کد خبر: ۳۹۰۹۴۰
۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
0

بروکر یا همان واسطه معاملات در بازار بین المللی فارکس را بیشتر بشناسید

بروکر چیست؟

این روزها روش‌های کسب درآمد و سرمایه‌گذاری چنان پیشرفتی داشته‌اند که دیگر قابل قیاس با چند سال قبل نیستند. این پیشرفت و تغییر روزبه‌روز نیز سرعت گرفته و روش‌هایی جدید برای درآمدزایی ابداع می‌شوند. یکی از کارهایی که امروزه نقش پررنگی را در میان مشاغل نوظهور ایفا می‌کند، انجام معاملات است. این معاملات می‌توانند در بازارهای مختلف شکل گرفته و به روش‌های گوناگونی که اساس آن‌ها یکسان است انجام شود.

برای مثال تب و تاب ترید ارزهای دیجیتال این روزها بالا گرفته و عده زیادی به این بازار روی می‌آورند؛ اما شاید ریسک بالا و گاهاً ضرردهی زیاد، عده‌ای از افراد را برای ورود به دنیای کریپتوکارنسی‌ها مردد کند. با این وجود بازار دیگری به نام فارکس، همچنان مورد علاقه طیف وسیعی از افراد در سراسر دنیا بوده و به عنوان روشی مناسب برای معامله و کسب درآمد در نظر گرفته می‌شود. برای آنکه پا به دنیای فارکس بگذارید، بهتر است ابتدا با مفهوم بروکر به عنوان اساسی‌ترین مفهوم در فارکس آشنا شوید. برای کسب اطلاعات درباره بروکر فارکس همراه ما بمانید.

با بروكرها و وظایف آن‌ها آشنا شوید

همان طور که می‌دانید بازار فارکس، بازاری برای تبادل جفت‌ارزهاست. برای مثال می‌توان با تبدیل دلار به یورو یا برعکس، در اثر نوسان قیمت کسب درآمد کرد. حال نکته اینجاست که بازار جهانی فارکس در گذشته تنها محلی برای معاملات بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ به شمار می‌آمد؛ اما با گذشت زمان، تریدرهایی با سرمایه اندک نیز به انجام معاملات فارکس علاقمند شده و خواهان حضور در این بازار بودند. با پیشرفت تکنولوژی و ظهور اینترنت، رفته رفته کمپانی‌هایی تحت عنوان کارگزاری یا بروکر بنیانگذاری شدند تا امکان ترید معامله‌گران خرد را نیز فراهم کنند. حال وقتی از بروکر صحبت می‌کنیم، در واقع همان بروکر خرده‌فروشی فارکس را در نظر داریم.

در توضیح مفهوم بروکر برای فهم بهتر، بیایید با یک مثال پیش برویم. شرایطی را در نظر بگیرید که نیاز به خرید یک محصول مشخص دارید. برای تهیه آن طبیعتاً به بازار و مراکز تجاری می‌روید؛ چرا که افرادی در آنجا کالای مورد نظر شما را عرضه می‌کنند؛ بنابراین بازار به عنوان محیطی واسطه برای انجام تبادلات میان خریداران و فروشندگان عمل می‌کند. بروکر در فارکس نیز چنین نقشی دارد. در واقع بروکر می‌تواند واسطه‌ای میان خریدار و فروشنده باشد که شرایط را برای انجام معامله میان آن‌ها فراهم می‌کند. جالب است بدانید که به طور کلی بروکرها تنها به مبادلات جفت‌ارزها اختصاص ندارند؛ اما وقتی صحبت از بروکر فارکس به میان می‌آید، منظور شرکت معتبری است که زمینه را برای معامله جفت‌ارزها فراهم می‌کند. در ادامه این مطلب با انواع بروکرها و نحوه فعالیت آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

انواع بروکر در فارکس

بروکرهای فارکس نیز همچون سایر بازارهای مالی انواع گوناگونی دارند که تفاوت میان آن‌ها می‌تواند بر انجام معاملات شما تأثیرگذار باشد. برای آنکه بتوانید بهترین بروکر فارکس را انتخاب کنید، لازم است انواع آن را شناخته و ویژگی‌های هر یک را نیز بدانید. به طور کلی بروکرهای فارکس در دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند:

  • بروکرهای مارکت میکر

  • بروکرهای ECN

بروکرهای مارکت میکر را می‌توان همان بروکرهای سنتی دانست که میز معاملاتی داشته و خودشان قیمت‌های پیشنهادی را به شما ارائه می‌کنند؛ به عبارتی می‌توان گفت که بروکرهای مارکت میکر خودشان طرف حساب معامله با افراد هستند.

در مقابل، بروکرهای ECN که مخفف عبارت Electronic Communication Network است، نقش واسطه‌گری نداشته و امکان بررسی قیمت‌ها و انجام معامله به صورت مستقیم را برای تریدرها فراهم می‌کند. می‌توان گفت که این نوع از بروکرها به نوعی نقش واسطه‌گری کارگزاری‌ها را از بین برده و دیگر نقشی در انجام معاملات ندارند؛ به همین دلیل کارمزد کمتری نیز دریافت می‌کنند. حال استفاده از بروکر ECN مزایا و معایبی دارد که آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. نخست به بررسی مزایای آن می‌پردازیم:

  • سرعت انجام معاملات در این روش بسیار بیشتر است.

  • قیمت‌های این بازار بسیار شفاف بوده و امکان دستکاری آن‌ها نیز وجود ندارد.

  • تاریخچه قیمت‌ها تا حدودی مشخص بوده و تریدرها می‌توانند به این طریق از روند فراز و فرود بازار مطلع شوند.

  • میزان اسپرد حساب‌های ECN بسیار کم است.

با وجود مزایای نام برده، معایبی نیز برای بروکر ECN بیان می‌شوند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • این بروکرها مقداری کمیسیون به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند که مقدار آن‌ها در بروکرهای مخالف، متفاوت است.

  • برای شروع ترید در بروکرهای ECN نیاز به شارژ اولیه بیشتری دارید.

  • زمانی که نوسانات بازار زیاد باشد، امکان زیاد شدن اسپرد وجود دارد.

حال که با انواع بروکر فارکس آشنا شدید، می‌توانیم به مراحل انتخاب بهترین بروکر فارکس بپردازیم.

قدم به قدم انتخاب یک بروکر معتبر

برای آنکه یک بروکر معتبر را انتخاب کنید، برخی موارد نیازمند توجه ویژه هستند. بر‌وکرها نیز مانند هر شرکت دیگر، برای آغاز به فعالیت به صورت قانونی و معتبر، باید مجوزهای خاصی را دریافت کنند. در انتخاب بروکر واژه «رگوله» یا «رگولاتور» را زیاد می‌شنوید. رگوله در واقع همان مجوزی است که از جانب نهادهای ناظر معتبر كه تحت عنوان رگولاتور شناخته می‌شوند، به بروکرها اهدا شده و ضامن اعتبار آن‌هاست. حال برای آنکه از مجاز بودن بروکر آگاه شوید، باید مراحل زیر را طی کنید.

رگولاتور بروکر مد نظرتان را شناسایی کنید

نخستین گام برای سنجش بروکر، پیدا کردن نهاد رگوله‌کننده آن است. بروکرها موظف‌اند تا نام رگولاتور خود را در سایت ذکر كرده و در دسترس همگان قرار دهند؛ بنابراین از سایت بروکر مورد نظر می‌توانید رگولاتوری مربوطه را پیدا کنید.

سنجش اعتبار سازمان رگولاتور

به هر میزان که رگولاتور قوانین سختگیرانه‌تری را برای بروکرهای تحت رگوله خود تعریف کند، اعتبار بیشتری دارد. هر بروکر باید برای اخذ مجوز مبلغی را به رگولاتور پرداخته و سپس، هرساله برای حفظ مجوز نیز مبلغی را بپردازد. به همین دلیل بروکرهایی که از رگولاتورهای سختگیرتر مجوز گرفته‌اند، اعتبار بیشتری دارند.

سنجش صحت کسب مجوز

در مرحله آخر برای آنکه از دریافت مجوز توسط بروکر اطمینان حاصل کنید، باید شناسه یا ID که در سایت بروکر وجود دارد را در وب‌سایت رگولاتوری سرچ کنید. بروکرها وظیفه دارند که این ID را در سایت به گونه‌ای قرار دهند که برای همه قابل مشاهده باشد. اگر اطلاعات بروکر مورد نظر را در وب‌سایت رگولاتوری یافتید، می‌توانید به مورد اعتماد بودن آن مطمئن شوید.

درآمد بروکرها از کجا تأمین می‌شود؟

بروكرها برای تأمین هزینه‌ها و کسب درآمد، روش‌های گوناگونی دارند. بدیهی است که آن‌ها به سبب خدمتی که به معامله‌گران ارائه می‌کنند، مبلغی را از تریدرها دریافت خواهند کرد. این مبلغ می‌تواند به صورت کسر از دریافتی معامله برداشت شود. در ادامه روش‌های کسب درآمد بروکرها را نام می‌بریم.

اسپرد

در انجام معاملات و باز کردن یک پوزیشن معاملاتی، تریدرها با دو قیمت متفاوت برای خرید و فروش جفت‌ارزها مواجه می‌شوند. برای مثال ارز را با قیمت بالاتری خریداری کرده و با قیمت کمتری می‌فروشند. این اختلاف قیمت چندان زیاد نیست؛ اما روشی برای کسب درآمد بروکر است که به آن اسپرد گفته می‌شود.

کمیسیون

گاهی شرایطی پیش خواهد آمد که میزان اسپرد بسیار کم خواهد شد. در این شرایط مبلغ ثابتی به عنوان کمیسیون از معامله‌گران برای تأمین درآمد بروکر دریافت می‌شود.

سوآپ

سوآپ یا بهره شبانه یکی از راه‌های کسب درآمد است که توسط برخی از بروکرها دریافت می‌شود. در این حالت اگر معامله شما بیش از یک روز باشد، هزینه‌ای به عنوان بهره شبانه از شما دریافت می‌شود. برخی از بروکرها حساب‌هایی تحت عنوان «حساب اسلامی» ارائه می‌کنند که در آن از بهره شبانه خبری نیست.

دیگر نکات و اصطلاحات مهم در بروکرها

برای انتخاب بروکر چندین و چند مورد وجود دارند که بسیاری از آن‌ها اصطلاحی هستند که باید از آن‌ها مطلع باشید و در انتخاب بروکر از آن‌ها استفاده کنید. مواردی که در این قسمت نام می‌بریم، اغلب مرتبط با حساب‌های مالی هستند.

  • کارمزد: همان طور که گفته شد، بروکر برای تأمین درآمد خود از روش کارمزد گرفتن استفاده می‌کند‌. بروکرهایی که کارمزد کمتری دریافت می‌کنند، اغلب مورد توجه افراد بیشتری قرار می‌گیرند.

  • لوریج و مارجین: بروکرها معمولاً مقداری سرمایه را به صورت صوری در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید معاملات بزرگ‌تری را انجام دهید‌. انتخاب لوریج بیشتر یا کمتر بستگی به سبک معاملاتی شما دارد؛ اما به هر حال این مسئله یکی از موارد مهم در بروکرهاست که باید بدانید.

  • روش‌های واریز و برداشت: این مورد یکی از موارد قابل توجه خصوصاً برای ایرانیان است. بروکر باید روش‌های گوناگونی را برای واریز و برداشت ارائه دهد تا همه افراد بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. بهترین بروکر برای ایرانیان نیز بروکری است که امکان پرداخت ریالی داشته باشد.

  • حداقل شارژ حساب اولیه: هر بروکر برای انواع حساب‌های خود، حداقل شارژی را تعیین می‌کند که برای آغاز معامله باید آن را داشته باشید. حساب‌های نانو یا سنت اغلب شارژ کمتری را نیاز داشته و برای معامله‌گران نوپا مناسب‌ترند.

فاکتورهای مهم در انتخاب بروکر

برای آنکه یک بروکر فارکس مناسب را برای انجام معاملات خود انتخاب کنید، باید موارد متعددی را در نظر گرفته و نهایتاً بروکر را برحسب شرایط خودتان برگزینید. چند مورد از نکات مهم در انتخاب بهترین بروکر فارکس را در ادامه شرح داده‌ایم:

انتخاب بروکر منطبق با نیازهای خود

پیش از ورود به دنیای فارکس و انتخاب بروکر، باید سطح دانش و اطلاعات خود در این حوزه را ارزیابی کرده و از تسلط بر بازار فارکس مطمئن شوید. همه تریدرها برای انجام معاملات باید تحلیل تکنیکال و بنیادی را بلد باشند.

سبک معاملات خود را مشخص کنید

اگر تریدر فعالی باشید و دائماً به انجام معاملات کوتاه مدت بپردازید، در واقع قصد حضور مقطعی در این بازار را داشته و می‌خواهید از انجام معاملاتتان سود ببرید. معامله‌گرانی که در بلندمدت معاملاتی را انجام می‌دهند، در واقع قصد سرمایه‌گذاری کردن را داشته و می‌خواهند در طولانی مدت، سرمایه‌ای را به دست آورند.

اگر نیاز به کمک دارید، باید بروکرهای خاصی را انتخاب کنید

پیش از آغاز فعالیت در بروکرها، باید با خودتان به نتیجه برسید که برای انجام معاملات به کمک نیاز دارید یا خیر. برخی از تریدرها ترجیح می‌دهند به جای انجام معاملاتی فعال، از سیستم کپی تریدینگ استفاده کنند. به همین دلیل در صورت تمایل به استفاده از این تکنیک، باید به دنبال بروکرهایی باشید که آن‌ها را ارائه می‌کنند.

اهداف خود را از سرمایه‌گذاری مشخص کنید

اگر قصد دارید به صورت جدی در بازار فارکس مشغول به کار شده و آن را به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کنید، طبیعتاً باید مدت زمان بیشتری را به تحلیل و بررسی بروکرها برای انتخاب بهترین بروکر فارکس اختصاص دهید‌. در صورتی که قصد جدی برای فعالیت در این بازار را ندارید، این کار از حساسیت کمتری برخوردار خواهد بود.

با بهترین بروکر برای ایرانیان آشنا شوید

یکی از مسائل مهمی که برای تریدرها در ایران وجود دارد، تحریم برخی بروکرهاست که اجازه فعالیت به ایرانیان را نمی‌دهند. این مسئله انتخاب‌های آن‌ها را محدود کرده و ممکن است امکان فعالیت در بروکر مورد نظر خود را نداشته باشند. با این حال جای نگرانی نیست؛ چرا که هنوز هم چندین و چند بروکر برای ایرانیان وجود دارند که به ارائه خدمات به آن‌ها می‌پردازند. فراهم کردن امکان پرداخت ریالی یکی از مزایایی است که هر بروکر برای ایرانیان در نظر می‌گیرد. البته امکان پرداخت به روش‌هایی چون استفاده از وب‌مانی و پرفکت‌مانی یا پرداخت با ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد. مواردی که در ادامه نام برده‌ایم، از جمله بهترین بروکر های فارکس برای ایرانیان هستند که می‌توانید از آن‌ها برای انجام معاملات استفاده کنید:

  • بروکر IFC Markets

  • بروکر ویندزور

  • بروکر فارکس تایم

  • بروکر لایت فارکس

  • بروکر آمارکتس

  • بروکر اوربکس

  • بروکر آلپاری

  • بروکر فیبوگروپ

  • بروکر جاست فارکس

منبعی معتبر برای کسب اطلاعات بازار فارکس

برای آنکه اطلاعات جزئی‌تر، دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تری را درباره بازار فارکس به دست آورید، بهتر است از یک منبع معتبر با اطلاعاتی به‌روز کمک بگیرید. سایت «تجارت فارکس» مرجعی برای کسب اطلاعات درباره دنیای فارکس است که به‌روزترین اخبار و اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید در انجام معاملات فارکس حرفه‌ای شوید یا بهترین بروکر برای ایرانیان را بشناسید، می‌توانید سری به وب‌سایت تجارت فارکس بزنید.

جمع‌بندی

در این مقاله با بروکرها و توضیحاتی اجمالی درباره آن‌ها آشنا شدید. نحوه انتخاب بهترین بروکر فارکس، بهترین بروکر برای ایرانیان و انواع بروکر فارکس از جمله مواردی بودند که در این مقاله به آن‌ها پرداخته شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دنیای فارکس به وب‌سایت تجارت فارکس مراجعه کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: