April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
خداحافظی با نظام بانکی سنتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است
کد خبر: ۳۹۰۹۴۳
۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0

مزیت های ورود به دنیای نوین بانکی

امروزه فناوری حرف اول را می‌زند و هرچه پیش می‌رویم، اهمیت دست یابی به فناوری‌های نوین و بهره گیری از آن‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. فناوری نیاز انسان به عوامل دست و پا گیر را کاهش می‌دهد و امکان انجام امور از ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین موارد را با کمترین هزینه و در سریعترین زمان فراهم می‌کند. با فناوری می‌توان بدون نیاز به حضور که باعث تحمیل هزینه‌های سنگین و اتلاف وقت است، اقدامات اساسی را صورت داد. به همین دلیل استفاده از فناوری در دستور کار تمامی دستگاهها، ادارات و سازمان‌ها قرار گرفته و هر نهادی از ارایه خدمات مطابق فناوری، به عنوان گزینه‌ای مهم برای جلب و جذب مشتری استفاده می‌کند.


ضرورت بکارگیری اسناد بانکی


یکی از مهمترین چالش‌هایی که انسان امروزه با آن دست به گریبان شده، انتقال پول است. بی ارزش شدن روزافزون پول ملی باعث شده تا برای خرید نیاز به مبالغ کلانی داشته باشیم. آن دوران به سر آمده که برای تهیه یک صبحانه ساده، می‌توانستیم با یک سکه ۱۰ ریالی، نان و پنیری بخریم. امروزه برای خرید همین صبحانه ساده نان و پنیری، ناچار هستیم ۲۰۰ هزار ریال بپردازیم؛ بنابراین مشاهده می‌کنیم که برای خرید‌های بیشتر و جدی تر، می‌بایست یک گونی اسکناس ببریم. برای جلوگیری از این چالش بزرگ، ناچار به استفاده از ابزار مالی هستیم که به اشکال گوناگون صورت می‌گیرد. مدتهاست انواع اسناد بانکی همچون چک، سفته و برات، در دستور کار مردم قرار دارد و اهمیت استفاده از اسناد بانکی به اندازه‌ای نهادینه شده که کارکنان دولت نیز چک دارند.


بانک نیازمند فناوری


در شرایطی که روند بی ارزش شدن پول ملی روزافزون است و هرچقدر عدد خرید کالا و خدمات بالاتر می‌رود، انتقال پول با صفر‌های بیشتری صورت می‌گیرد، استفاده از ظرفیت‌های بانکی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که عابر بانک یکی از گزینه‌های مناسب است، اما انتقال پول و دریافت وجه نقد با عابر بانک نیز محدودیت‌های جدی دارد، در نتیجه بکارگیری اسناد مالی اهمیت بیشتری می‌یابد. اما اسناد مالی نیز به چالش بزرگی تبدیل شده اند. رفتن به بانک، درخواست افتتاح حساب جاری، گرفتن دسته چک و طی مراحل قانونی، بسیار زمانبر است به ویژه آنکه می‌بایست در بحران‌هایی همچون ترافیک، آلودگی هوا بدلایل ریزگرد‌ها و سوخت خودروها، لزوم مراجعه به بانک در شرایط محدودیت زمانی بدلایل سفر یا جلسات مستمر و بسیاری موارد دیگر به بانک مراجعه حضوری داشت.


درخواست‌های چالش آفرین

در این شرایط بانک‌ها با معضل درخواست‌های چالش آفرین رو به رو می‌شوند. مدیرانی که بدلایل مشکلات و محدودیت‌های مراجعه، با بانک تماس گرفته و انتظار دارند کارکنان بانک عملیات بانکی را بدون حضور آن‌ها انجام دهند. اگرچه امروزه تعامل بانک‌ها با شرکت‌ها به اوج رسیده، اما همچنان بسیاری از امور بانکی را نمی‌توان در قالب تعامل انجام داد، در نتیجه شاهد بکارگیری روش‌های نوین بانکی منطبق با فناوری هستیم. نکته مهم اینجاست که نمی‌توان متوقف شد و باید از روش‌های جدیدی بهره گرفت و، چون اصل بر مشتری مداری است، بانک‌ها برای جذب مشتری بیشتر، ناچار به ارایه ایده‌های نوین هستند.


منافع خداحافظی با چک کاغذی


یکی از مواردی که نفع چند سویه دارد، بکارگیری چک‌های امن دیجیتال است. چک‌های امن دیجیتال در وهله اول به نفع مشتریان است، مشتریانی که بدون مراجعه به بانک و با استفاده از گوشی موبایل، می‌توانند کارپرداز‌های خود را که همواره باعث نگرانی است، حذف کنند و بسیاری از کار‌های بانکی و مالی خود را سروسامان دهند. نفع دوم برای بانک است که چک‌های کاغذی را حذف می‌کند. همین چک‌های کاغذی هزینه‌های سرسام آوری را از خرید کاغذ مخصوص تا چاپ و هزینه‌های جانبی به بانک تحمیل می‌کند. بخش سوم منافع چک‌های امن دیجیتال برای محیط زیست است، درختانی که سقوط می‌کنند تا تامین کننده مواد اولیه چک‌های کاغذی باشند و در نهایت ارزبری‌هایی که برای خرید این کاغذ‌ها به نظام اقتصادی کشور تحمیل می‌شود. البته این‌ها بخشی از منافع چک امن دیجیتال است که با نگاهی دقیق‌تر و عمیق تر، رگه‌های دیگری نیز مشاهده می‌شود.


اهمیت چک امن دیجیتال


تمامی این موارد باعث می‌شود تا بانک‌ها به سوی انجام امور بانکی در فضای مجازی بروند که تازه‌ترین آن‌ها چک امن دیجیتال است، خدمتی که بانک صادرات ایران به عنوان نخستین بانک، امکان ارائه چک امن دیجیتال را عملیاتی کرده و نسخه جدید ۲٫۵ اندرویدی نرم‌افزار همراه بانک صادرات ایران برای ارائه کامل خدمات «چکنو» بر روی سایت رسمی آن به نشانی www.bsi.ir قرار گرفته که متقاضیان استفاده از «چکنو» می‌توانند با نصب این نسخه از خدمات چک امن دیجیتال این بانک استفاده کنند. همچنین نسخه جدید ۳٫۳٫۲ نرم‌افزار «هامون» برای تایید و ارائه گواهی امضای الکترونیک در استفاده از «چکنو» روی سایت بانک صادرات ایران بارگذاری شده و قابل نصب است.


دیجیتالی شدن بدون نیاز به مراجعه


تمامی مشتریان بانک صادرات ایران که حساب جاری با دسته‌چک دارند، بدون نیاز به مراجعه به شعبه می‌توانند با نصب نرم‌افزار همراه‌بانک برای فعال‌سازی و صدور دسته چک الکترونیک درخواست ارائه کنند. این دسته‌چک الکترونیک با نام تجاری «چکنو» در حال حاضر برای مشتریان حقیقی بانک و با ١٠ برگ صادر می‌شود. استفاده از «چکنو» همچنین نیازمند نصب نرم‌افزار «هامون» برای انجام امضای الکترونیکی است که با نصب آن بر روی تلفن همراه، عملیات غیرحضوری احراز هویت انجام شده و گواهی امضای الکترونیکی در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت. در حال حاضر در بانک صادرات ایران به عنوان تنها بانک، علاوه بر ارائه خدمات فیزیکی چک، ارائه خدمات الکترونیک چک نیز راه‌اندازی شده است.


مزایای چکنو

برای آنکه بخواهیم از خدماتی استفاده کنیم، باید امتیاز‌ها و مزیت‌های آن را بدانیم. چکنو مزیت‌ها و امتیاز‌های بسیاری برای کاربران دارد که «تسهیل خدمات غیرحضوری چک (تقاضای دسته‌چک، صدور، انتقال به غیر، نقد کردن و…)»، «افزایش امنیت و کاهش ریسک در پرداخت»، «داشتن الزامات قانونی چک کاغذی»، «امکان صدور و وصول چک در هر ساعت از شبانه‌روز»، «سرعت و دقت بیشتر در نقدشوندگی نسبت به چک کاغذی»، «جلوگیری از تحریف، مخدوش شدن و مغایرت عدد و حروف نسبت به چک کاغذی» برخی از مزایای «چکنو» برای مشتریان و استفاده‌کنندگان از این محصول بانکی نوین به شمار می‌رود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: