رفع محرومیت‌ها نیازمند فرهنگسازی و تکریم خیرین است
کد خبر: ۳۹۱۱۴۰
۲۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
هنگامی که بسیاری ار مردم کشورمان در سخت ترین شرایط کم آبی به سر می برند و دولت توان رفع مشکلات آنان را ندارد، طرح هایی همچون «سرچشمه» بیمه کوثر می تواند نقش برجسته ای در محرومیت زدایی ایفا کند.

محرومان چشم انتظار نگاه‌های خیریه

واقعیت‌ها را باید دید و پذیرفت، زیرا نادیده گرفتن یا انکار واقیعت‌ها هیچ دردی را درمان نمی‌کند. واقعیت این است که کشورمان با چالش‌های بسیاری رو به رو است، چالش‌هایی که در بسیاری از موارد امکان مدیریت و از بین بردن آن‌ها وجود دارد، اما نادیده گرفته شده است. گرانی، بیکاری، تورم و بسیاری موارد دیگر به مدیریت مستقیم دولت بستگی دارد و این یک واقعیت انکار ناپذیر است که ریشه چالش‌های کشور در رفتار‌های سلیقه ای، ناکارآمدی و سومدیریت است. با این پیش فرض واقعی، این سوال پیش می‌آید که چه باید کرد؟

ناتوانی دولت در رفع مشکلات

در شرایطی که به اعتراف نمایندگان مجلس، صاحب نظران و کارشناسان، دولت با مشکلات مالی زیادی رو به رو است، از کسری بودجه رنج می‌برد و برای تامین این مشکلات مالی، چالش‌های بدی را تجربه می‌کند، این سوال مطرح می‌شود که آیا دست روی دست بگذاریم و منتظر روزی باشیم که مشکلات سیاست خارجی و به تبع آن مشکلات داخلی رفع شود یا به عنوان یک ایرانی، هر کدام وظیفه یاری رسانی و رفع مشکلات دیگر هموطنانمان را بر دوش داریم.

ناآگاهی از مشکلات

اگر در سردترین روز‌های سال شاهد وقوع زلزله‌ای هستیم که مردم یک منطقه از کشورمان بی خانمان می‌شوند، اگر روستا‌هایی در گوشه و کنار کشور از خدمات اولیه محروم هستند و کودکانشان در بدترین شرایط درس می‌خوانند، اگر روستاییانی بخاطر نداشتن یک مینی بوس بیشتر، باید ساعت‌ها منتظر بمانند تا تنها مینی بوس از راه برسد و اگر حواسشان نباشد، باید یک روز دیگر صبر کنند تا سرویس بعدی بیاید، اگر برای عبور از رودخانه پلی وجود ندارد و مردم منطقه نقاله‌ای درست می‌کنند که هرچند وقت یک بار جان یکی تهدید می‌شود و اگر ده‌ها و صدها، اما و اگر‌های دیگر باعث مشکلات مردم می‌شود و در عین حال مردمانی در بهترین امکانات رفاهی به سر می‌برند، نباید مردم را به بی تفاوتی متهم کرد، بلکه فقط مشکل ناآگاهی از وضعیت موجود است.

همبستگی برای حل مشکلات

برای یاری رساندن به محرومانی که در سراسر کشورمان با سخت‌ترین شرایط زندگی می‌کنند، به اتحاد و همدلی مردمان کشورمان نیاز داریم. باید نهاد‌هایی شکل بگیرد که نگاه‌های محبت آمیر مردم را به صورت هدفمند به نیازمندان برساند که این امر بر عهده خیرین است. امروزه از خیرین مدرسه ساز تا خیرینی که در زمینه‌های درمان، تهیه جهیزیه و موارد دیگر به صورت منسجم فعالیت می‌کنند که البته بسیار هم تاثیرگذار بوده است.

مسولیت پذیری

یکی از بخش‌هایی که همواره در یاری رساندن به مردم به ویژه محرومان به صورت هدفمند فعالیت می‌کنند، نهادها، سازمان و دستگاه‌ها هستند. در حالی که مدیریت بسیاری از نهادها، بی توجه به شرایط کشور و مردمانی که در سخت‌ترین وضعیت روزگار می‌گذرانند، بر صندلی مدیریت خود تکیه می‌زنند، مدیران دیگری هستند که هم مجموعه خود را بخوبی مدیریت می‌کنند و هم غم مردمانی را می‌خورند که در سخت‌ترین شرایط روز را به شب می‌رسانند. مدیرانی که با انجام کار‌های خیریه، نگاه خیریه را تبلیغ می‌کنند، بدون آنکه هیچ مسولیتی یا وظیفه‌ای در این مورد داشته باشند.

«سرچشمه» بیمه کوثر

یکی از مراکز اقتصادی که با نگاه انسانی به هموطنان، در زمینه خیریه گام برداشته، بیمه کوثر است. بیمه کوثر هم‌سو با ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود در کشور، با دریافت مجوز از هیات‌مدیره، طرح سرچشمه بیمه کوثر را به منظور حمایت از مشارکت در آبرسانی به مناطق محروم آغاز کرد. مدیرعامل بیمه کوثر که برای بازدید پروژه آبرسانی به روستای کوه‌حیدر از توابع شهرستان بشاگرد رفته بود، با اظهار خرسندی از مشارکت بیمه کوثر در اجرای این پروژه گفت: متاسفانه کشور در اوضاع سختی قرار گرفته به نحوی که برخی از مردم کشورمان برای تهیه امکانات اولیه زندگی و معیشت روزمره هم دچار مشکل هستند. وی با یادآوری تدوین طرح سرچشمه بیمه کوثر به منظور کمک در تامین آب شرب مناطق محروم کشور گفت: در کنار مشارکت و ساماندهی کمک‌های مومنانه، پیرو مشکلات فصل گرم و خشک سال در زمینه آب آشامیدنی در برخی نقاط استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، با مساعدت هیات‌مدیره شرکت پروژه آبرسانی به روستای کوه‌حیدر بشاگرد چراغ اولی بود که در قالب طرح سرچشمه بیمه کوثر روشن شد.

مشکلات کم آبی

تا زمانی که به مناطق خشک و کم آب سفر نکرده باشیم، مشکلات مردم را درک نمی‌کنیم. مردمانی که بدلیل نداشتن آب کافی برای نظافت و حمام، در نامناسب‌ترین وضعیت بهداشتی زندگی می‌کنند و بدتر آنکه آب آشامیدنی مناسب نیز ندارند. مردمانی که از همان برکه‌ای آب شرب خود را تامین می‌کنند که دامهایشان آب می‌خورند. با نگاهی به شرایط تهدیدآمیز برای این مردم، بخوبی درک می‌کنیم که باید به یاری آنان بشتابیم و همدردشان باشیم.

ضرورت اطلاع رسانی

اگر رفع محرومیت با استفاده از نگاه خیریه بدین اندازه اهمیت دارد، باید رفتار‌های خیریه تبلیغ شود و این مسوولیت بر دوش رسانه هاست. اگر بپذیریم که مردم از وضعیت تهدید آمیز هموطنانشان بی خبر هستند، باید هر کجا که مشکلی وجود دارد، اطلاع رسانی کنیم تا نقش رسانه‌ها در محرومیت زدایی بخوبی ایفا شده باشد. مهمتر آنکه باید نقش دستگاه‌هایی که کار‌های خیریه انجام می‌دهند بخوبی تبیین شود تا هم مردم پی به ارزش مدیران مسولیت پذیر ببرند و هم با برجسته کردن عملکرد آنها، دیگر دستگاه‌ها را تشویق به حرکت در مسیر خیریه کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: