاخص‌ها را داشت.

اما درصورتی که ارزش معاملات خرد رشد داشته باشد، در نیمه دوم زمان بازار، معاملات متعادل تری را شاهد خواهیم بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: