کارشناسانی که بدون درک درست از وضعیت کشاورزان انتقاد می کنند
کد خبر: ۳۹۱۰۸۹
۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
کارشناس باغبانی صندوق بیمه کشاورزی از ناچاری کشاورز ایرانی در آبیاری سنتی خبرداد و گفت: منتقدان از مشکلات کشاورزی خبر ندارند.

آبیاری کشاورزی زیر تیغ نقد اظهار نظرهای غیر منصفانه

مدتهاست کشاورزی ایران به سومدیریت متهم است و از مصرف بیش از ۸۵ درصد آب برای کشاورزی، به عنوان سندی برای اثبات سومدیریت در مصرف آب یاد می شود. اما کارشناس باغبانی صندوق بیمه کشاورزی تاکید می‌کند که کشاورز ایرانی چاره‌ای به غیر از کشاورزی سنتی ندارد.

محمد حسن نخستین آصف با اشاره به اینکه ایران در منطقه خشک و کم آب قرار دارد گفت: همین منطقه خشک و کم آب سالهاست که سرپا مانده و اقتصاد خود را مدیریت می‌کند.


وی با اعلام اینکه مردم در همین منطقه کم آب زندگی میکنند و با کشاورزی امورات شان را سالهاست گذرانده و می‌گذرانند گفت: متاسفانه برخی از کارشناسان و ارگان‌ها فرافکنی می‌کنند و تاکید دارند که آب در بخش کشاورزی به هدر می‌رود، زیرا بیشتر آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.


کارشناس باغبانی صندوق بیمه کشاورزی با اشاره به اینکه واقعیت این است که کشاورزی ما در اندازه کشور‌های پیشرو نیست گفت: در ایران اراضی متمرکز نداریم، هزینه مکانیزه کردن آبیاری به صرفه نیست، آمایش سرزمین وجود ندارد، کشاورزی هدفمند صورت نمی‌گیرد و بسیاری موارد دیگر نشان می‌دهد که کشاورزی و کشاورز ایرانی در هدر رفت آب مقصر نیست.


وی با تاکید بر اینکه وقتی زمین بزرگ نیست و مکانیزه کردن صرفه ندارد، کشاورز باید بابیل آب را هدایت کند و بر سر زمین خود برساند گفت: با وجود آنکه آبیاری غرقابی مسائل و مشکلات خودش را دارد، اما به صرفه‌ترین و کم هزینه‌ترین روش آبیاری برای کشاورزی ایرانی، کشاورزی سنتی است.


نخستین آصف با اعلام اینکه کشاورزی صنعتی تعاریف خاص خودش را دارد گفت: برای کشاورزی صنعتی باید زمین‌های متمرکز وجود داشته باشد تا بتوان ماشین آلات به روز را خریداری و در آن زمین‌ها به کار گرفت، زیرا آبیاری صنعتی برای زمین‌های کوچه به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد.


وی با انتقاد از اینکه دائم مطرح می‌شود کشاورزی و کشاورزان سنتی آب را از بین میبرند گفت: متاسفانه کشاورز سنتی را عامل از بین رفتن منابع آبی می‌دانند، در حالی که هرگز در نظر نمی‌گیرند که مسائل بسیاری در کشور ما وجود دارد که باعث می‌شود کشاورزی صنعتی هرگز شکل نگیرد.


کارشناس باغبانی صندوق بیمه کشاورزی از ظرفیت‌های کشاورزی کشورمان خبر داد و گفت: بخش‌هایی از کشاورزی داریم که حرف اول را در دنیا میزند و درهمین وضعیتی که اکنون داریم، در ۱۰ محصول اول دنیا رتبه اول تا دهم را داریم. بنابر این در بخش کشاورزی دست و پا بسته نیستیم.


وی با تاکید بر اینکه طبیعت کشاورزی آب بر است گفت: مکانیزه کردن کشاورزی امری مهم است و صد درصد باید صورت بگیرد، اما تحقق آن زمان‌بر است و این طوری نیست که شب بخوابیم و صبح از خواب بیدار شدیم، ببینیم کشاورزی مکانیزه شده است.


نخستین آصف با انتقاد از کسانی که بدون آگاهی و داشتن اطلاعات نسبت به وضعیت موجود اظهار نظر می‌کنند گفت: کسانی که کشاورزی سنتی را مورد هجمه قرار میدهند، هیچ خبری از چالش‌ها و مشکلات کشاورزی در ایران ندارند و هنگامی که پشت دوربین قرار می‌گیرند یا تریبونی به دست می‌آورند، بدون در نظر گرفتن شرایط، به انتقاد غیر منصفانه می‌پردازند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: