به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، وجیه ا... جعفری در حاشیه چهارمین جشنواره ملی فولاد با بیان این مطلب اظهار داشت: طی ۳ سال اخیر با همکاری ایمیدرو و انجمن ملی فولاد ایران، با ایجاد سامانه کارلینک به عنوان حلقه اتصال، بستر سازی برای ورود سازندگان و شرکتهای نیازمند شکل گرفت و درنتیجه، با احصای نیازمندیها و متعاقب آن، با استفاده از دانش روز، بومی سازی قطعات و تجهیزات انجام شد.
وی ادامه داد: طی این مدت، بیش از ۲۶ هزار قطعه و تجهیز در صنعت فولاد از طریق سامانه کارلینک بومی سازی شده که البته انجمن ملی فولاد، نقش بیشتری در این زمینه ایفا کرده است. در مراسم افتتاح جشنواره نیز تفاهم نامههای مختلفی برای تامین نیازهای داخلی بین شرکتهای سازنده و نیازمند منعقد شد.
برطرف شدن نگرانیها با اکتشافات عمقی جدید در سنگ آهن
با اشاره به اینکه ذخایر موجود سنگ آهن براساس طرح جامع فولاد -که ظرفیت پیش بینی شده ۵۵ میلیون تن فولاد انجام میشود و الان به ظرفیت ۴۵ میلیون تن رسیده - بین ۱۵ تا ۱۷ سال است، تصریح کرد: خوشبختانه با اکتشافات عمقی در حال انجام، ذخایر جدیدی به مجموعه افزوده میشود و نتایج حاکی از اضافه شده ذحایر جدید، به میزان ذخایر موجود است.
وی افزود: به عنوان مثال، در منطقه گل گهر، بیش از ۵۰۰ میلیون تن افزایش ذخیره داشته ایم. نتایج حفاریهای زمین شناختی در برخی مناطق گرچه نیازمند قطعی شدن ذخایر است، اما در مجموع، چشم انداز مثبت است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو خاطرنشان کرد: موضوع سرمایه گذاری در معادن خارج از کشور نیز مطرح است. اکتشافات را در بخشهای مختلف عناصر آغاز کرده ایم و حتی مصوباتی هست که میتوانیم قانونی انجام دهیم. این روند میتواند نگرانیها را برطرف کند.
ارائه تسهیلات کم بهره به شرکتهای علاقهمند به ماشین آلات بومی سازی شده
جعفری با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیارد متر مربع حجم عملیات خاکی داریم، گفت: با توجه به اکتشافات جدید و تولید در حال انجام، ۱۵ ماده معدنی جدید را در زنجیره تولید دنبال میکنیم که در کنار ذخایر، نیازمند ماشین آلات برای استخراج هستیم. توجه به ماشین آلات ساخت داخل میتواند در قیمت تمام شده کمک کند.
وی ادامه داد: طی یک سال گذشته سیاست حمایت از تولید داخل، در معاونت امور معادن و صنایع معدنی دنبال میشود و در ایمیدرو هم از طریق صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی، این فرصت را فراهم کردیم تا شرکتهایی که قرارداد خرید ماشین آلات از شرکتهای داخل میکنند، تسهیلات مناسب با بهره کمتر اعطا کند.
کاهش ۶۵ درصدی ارزبری دامپتراک بومی سازی شده
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به بومی سازی دامپتراک ۶۰ هزار تنی برای نخستین بار در کشور، گفت: شرکت سازنده توانسته است جسارت و خودباوری را ایجاد و نسبت به ساخت آن اقدام کند. ۴۵ درصد این دستگاه، ساخت داخل است. این موضوع تاکنون توانسته بیش از ۶۵ درصد ارزبری را کاهش دهد. همچنین، با توسعه این حوزه به افزایش اشتغال نیز کمک خواهد کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که بتوانیم برای سازندگان دامپتراک، بستر لازم را فراهم کنیم تا آنها امکان تولید دامپتراکهایی با ظرفیت بالاتر پیدا کنند.