کد خبر: ۳۹۰۶۸۰
۱۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
0
شی‌جین‌پینگ از نظارت بر بازار املاک در چین کوتاه آمد؛ زمینه برای رشد بهای سنگ‌آهن و زغال مهیا شد. در این شرایط دارندگان قراضه نیز درصدد برآمده‌اند تا این محصول را برای خریداران ترکیه گران کنند.

صعود سنگ‌آهن، زغال و قراضه ادامه‌دار می‌شود؟

انتشار خبری مبنی بر کاهش نظارت در بازار املاک و مستغلات چین ظرف روز جمعه ششم ژانویه زمینه صعود سنگ‌آهن وارداتی به چین را فراهم کرد و به این ترتیب پلتس بهای سنگ‌آهن عیار ۶۲ درصد وارداتی به بنادر شمالی چین را با ثبت رشد روزانه ۲.۶ دلاری برابر ۱۱۹ دلار و ۸۰ سنت ارزیابی کرد.

اگرچه انتشار خبر عقب‌نشینی شی‌جین پینگ از سیاست‌های نظارتی سختگیرانه در بازار املاک زمینه رشد نرخ در بازار مواد اولیه فولادسازی را فراهم کرد، اما از حجم معاملات روزانه کاسته شد؛ چرا که فعالان این بازار به دنبال مشخص شدن تاثیر واقعی این خبر بر تقاضای محصولات فولادی هستند. در شرایط کنونی حاشیه سود فولادسازی در چین بسیار پایین بوده و هزینه مواد اولیه نسبت به نرخ فروش محصول بالاست.

همچنین پلتس در گزارش خود به بن‌بست معاملاتی کنسانتره در بازار داخلی چین اشاره کرد؛ در حالی که دارندگان کنسانتره با امید به رشد نرخ از عرضه کافی محصول به بازار خودداری کردند، اغلب فولادی‌ها نیز برای خرید ماده اولیه گران تردید کرده و بنابراین معاملات در این روز در میانه نبود عرضه و عدم تمایل به خرید قفل شد.

صعود زغال با رفع محدودیت خرید
خرید زغال‌سنگ چین از استرالیا رسمی شد و این موضوع زمینه رشد بهای این محصول فوب استرالیا را فراهم کرد. به گفته یک تاجر چینی در روز ششم ژانویه خرید زغال حرارتی به میزان چهار کشتی برای تحویل ظرف روز‌های ۲۱ تا ۳۱ ژانویه قطعی شد؛ این معامله نشانه‌ای قوی از لغو ممنوعیت غیررسمی واردات زغال از استرالیا برای چینی‌ها بود. به این ترتیب پلتس پریمیوم زغال متالورژیک فوب استرالیا را در روز جمعه ششم ژانویه برابر ۳۱۳ دلار و ۷۵ سنت ارزیابی کرد که این رقم در بازه روزانه رشدی ۹.۷۵ دلاری داشت. در عین حال ظرف یک هفته ابتدایی سال جاری میلادی بهای این محصول ۶.۵ درصد رشد داشته است. در این شرایط فعالان بازار به دنبال دانستن زمان پایان این رالی صعود نرخ هستند.

تجار هندی نرخ فعلی زغال فوب استرالیا را بسیار بالا ارزیابی کرده و معتقدند تقاضا برای این محصول در این نرخ محدود بوده و بنابراین احتمال عقبگرد قیمتی وجود دارد.

در حالی که احتمال لغو ممنوعیت خرید زغال استرالیا زمینه رشد بهای این محصول فوب این کشور را فراهم کرد؛ بهای این محصول تحویل چین بدون تغییر باقی ماند به نحوی که پلتس پریمیوم آن را ۳۱۴ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. البته لغو ممنوعیت خرید زغال از استرالیا سیگنالی کاهشی برای باازر این محصول تحیول چین دارد. در عین حال با نزدیک شدن به تعطیلات سال نوی چینی، از تمایل به خرید به منظور ذخیره‌سازی در انبار‌ها کاسته شد و این موضوع نیز زمینه کاهش حجم معاملات زغال تحویل بنادر چین را مهیا کرد.

راند صعود قراضه به دور پایان نزدیک می‌شود
ظرف هفته ابتدایی سال ۲۰۲۳ اقبال به دارندگان قراضه بازگشت به نحوی که در این بازه زمانی هر تن قراضه وراداتی به ترکیه سی‌اف‌آر این کشور رشدی ۱۹ دلاری داشت و پلتس بهای این محصول را ظرف روز جمعه ششم ژانویه برابر ۳۲۰ دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. در این شرایط دارندگان قراضه به دنبال استمرار این روند افزایشی هستند، اما متقاضیان قراضه در ترکیه به دلیل بالا بودن قیمت از میزان خرید‌های خود کاسته‌اند و به این ترتیب ظرف روز پایانی هفته از شتاب صعود نرخ این محصول کاسته شده به نحوی که قراضه وارداتی به ترکیه ظرف روز ششم ژانویه تنها رشدی ۲ دلاری داشته است.

فعالان بازار قراضه ترکیه معتقدند، دارندگان قراضه به دنبال افزایش بهای این محصول به کانال ۴۳۰ دلاری هستند، از آنجاییکه برخی فولادسازان ترکیه هنوز خرید مواد اولیه خود را برای ماه فوریه انجام نداده‌اند، احتمال افزایش قیمت تا این سطح قیمتی وجود دارد؛ هر چند این رشد نرخ زمانی تحقق میابد که فولادسازان ترکیه به رشد بهای محصولات تولیدی خود در بازار داخلی و صادراتی امیدوار شوند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: