April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
عضو کمیسیون صنایع از کاهش سهمیه بشدت انتقاد کرد
کد خبر: ۳۹۰۷۷۶
۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت معادن سنگ آهن و فولادسازی‌ها برای کشور گفت: امروزه در شرایط بسیار ایده الی به سر می‌بریم و در زمینه تولید سنگ آهن و فولاد در جهان صاحب برند هستیم.

فولادسازی‌های درگیر تصمیم غیر کارشناسی معادن سنگ آهن

الهوردی دهقانی سانیچ با اشاره به توسعه صنعت فولادسازی کشور و تاثیراتی که بر اقتصاد و خودکفایی کشور گذاشته گفت: اکنون به اندازه‌ای در صنعت فولاد توانمند هستیم که جای پای ما در آسیا محکم و کامل شده و به جرات می‌توانیم ادعا کنیم که در صنعت فولادسازی آسیا حرفی برای گفتن داریم.

وی با اشاره به ذخایر و معادن سنگ آهن در کشور گفت: امروزه معادن بزرگی همچون گل گهر و چادرملو داریم که نه تنها در زمینه اکتشاف، بهره برداری و تولید سنگ آهن بسیار توانمند هستند و نیاز اصلی صنایع فولادسازی به سنگ آهن را تامین می‌کنند، بلکه توانسته اند با راه اندازی کارخانه‌های فولادسازی، در زمینه تکمیل چرخه تولید و فاصله گرفتن از خام فروشی نیز حرفی برای گفتن داشته باشند.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی از وجود معادن متنوع در سراسر کشور خبرداد و گفت: امروزه از هر نوع ماده معدنی در کشور داریم که بی شک می‌توانند جایگزین صنعت نفت در این شرایط تحریم شوند و به اقتصاد وابسته به نفت پایان دهند.

وی با یادآوری اینکه شرکت ملی فولاد ایران برای هماهنگی صنعت فولاد کشور تشکیل شد گفت: بعد از انقلاب خوشبختانه شرکت ملی فولاد به صورت هلدینگ تشکیل و فعالیت آن با جدیت اغاز شد.

دهقانی با اشاره به تقویت صنعت فولاد کشور در سال‌های پس از انقلاب گفت: با تشکیل شرکت ملی فولاد ایران، صنعت فولاد پروژه محور و معدن محور شد به نوعی که الان در تولیدات فولادی، سنگ آهن و صناعی پایین دستی حرفی برای گفتن داریم.

وی از رشد سریع و بی وقفه صنعت فولاد در کشور خبر داد و گفت: رشد صنعت فولاد در کشور به اندازه‌ای سریع بود که نه تنها در ایران بلکه در دنیا حرفی برای گفتن داریم، به نوعی که نه تنها نیاز داخل به فولاد را تامین می‌کنیم، بلکه در سطح گسترده‌ای صادرات داریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه چرخه تولید فولاد از سنگ آهن تا انواع محصولات فولادی، سالهاست در یک محور منطقی و اصولی می‌چرخند گفت: کارخانه‌های فولاد سازی به عنوان صنایع پایین دستی در کنار معادن سنگ آهن فعال شده و با جدیت به کار خود ادامه می‌دهند و امروزه بخش قابل توجهی از گردش اقتصاد کشور در زمینه سنگ آهن و فولاد است.

وی بر انجام تولید بر اساس یک نظم و اصول تاکید کرد و گفت: بزرگترین معضل کشور از سال‌ها قبل تا امروز، خام فروشی بوده و در تمامی سال‌های گذشته بر فاصله گرفتن از خام فروشی، ایجاد ارزش افزود، اشتغالزایی و کسب درآمد بیشتر تاکید شده و خوشبختانه معادن سنگ آهن به صورت لحظه‌ای در مسیر گسترش گام برداشته اند.

دهقانی با اشاره به اینکه معادن سنگ آهن کارخانه فولاد سازی ایجاد کرده اند گفت: اگرچه کارخانه‌های فولادسازی روز به روز گسترش می‌یابند، اما فولادسازی‌های باسابقه همچون ذوب آهن اصفهان یا فولاد مبارکه جایگاه خود را دارند و با توجه به تولیداتی که دارند، به یک برند تبدیل شده اند.

وی با تاکید بر اینکه بتازگی زمزمه قطع سهمیه سنگ آهن فولادسازی‌ها به گوش می‌رسد گفت: اینکه معادن سنگ آهن بدنبال تکمیل چرخه تولید هستند، اقدام خوبی است، اما باید اهمیت تولیدات بررسی شود. امروزه کارخانه‌های با سابقه در زمینه تولید انواع ورق و محصولات فولادی نقش تعیین کننده‌ای دارند و قرار نیست با راه اندازی کارخانه‌های جدید، برای کارخانه‌های با سابقه مشکل آفرینی صورت پذیرد.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به راه اندازی کارخانه‌های جدید و ایجاد مشکل برای کارخانه‌های با سابقه گفت: وزارت صمت باید هنگام صدور مجوز فعالیت بررسی‌های لازم را با دقت انجام دهد و قبل از صدور هر مجوزی؛ تبعات آن را با دقت بررسی کند.

وی با اشاره به تبعات تصمیمات غلط برای تولید گفت: قرار نیست با رشد قارچ گونه در یک بخش، برای صنایع مشکل آفرینی کنیم.

دهقانی با یادآوری بررسی‌هایی که در مسیر رفع موانع تولید در مجلس شورای اسلامی صورت گرفته گفت: مدت‌ها کار کارشناسی انجام دادیم و نتیجه گلایه‌های تولیدکنندگان را به صورت قانون رفع موانع تولید تصویب کردیم تا اشتغال تهدید یا تولید محدود نشود.

وی از ایجاد محدودیت معادن سنگ آهن برای فولادسازی‌ها بشدت انتقاد کرد و گفت: معادن سنگ آهن باید بدانند که چرخه تولید هستند و هرگز نمی‌توانند به صورت سلیقه‌ای و انفرادی تصمیم بگیرند، زیرا با یک تصمیم غیر کارشناسی، برای صنایع فولاد که بخش بزرگی از تولید و اشتغال کشور هستند، چالش درست کرده اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: