April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
رییس استصنا نسبت به بحران کمبود نقدینگی هشدار داد
کد خبر: ۳۹۰۷۶۶
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
رییس استصنا با ابراز تاسف از عملکرد دولت گفت: امروزه صنعت نفت به جای آنکه حامی تولید کننده باشد، به تولید کننده همچون بانک نگاه می‌کند.

بار بی توجهی دولت به ال سی داخلی بر دوش تولیدکننده

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت) استصنا) با انتقاد از نابسامی بازار ارز گفت: این نوع کار کردن بسیار سخت است، اکنون برای نقل و انتقال پول و خرید مواد اولیه تولید، چالش‌های جدی با صراف و انتقال دهندگان ارز داریم.

احسان ثقفی در گفتگو با خبرنگار پول نیوز با اشاره به اینکه مشکلات ارزی فقط برای طرف ایرانی است گفت: اکنون ارز را قبل از آنکه کالا به دستمان برسد، به طرف خارجی تحویل می‌دهیم و این سخت‌ترین نوع معامله در تجارت خارجی است.

وی با اشاره به اینکه سازندگان تجهیزات صنعت نفت با دولت کار می‌کنند گفت: متاسفانه دولت در پرداخت کالا‌هایی که خریداری می‌کند روال خاص خودش را دارد بدین معنا که پرداخت‌ها به هیچ وجه به موقع و سروقت نیست.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت) استصنا) از دولت خواست شرایط سخت تولیدکنندگان به ویژه تجهیزات صنعت نفت را درک کند و گفت: از دولت نمی‌خواهیم پول قطعات و تجهیزات صنعت نفت را که از تولید کننده داخلی خریداری می‌کند، پیش بدهد یا به عبارت بهتر پیش خرید کند، اما انتظار داریم حداقل به محض دریافت قطعه، پول آن را به تولید کننده بپردازد.

 

بیشتر بخوانید:بحران بی ثباتی دلار گریبانگیر تولید و تولیدکننده


وی با اشاره به تاثیرات تحریم برای نقل و انتقال ارز، خرید مواد اولیه، واردات و صادرات گفت: امروزه با فروشندگان مواد اولیه خارجی با ترفند‌های بسیاری کار می‌کنیم و ارز را با هزینه‌های سنگین جابجایی تحویل میدهیم، اما دولت برای تولیدکنندگان داخلی امتیازی نمی‌دهد.

ثقفی با اعلام اینکه تحریم انواع معاملات مدت دار را برای ایران ممنوع و غیر ممکن کرده است گفت: البته هنوز راهکار‌هایی وجود دارد و در قالب مذاکراتی که انجام داده ایم، زمینه ال سی داخلی آماده است و استصنا با چند بانک داخلی مذاکره کرده و بانک‌ها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که ال سی ریالی باز می‌کنند.

وی از کم لطفی‌های دولت بشدت انتقاد کرد و گفت: نکته مهم آن است که طرف کارفرمایی یعنی دولت که همان خریدار تجهیزات صنعت نفت است، باید دستور انجام ال سی را بدهد و به زیر مجموعه هایش دستور بدهد که ال سی ریالی را فعال کنند که متاسفانه کم کاری و کوتاهی صورت می‌گیرد.

رئیس استصنا از مشکلات کمبود نقدینگی برای تولید و تولیدکننده داخلی خبر داد و گفت: اگر تولید کننده داخلی از همان روز اول بتواند ال سی ریالی را فعال کند، می‌تواند نقدینگی لازم را برای خرید مواد اولیه تامین کند و تولید روانتر اتفاق می‌افتد.

وی با ابراز تاسف از اینکه تولیدکننده داخلی ناچار به دریافت وام با بهره‌های سنگین از بانک است گفت: اگر دولت استفاده از ال سی داخلی را فعال کند، تولیدکنندگان تسهیلاتی نمی‌گیرند که بهره‌های سنگین آن باعث بحران برای تولید و تولیدکننده شود.

ثقفی به تبعات کمبود نقدینگی در تولید پرداخت و گفت: اگر دولت ال سی داخلی را به جریان بیندازد، تاخیر در تامین مواد اولیه پیش نمی‌آید و چالشی در تولید و تحویل محصول تولید شده صورت نمی‌گیرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه امروزه صنعت نفت به جای آنکه حامی تولید کننده باشد، به تولید کننده همچون بانک نگاه می‌کند گفت: رفتار دولت به ویژه وزارت نفت در قالب تجهیزاتی که از تولید کننده ایرانی خریداری می‌کند و پول آن را با تأخیر چندین ماه می‌پردازد، به این می‌ماند که از بانک تسهیلاتی با بهره ۳۰ درصد دریافت کرده باشد.

رئیس استصنا با ابراز تاسف از رفتار دولت با تولیدکنندگان داخلی گفت: دولت تجهیزات و تولیدات را از تولیدکنندگان داخلی تحویل می‌گیرد، در خط تولید صنعت نفت مصرف میکند و هرگاه که میلش کشید، پول آن را می‌پردازد و این بدترین نوع رفتار با تولیدکننده داخلی است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: