کد خبر: ۳۹۱۳۵۵
۳۰ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
0
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از برنامه‌های دولت برای احیای تالاب‌ها خبر داد و گفت: وزارت نیرو مکلف است حقابه را تحویل دهد.

برنامه‌های دولت برای احیای تالاب‌ها/ وزارت نیرو مکلف است حق‌آبه را تحویل دهد

علی سلاجقه با اشاره به وضعیت تالاب گاوخونی اظهار داشت: ما سعی می‌کنیم که ستاد ملی تالاب گاوخونی با ریاست معاون اول رئیس جمهور به تصویب برسد و کار خود را انجام دهد؛ از طریق معاونت دریایی و تالاب‌های کشور این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: وزارت نیرو مکلف است در سه حالت کم‌آبی، میان‌آبی و پرآبی مطابق مصوبات حقابه را تحویل دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به برنامه‌های احیای تالاب‌های کشور عنوان کرد: متاسفانه اکنون تالاب‌های کشور خود به عنوان منشا خیزش گردوغبارند و عملیات احیای آن‌ها توسط سازمان در درون خود تالاب‌ها انجام خواهد شد. وی در ارتباط با تخصیص آب به تالاب گاوخونی بیان کرد: اگر قرار باشد هرگونه آبی در زاینده‌رود تخصیص داده شود باید به میزان همان حقابه به همان نسبت به تالاب گاوخونی نیز برسد.

سلاجقه در ارتباط با استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها تصریح کرد: امروزه در کشور هم سازمان حفاظت محیط زیست و هم وزارت نفت برای تولید سوخت پاک و رفتن به سمت سولفوریک از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها استفاده می‌کنند.

وی افزود: امیدواریم در روز‌های آینده بتوانیم در بحث‌های مربوط به پایداری جو از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها استفاده کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: هدف ما ایجاد تلاطم و ناپایداری جوی است چراکه با توجه به کاهش درجه هوا، ارتفاع حضور آلاینده‌ها از سطح زمین بسیار کم است و در ارتفاعات کم آلایندگی کاملا قابل رویت است و برای جلوگیری از آن باید تلاطمی ایجاد شود.

برنامه جامع کاهش آلایندگی اصفهان ارائه شود

سلاجقه همچنین در نشست با استاندار و مسئولان استان اصفهان با اشاره به وضعیت محیط زیستی این استان اظهار داشت: چه کسی پاسخگوی وضعیت کنونی اصفهان است؟ ما مسئول این وضعیت هستیم و نباید مردم را مقصد بدانیم. مردم مطالبه‌گر وضعیت محیط زیست هستند و در حفظ و مطالبه‌گری در این باره جلوتر از ما قرار دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور عنوان کرد: زمانی در کمیسیون زیربنایی دولت مطابق شاخص‌های مدل ارائه شده، شهر اصفهان جزو شهر‌های برخوردار کشور محسوب شده است، اما اصفهانی که آب زیرزمینی ندارد، ترک‌های آن از شعاع چند کیلومتری آغاز شده و به سمت مرکز شهر می‌آید و تمام زیرساخت‌های هویتی آن درحال از بین رفتن است چگونه به عنوان شهر برخوردار به حساب می‌آید؟

وی تاکید کرد: امروز باید شاخص‌های محیط زیستی برخورداری شهر‌ها را تعیین کنند و از این نظر باید بررسی شود که آیا اصفهان شهر محل زندکی هست یا نه.

سلاجقه با تاکید بر نگاه به آینده در چالش‌های محیط زیست بیان کرد: همه ما مسئول هستیم، اما نگاهمان انتزاعی و بخشی‌نگری است و فقط یک جنبه را می‌خواهیم حفظ کنیم؛ در حال حاضر نباید به دنبال مقصران گذشته باشیم بلکه باید چالش‌های کنونی را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه نگاه دولت در حال تغییر است، گفت: ما سربازان نظام و انقلاب هستیم و باید مشکلات را حل کنیم، این در توان ما است و ظرفیت‌های موجود در صنایع و بخش‌های مختلف اصفهان این را نشان می‌دهد.

معاون رئیس جمهور عنوان کرد: در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان چه خبر است که تمام صنایع و بخش‌های مختلف می‌خواهند در آن انباشت شوند؟ باید از این کار جلوگیری شود.

وی افزود: باید مصوب شود که به غیر از صنایع دانش‌بنیان هیچ فعالیتی در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان مستقر نشود.

سلاجقه با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم به مسئله آلایندگی نگاه درآمدزایی نیست، تصریح کرد: دولت به دنبال آن است که درآمد حاصل از صنایع آلاینده را به خود آن‌ها برگرداند تا آلایندگی‌شان را برطرف کنند.

وی تاکید کرد: شهر اصفهان به هر دلیل دچار انباشت آلاینده شده است و ما اگر بخواهیم مثل دولت‌های قبل کار کنیم این مشکل حل نمی‌شود؛ یک بار باید شیوه تغییر کند و با ایستادن کنار مردم مشکلات را حل کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر مشارکت دانش‌بنیان‌ها بیان کرد: تغییر اقلیم یک بحث اساسی است که اتفاق افتاده و حیات ما را تحت تاثیر قرار داده است؛ پایداری جو در کلان‌شهر‌ها باید با ایجاد تلاطم جو برطرف شود و ناپایداری ایجاد کرد، این کار با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شده است.

وی تاکید کرد: برنامه جامع کاهش آلایندگی اصفهان باید ارائه شود و این برنامه باید عملیاتی باشد؛ سنجش و معیار‌ها باید در این برنامه مشخص باشد و با صورت کمی انجام شود.

سلاجقه اضافه کرد: سبد سوخت استان اصفهان پیگیری می‌شود و ما از استفاده از سوخت‌های پاک و انرژی خورشیدی در نیروگاه حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره از استفاده از مازوت در نیروگاه اصفهان تصریح کرد: مازوت در بازه زمانی حذف شد، اما پیش از آن هم شهر اصفهان آلایندگی داشت؛ مازوت حساسیت روحی و روانی را برای مردم ایجاد کرده است، اما با همه این مسائل مردم ظرفیت و مقاومت بسیاری دارند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور افزود: این مردم با نظام همکاری می‌کنند، چون نظام را از خودشان می‌دانند و نباید اجازه داد آن‌ها ما را از خود جدا دانسته و دیوار بی‌اعتمادی شکل بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه ما نظارت است و در این راستا تلاش می‌کنیم؛ دیگر نمی‌توان با کسی مماشات کرد چراکه ما از وضعیت موجود خجالت می‌کشیم و این باید اصلاح شود. از سایر دستگاه‌ها نیز خواهشمندیم که به وظایف خود عمل کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: