کد خبر: ۳۹۱۳۰۶
۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
0
روابط عمومی وزارت بهداشت درخواست ۲۶۴ میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۲ را به معاونت توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه داده است. این در حالیست که برای تعدادی از سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی کشور بودجه‌ای کمتر از این رقم پیش‌بینی شده است.

درخواست نجومی یک روابط عمومی، معادل بودجه رسانه دولت!

لایحه بودجه ۱۴۰۲ مجلس هفته گذشته توسط ابراهیم رئیسی به مجلس تقدیم شد. در این لایحه بودجه اعتبار بخش ستادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۴ هزار و ۳۳ میلیارد و ۱۰۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

پس از شیوع ویروس کرونا در کشور که از اسفند سال ۹۸ اعلام رسمی شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بخصوص روابط عمومی این وزارتخانه فعالیت‌های زیادی از خود نشان داد. در دو سال شیوع کرونا روابط عمومی وزارت بهداشت وظیفه اطلاع‌رسانی همه‌جانبه درباره ویروس کرونا، واکسیناسیون، آمار مبتلایان و روند درمانی بیماران را بر عهده داشت.

در سال ۱۴۰۰ همزمان با ورود واکسن‌های کرونا به کشور، کار واکسیناسیون آغاز شد و روند کاهشی آمار تعداد بیماران و کم‌کم صفر شدن تعداد مرگ‌ومیر روزانه ناشی از کووید، شکل گرفت.

بعد از این روند، روابط عمومی وزارت بهداشت در یک سال اخیر کمترین ارتباط ممکن را با رسانه‌ها نسبت به سال‌های گذشته داشته است. به عنوان مثال، با جست‌وجو در میان اخبار خواهید دید که دوران اوج‌گیری بحران کمبود دارو طی ماه‌های اخیر، مجموعه مورد اشاره چقدر کم‌رمق ظاهر شده است. با این حال، این بخش از وزارت بهداشت در نامه‌ای، از معاونت توسعه مدیریت و منابع این وزارتخانه «۲۶۴ میلیارد تومان» بودجه طلب کرده است.

درخواست نجومی ۲۶۴ میلیارد تومانی روابط عمومی وزارت بهداشت البته جزئیاتی در خود دارد. مثلا این بخش از وزارتخانه، برای راه‌اندازی مرکز ملی اطلاعات سلامت (پرس سنتر) همراه با استودیو برای تعامل با خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و اصحاب رسانه بودجه‌ای ۱۰ میلیارد تومان درخواست داده است. با یک محاسبه ساده و تقسیم رقم ۱۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی مرکز ملی اطلاعات به ۳۶۵ روز سال (تازه با احتساب روز‌های تعطیل)، به رقم بیش از ۲۷ میلیون تومان می‌رسیم. یعنی روابط عمومی وزارت بهداشت برای راه‌اندازی پرس‌ستنر و ارتباط با رسانه‌ها به عنوان یکی از ساده‌ترین وظایف ذاتی‌اش می‌خواهد روزی بیش از ۲۷ میلیون تومان خرج کند!

یک نمونه دیگر از ردیف‌های بودجه درخواستی روابط عمومی وزارت بهداشت، درخواست ۵ میلیارد تومان برای «طراحی و نصب تندیس شهدا و قهرمانان سلامت در میادین کلانشهرها» است. با یک حساب سرانگشتی، یعنی حدود ۱۴ میلیون تومان در هر روز، آن هم برای طراحی و نصب بنر.

روابط عمومی وزارت بهداشت برای «هم‌افزایی و مشارکت با رسانه‌های چاپی و الکترونیک» هم مبلغ ۵ میلیارد تومان درخواست کرده است. به نظر می‌آید این بودجه بیشتر برای تبلیغات این وزارتخانه است تا اطلاع‌رسانی از دستاورد‌های حوزه بهداشت و درمان کشور.

روابط عمومی وزارت بهداشت در حالی درخواست بودجه ۲۶۴ میلیارد تومانی را داده است که بودجه در نظر گرفته شده در لایحه ۱۴۰۲ برای «سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی» (شامل خبرگزاری ایرنا، روزنامه ایران و مجموعه‌های وابسته) ۲۷۱ میلیارد و ۲۷۴ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. یعنی بودجه درخواستی روابط عمومی یک وزارتخانه، تقریبا معادل بودجه هنگفت سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی است که چند مجموعه را شامل می‌شود، در تمام استان‌ها دفتر دارد و نمایندگی‌هایی در خارج از کشور را نیز اداره می‌کند.

همچنین در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای «بنیاد امور بیماری‌های خاص شامل بیماری‌های هموفیلی، تالاسمی، دیالیزی، سرطانی و ام‌اس و بیماری‌های نادر مانند سیستیک فیبروزیز» مبلغ ۱۱۷ میلیارد و ۷۵۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده که حدود ۴۴ درصدِ بودجه درخواستی روابط عمومی وزارت بهداشت است.

«سازمان انتقال خون» نیز که یکی از سازمان‌های مهم بخش بهداشت و درمان کشور است، بودجه‌ای معادل ۲۳۰ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان در لایحه ۱۴۰۲ دارد که باز هم از بودجه درخواستی روابط عمومی وزارت بهداشت کمتر است.

همچنین، «پژوهشگاه رویان» وابسته به جهاد دانشگاهی که قطب تحقیقاتی و فناوری در تراز بین‌المللی و پیشگام در توسعه علم، فناوری و نوآوری در علوم زیستی با مرجعیت در علوم سلول‌های بنیادی، تولیدمثل، زیست‌فناوری، طب ترمیمی و موثر در ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود، بودجه‌ای معادل ۱۳۸ میلیارد و ۹۳۱ میلیون تومان در لایحه ۱۴۰۲ دارد که ۵۲ درصد رقم درخواستی نجومی روابط عمومی وزارت بهداشت است.

در شرایط کم‌آبی و هشدار‌های مربوط به بحران آب کشور در سال‌های اخیر، در لایحه بودجه ۱۴۰۲ سهم «موسسه تحقیقات آب» تنها ۶۶ میلیارد و ۳۵۵ میلیون تومان است که باتوجه به وضعیت خشکسالی کشور رقم قابل توجهی محسوب نمی‌شود. همین رقم، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان کمتر از بودجه درخواستی روابط عمومی وزارت بهداشت است.

در نمودار زیر، تفاوت رقم بودجه درخواستی روابط عمومی وزارت بهداشت با بودجه پیش‌بینی شده برای چند سازمان و نهاد مورد اشاره در لایحه بودجه ۱۴۰۲ را خواهید دید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: