کد خبر: ۳۹۰۹۰۴
۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۵
0
شرکت اسپیس ایکس به تازگی گروه بزرگ دیگری از ماهواره‌های اینترنتی را برای شرکت وان‌وب پرتاب کرده است.

اسپیس ایکس ۴۰ ماهواره اینترنتی را به فضا پرتاب کرد

یک موشک «فالکون۹» (Falcon ۹) شرکت «اسپیس ایکس» (SpaceX) به همراه ۴۰ ماهواره شرکت «وان‌وب» (OneWeb)، روز نهم ژانویه در ساعت ۱۱:۵۰ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی از «ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» (CCSFS) در فلوریدا بلند شد.

نخستین مرحله فالکون۹، حدود هفت دقیقه و ۴۵ ثانیه پس از پرتاب به زمین بازگشت. این دومین فرود برای این تقویت کننده ویژه بود که ماموریت «سی‌آراس-۲۶» (CRS-۲۶) را نیز برای ناسا در ۲۶ نوامبر سال گذشته به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» (ISS) پرتاب کرد.

مرحله بالایی فالکون۹ پس از جدا شدن، به حمل ۴۰ ماهواره وان‌وب به مدار پایین زمین ادامه داد. استقرار ماهواره‌ها طبق برنامه‌ریزی، در یک بازه زمانی تقریبا ۳۷ دقیقه‌ای انجام گرفت که حدود ۵۸ دقیقه پس از بلند شدن آغاز شد.

وان‌وب در حال مونتاژ شبکه‌ای متشکل از ۶۴۸ ماهواره است که خدمات اینترنتی را به مشتریان در سراسر جهان ارائه می‌دهد. این شرکت مستقر در لندن پیش از مأموریت نهم ژانویه، ۵۰۲ فروند از این ماهواره‌ها را پرتاب کرده بود. بیشتر این ماهواره‌ها روی موشک‌های «سایوز» (Soyuz) ساخت روسیه پرتاب شدند که شرکت فرانسوی «آریان‌اسپیس» (Arianespace) آن‌ها را مدیریت می‌کرد.

حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، به شراکت روسیه با آریان‌اسپیس پایان داد و وان‌وب را وادار کرد تا موشک‌های دیگری را پیدا کند. وان‌وب این کار را انجام داد و به سرعت قرارداد‌های پرتاب را با اسپیس ایکس و «نیوزاسپیس ایندیا لیمیتد» (NSIL) امضا کرد که بازوی تجاری «سازمان پژوهش‌های فضایی هند» (ISRO) به شمار می‌رود.

وان‌وب اکنون دو بار با موشک اسپیس ایکس و یک بار با موشک نیوزاسپیس ایندیا لیمیتد، ماهواره‌های خود را پرتاب کرده است. ۳۶ ماهواره آن در اکتبر گذشته روی یک وسیله پرتاب هندی موسوم به «مارک-۳» (Mark-۳) به پرواز درآمدند و یک فالکون۹ نیز ماه گذشته ۴۰ ماهواره دیگر را به پرواز درآورد.

دوشنبه روز بسیار شلوغی برای اسپیس ایکس بود. کپسول دراگون «سی‌آراس-۲۶» بعدازظهر دوشنبه ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک کرد و به اقامت شش هفته‌ای خود در آزمایشگاه مدار پایان داد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، دراگون روز ۱۱ ژانویه در سواحل فلوریدا فرود خواهد آمد.

اسپیس ایکس قصد دارد روز ۱۱ ژانویه، ۵۱ ماهواره اینترنتی «استارلینک» (Starlink) خود را نیز از «پایگاه نیروی فضایی وندنبرگ» (VBG) در کالیفرنیا پرتاب کند.

منبع: اسپیس

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: