April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۸۰۸
۲۰ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
0
با دستیابی یک شرکت دانش بنیان به دانش فنی تولید «ماده بودارکننده گاز» در اراک، ایران به جمع چهار کشور تولیدکننده این محصول پیوست.

ایران به جمع ۴ کشور تولید کننده «ماده بودارکننده گاز» پیوست

تلاش برای بی‌نیازی کشور از واردات چند ماده استراتژیک و خودکفایی در تولید این محصولات، انگیزه‌ای شد که جمعی از متخصصین حوزه صنعت نفت و گاز استان مرکزی دست به تأسیس شرکتی بزنند که ایران را در جمع چهار کشور تولیدکننده ماده بودار کننده گاز قرار داد.

مهدی سخاوتی فارغ‌التحصیل رشته مهندسی شیمی از دانشگاه نفت یک شرکت دانش بنیان را در سال ۹۸ با هدف بی‌نیازی کشور از واردات چند محصول استراتژیک صنعت نفت و گاز تأسیس و در مرداد ماه امسال بعد از سه سال دوندگی و اثبات توانمندی توانست به عنوان تنها تولیدکننده ماده بودارکننده گاز در ایران و خاورمیانه در لیست شرکت‌های تأمین کننده وزارت نفت قرار گیرد.

مدیرعامل این مجموعه دانش بنیان از صرفه‌جویی ۳۶ میلیون یوروی ارز با تولید این محصول در کشور خبر داده و می‌گوید: گاز خانگی به تنهایی فاقد بوست و اگر ماده بودارکننده به آن اضافه نشود، چه بسا می‌تواند حوادث ناگوار بسیاری را در کشور رقم بزند.

این تولیدکننده گفت: ایران تا پیش از تولید این محصول، وارد کننده بود، اما هم اکنون درجمع چهار کشور تولیدکننده ماده بودارکننده گاز جهان قرار گرفته و با تولید داخلی آن از خروج سالانه ۳۶ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

سخاوتی افزود: این محصول سه سال گذشته به همت متخصصان داخلی تولید و پس از سه سال آزمایشات مختلف از سوی مسؤولان وزارت نفت تاییده نهایی را دریافت کرد.

وی با بیان اینکه با دستیابی به دانش فنی تولید این ماده، ایران از واردات آن بی‌نیاز و به خودکفایی رسیده است، ادامه داد: ایران با وجود تاریخچه صدساله در تولید نفت و گاز برای نخستین بار به این دانش فنی تولید این محصول استراتژیک دست یافته و قادر است صد درصد نیاز داخل را برطرف و نسبت به صادرات آن نیز اقدام کند.

مدیرعامل این مجموعه دانش بنیان اظهار کرد: این محصول استاندارد‌های ملی و جهانی نفت و گاز را دریافت کرده و با افزوده شدن آن به گاز به عنوان یک آلارام عمل کرده و از بروز انفجار و آتش سوزی در بخش خانگی و مراکز صنعتی پیشگیری می‌کند.

سخاوتی با اشاره به قیمت بالای این محصول در بازار‌های خارجی گفت: بر اساس قانون وزارت نفت چنانچه محصولی در داخل تولید شود که قیمت آن ۱۵ درصد گران‌تر از مشابه خارجی باشد برای حمایت از تولید باید خرید داخلی آن انجام شود، این در حالی است که ما این محصول دانش بنیان را با قیمت بسیار نازل‌تر از قیمت‌های جهانی عرضه می‌کنیم، ضمن اینکه قادر به انجام حجم بالایی از صادرات و ارزآوری برای کشور هستیم.

وی مهم‌ترین خواسته این واحد تولیدی را تأمین خوراک از سوی شرکت ملی نفت ایران دانست و اظهار کرد: در حال رایزنی با وزارت نفت و شرکت ملی گاز برای تأمین ۱۵ هزار تن خوراک مورد نیاز هستیم، استاندار مرکزی نیز پیگیری‌هایی متعددی را در این زمینه انجام داده که امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

این تولیدکننده ادامه داد: این مجموعه قادر به ایجاد ۱۰۰ فرصت شغلی در آینده نزدیک است، ضمن اینکه در حال حاضر ۹ فرصت شغلی برای فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی شیمی و نفت ایجاد کرده است.

سخاوتی در ادامه تولید محصول «دی میتیل دی سولفید» را از دیگر تولیدات این مجموعه عنوان کرد و افزود: دی میتیل دی سولفید یکی از افزودنی‌های مورد نیاز در واحد‌های پتروشیمی و پالایشگاهی است که پیش از این از طریق واردات تأمین می‌شد، اما با دستیابی به دانش فنی تولید آن در داخل از خروج سالانه ۱۰ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری شد.

وی بیان کرد: این محصول هم اکنون در چندین پالایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد که با دسترسی به دانش فنی تولید، کشور از واردات آن بی‌نیاز می‌شود.

این تولیدکننده در ادامه از تلاش برای تولید «طعم دهنده‌ها» برای نخستین بار در کشور خبر داده و گفت: در حوزه صنعت غذایی تولید طعم دهنده‌ها در دستور کار قرار گرفته که هم اکنون در مرحله اخذ مجوز‌ها و تاییدیه‌های نهایی از سازمان غذا و دارو است که با تولید این محصولات نیز کشور از واردات بی‌نیاز خواهد شد.

سخاوتی در ادامه با انتقاد از نبود حمایت‌ها گفت: این مجموعه هم اکنون در مرحله ثبت به عنوان یک شرکت دانش بنیان است که ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات عزیزان، خواهان تسریع در روند این مهم هستیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: