April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۰۸۷۱
۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰
0

امروزه استفاده از دستگاه‌های cnc محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. سرعت انجام کار با کمک این دستگاه افزایش چندانی داشته است و همچنین اشتباهات انسانی را به حداقل رسانده است. اما دستگاه‌ها نیز احتیاج به مراقبت و سرویس شدن دارند. در ادامه به معرفی این دستگاه، کاربرد آن و در نهایت به بررسی پرفروش‌ترین قطعات آن می‌پردازیم.

پرفروش‌ترین قطعات دستگاه CNC

دستگاه سی ان سی چیست؟

در تعریف ساده cnc می‌توان گفت سی ان سی دستگاهی است که از آن برای کنترل اتوماتیک ابزارها و دستگاه‌های کاری استفاده می‌شود. استفاده از این دستگاه خطاهای انسانی در صنایع را به حداقل ممکن میرساند زیرا تمرکز اصلی بر نرم افزارهای کامپیوتری است و نه محاسبات دستی انسانی. در یک کلام: سی ان سی یک مجری دقیق برای دستورات انسانی است.

این دستگاه نسخه پیشرفته تر دستگاه ان سی است که کار کنترل حرکت محورهای خطی و دورانی را بسیار راحت تر کرده است.

از مزیت‌های دستگاه سی ان سی نسبت به نسخه قدیمی‌تر و دستی آن یعنی ان سی می‌توان به این مورد اشاره کرد که به دلیل اینکه سی ان سی با محاسبات کامپیوتری کار می‌کند در مقایسه با ان سی که بر محور محاسبات انسانی است دقت بسیار بالاتری دارد و خطای محاسباتی نیز به حداقل ممکن می‌رسد.

مهمترین کاربردهای دستگاه سی ان سی

دستگاه سی ان سی، دستگاه مادر اکثر صنایع است و کاربردهای فراوانی نیز دارد. از این دستگاه می‌توان برای مواردی مانند برشکاری، حکاکی، سوراخکاری و در صنایعی مانند ماشین سازی، مدل سازی، قالب سازی و ... استفاده کرد.

همچنین در کارهایی با دقت و ظرافت بالا مثل کارهای تزئینی می‌توان از دستگاه‌های سی ان سی با ابعاد کوچک استفاده کرد و اگر قصد داریم از این دستگاه در تولید محصولاتی با اندازه‌های بزرگتر مثل تولید سنگ‌های ساختمانی و لوازم چوبی و … استفاده کنیم باید به سراغ ابعاد بزرگتری از این دستگاه برویم.

پرفروش‌ترین قطعات دستگاه CNC

انواع دستگاه‌های سی ان سی

دستگاه هوا برش، دستگاه برش پلاسما، دستگاه واترجت، دستگاه لیزری و دستگاه فرزی از مهمترین انواه دستگاه‌های سی ان سی هستند.

در بین این مدل‌ها، دستگاه فرزی و لیزری ارزان‌تر از بقیه هستند و به همین دلیل استفاده بیشتری نیز دارند.

نحوه عملکرد دستگاه هوا برش به این صورت است که با ترکیب اکسیژن و سوخت فلز مورد نظر را به دمای برافروختگی می‌رساند و آن را برش می‌دهد. البته از هوا برش هم برای بریدن و هم برای جوش زدن فلزات استفاده می‌شود. این روش یکی از روش‌های ارزان و کلاسیک محسوب می‌شود که در حال حاضر کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه عملکرد دستگاه برش پلاسما به این صورت است که با فشرده کردن گازهایی مخصوص و ایجاد دمای بسیار زیاد به کمک این گازها فلزات و مواد مختلفی را در اندازه‌های دلخواه برش می‌دهد.

در دستگاه واتر جت از آب برای برش مواد مختلف استفاده می‌شود. برای بریدن مواد نرم مثل کاغذ و مقوا و … از آب خالص استفاده می‌شود و برای بریدن مواد سخت‌تر و محکم‌تر مثل فلزات از ترکیی آب به همراه مواد ساینده استفاده می‌شود.

پرفروش‌ترین قطعات دستگاه CNC

معرفی برخی از قطعات دستگاه CNC

در ادامه به معرفی برخی از قطعات دستگاه cnc می‌پردازیم.

انرژی گاید

انرژی گاید یا زنجیر محافظ کابل، محفظه‌ای است مانند زنجیر تانک که از له شدگی، شکستن و خم شدن بیش از حد کابل‌ها جلوگیری می‌کند.

انرژی گایدها به دلیل نوع ساختاری که دارند می‌توانند حرکات عمودی، افقی و یا چرخشی به خود بگیرند بدون اینکه به کابل‌هایی که از درون شان عبور کرده است صدمه‌ای وارد شود.

یکی از ویژگی‌های انرژی چین‌ها این است که تنها در یک جهت خم می‌شوند و این ویژگی باعث می‌شود که در صورت خم شدن برای انتقال کابل‌ها، کابل‌ها دچار قطع شدگی نشوند. خودتان اگر دقت کرده باشید برای قطع کردن یک سیم بدون استفاده از ابزاری، سیم را در جهت‌های مختلف پیج و تاب می‌دهید تا روکش آن کم کم دچار از هم گسیختگی و در نهایت سیم قطع شود.

استپ موتور

موتوری که محور محرک آن به جای پیوسته بصورت گسسته و در مراحل کوچک می‌چرخد، این یک تعریف ساده از موتورهای پله‌ای هست که در ادامه به توضیح مفصل‌تری می‌پردازیم.

استپ موتور یا موتور پله‌ای یک موتور الکتریکی است که محور آن با حرکت در یک درجه ثابت می‌چرخد و این نکته اصلی‌ترین ویژگی این موتور محسوب می‌شود.

استپ موتورها انواع مختلفی دارند که می‌توان، استپ موتور انکودر، استپ موتور ضد آب، استپ موتور گیربکس دار جز مهمترین آنها می‌باشد.

اینوتر

اسم اینورتر صنعتی را این روزها بسیار زیاد می‌شنویم. اینورتر به نام‌های دیگری همچون، کنترل دور موتور، درایو موتور، درایو سرعت قابل تنظیم، درایو، درایو سرعت متغیر VFD، درایو Ac و میکرو درایو نیز شناخته می‌شود. درواقع همه این‌ها به یک وسیله اشاره دارند. ادوات الکترونیک قدرت، امروزه در انواع مختلف و برای کاربردهای گوناگونی ساخته شده‌اند، که اینورتر صنعتی به عنوان یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین ادوات موردنظر می‌باشند.

آن‌ها در بسیاری از وسایل صنعتی و خانگی، که به نحوی در آن‌ها حرکت وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در لوازمی همچون یخچال، کولر‌گازی و ماشین لباسشویی، حتی پمپ آب خانگی و آسانسورهای صنعتی و خانگی، می‌تواند به‌کار گرفته شود. در ادامه بیشتر به مزایا و کاربرد این دستگاه می‌پردازیم.

بلبرینگ خطی

بلبرینگ خطی وظیفه تامین حرکت خطی دقیق و با اصطکاک بسیار پایین در طول یک محور را دارند. همانند سایر بلبرینگ‌ها، وظیفه‌ی به حداقل رساندن اصطکاک و تحمل بار به ساچمه‌ها برمی‌گردد. دقت بالا و لقی کم این بلبرینگ‌ها محبوبیت آن‌ها را بسیار بیشتر کرده و کاربرد آن‌ها را در صنایع گسترده‌تر ساخته. به عنوان مثال CNC از دستگاه‌هایی است که به دقت بسیار بالا و لقی بسیار کم نیاز دارد و به همین دلیل از این نوع قطعات بهره می‌برد.

برای اینکه یک بلبرینگ بتواند حرکتی دقیق، روان و بدون خطا داشته باشد به یک میله با دقت ساخت بالا و همچنین صافی سطح مناسب نیاز دارد که برای این منظور از شفت‌ هارد و شفت هارد کروم استفاده می‌شود. این نوع از شفت‌ها با داشتن سختی بالا و همچنین سطح بسیار صاف، بهترین انتخاب برای ساخت یک محور راهنمای حرکت خطی به وسیله بلبرینگ خطی هستند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: