April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران مطرح کرد
کد خبر: ۳۹۱۳۷۸
۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲
0
نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با انتقاد از تأخیر دولت دذ برگزاری جلسات شورای عالی کار گفت: این رفتار دولت ذهنیت بدی در جامعه کارگری و بازنشستگان ایجاد می‌کند، زیرا گمان می‌رود که دولت بنا دارد در دقیقه ۹۰ افزایش دستمزد ناچیزی را مصوب کند تا قدرت اعتراض را از جامعه کارگری بگیرد.

نگرانی از افزایش ناچیز دستمزد در دقیقه ۹۰مهدی مجیدی با تاکید بر اینکه افزایش حقوق در هر دو بخش شاغلین و بازنشستگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: حقوق بگیران باید یک سال با این حقوق سر کنند و سرنوشت خانواده‌ها برای یک سال رقم می‌خورد.

وی با اعلام اینکه حقوق بگیران منتظر هستند بحث افزایش حقوق و دستمزد در دستور کار قرار گیرد گفت: تا پایان سال فرصت زیادی باقی نمانده و این که قرار است ظرف دو ماه همه ابعاد تورم و گرانی بررسی و افزایش دستمزد تصویب شود، به نظر رویکردی عجولانه و خطرناک می‌آید.

نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به اینکه افزایش دستمزد با استناد به اعداد و ارقام مرتبط با تورم، خط فقر و معیشت است گفت: هنوز معلوم نیست که کمیته دستمزد به چه عددی رسیده، زیرا هنوز جلسه کارشناسی در این زمینه تشکیل نشده است.

وی با اشاره به سبد معیشت خانوار، تورم و گرانی‌های لجام گسیخته گفت: تورم و گرانی‌ها غیر قابل تحمل است و جامعه حقوق بگیر توان تحمل این شرایط را ندارد.

مجیدی با هشدار نسبت به افزایش قیمت کالا‌های اساسی گفت: شاید تورم در بسیاری از موارد همچون افزایش قیمت خودرو یا کالا‌های لوکس تأثیر آنچنانی بر زندگی حقوق بگیران نداشته باشد، اما رشد وحشتناک قیمت کالا‌های اساسی، سفره‌های جامعه کارگری و بازنشستگان را خالی کرده و تحمل شرایط را به حداقل ممکن رسانده است.

وی با اشاره به هزینه‌های سرسام آور خوراک، پوشاک، رفت و آمد، تحصیل، بهداشت و درمان گفت: اگر افزایش حقوق در شورای عالی کار به درستی صورت بگیرد، می‌توان به آینده امیدوار بود، در غیر این صورت باید کارگران و بازنشستگان همین حداقل‌ها را نیز از دست بدهند.

مجیدی برگزار نشدن جلسات شورای عالی کار را به زیان جامعه کارگری و بازنشستگان تأمین اجتماعی دانست و گفت: این که تا امروز جلسات تخصصی شورای عالی کار برگزار نشده و تکلیف افزایش دستمزد معلوم نیست، با جدیت از سوی جامعه کارگری پیگیری خواهد شد و جامعه کارگری نسبت به این بی‌تفاوتی‌ها حساس است.

وی با اعلام اینکه مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تأمین اجتماعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از ماده ۴۱ قانون کار تأثیر می‌گیرد گفت: هر تصمیمی که در شورای عالی کار گرفته شود، بر مواد ۱۱۱ و ۹۶ تأثیر می‌گذارد و میزان مستمری بازنشستگان را تعیین می‌کند.

نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با اشاره به تورم و گرانی که از ابتدای سال به صورت سرسام‌آوری به وجود آمده گفت: امیدواریم دستمزد سال آینده به اندازه‌ای افزایش یابد که حداقل‌های موجود را از دست ندهیم یا بتوانیم شرایطی بهتر از امسال داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تورم سال آینده پایین‌تر نخواهد آمد گفت: باید امسال به نوعی تصمیم‌گیری شود که اثرات تورمی سال آینده نیز در افزایش دستمزد لحاظ شود.

نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با تاکید بر اینکه احتمال دارد نمایندگان کارفرمایان و دولت، افزایش منطقی دستمزد را نپذیرند و زیر بار واقعیت‌ها نروند گفت: باید به نوعی تصمیم گیری شود که تورم سال آینده، مانند تورم وحشتناک امسال، در افزایش دستمزد لحاظ شود.

وی با اشاره به افزایش چندباره دستمزد در برخی کشور‌ها در طول سال گفت: اعضای شورای عالی کار هنگام مذاکرات باب افزایش چندباره دستمزد را باز بگذارند و این تصور نشود که اگر در ابتدای سال درصدی به دستمزد اضافه شد، می‌بایست کارگران و بازنشستگان تمام طول سال تاوان همین تصمیم را بدهند و گرانی‌های بی پایان را تحمل کنند.

مجیدی با تاکید بر اینکه شورای عالی کار عددی را برای افزایش دستمزد اعلام کند که خانواده جامعه کارگری بتواند زندگی نسبی داشته باشد گفت: یک خانواده باید بتواند حداقل‌های خوراک، پوشاک، تحصیل و حمل‌ونقل را تأمین کند.

وی از مسکن به عنوان جدی‌ترین چالش جامعه کارگری یاد کرد و گفت: تورم و گرانی وحشتناک‌ترین تأثیر را بر بخش مسکن گذاشته و کار به جایی رسیده که خرید مسکن برای جامعه کارگری به رویا شبیه است، در حالی که از عهده پرداخت اجاره مسکن نیز بر نمی‌آید، بنابراین شورای عالی کار در هنگام افزایش دستمزد باید برای اجاره مسکن افزایش جداگانه‌ای را تعریف کند.

وی در ادامه خواستار اجرای کامل متناسب سازی شد و گفت: متأسفانه هنوز متناسب سازی به صورت صد در صدی محقق نشده و بازنشستگان تأمین اجتماعی ۲۵ درصد متناسب سازی را طلبکار هستند.

مجیدی با اشاره به قولی که مدیر عامل سابق و مدیرعامل فعلی سازمان تأمین اجتماعی داده گفت: انتظار داریم ۲۵ درصد متناسب سازی در همین دو ماه باقیمانده سال اجرایی شود تا اگر قرار است افزایش حقوقی صورت بگیرد، افزایش حقوق شامل این ۲۵ درصد نیز بشود و بازنشستگان از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی در خصوص بازنشستگانی که شامل ۲۵ درصد می‌شوند گفت: افزایش ۲۵ درصد متناسب سازی شامل تمامی بازنشستگان و مستمری بگیران نمی‌شود و در نهایت یک میلیون نفر شامل متناسب سازی ۲۵درصدی می‌شوند که یک چهارم کل بازنشستگان تأمین اجتماعی را شامل می‌شود.

نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران با اعلام اینکه بازنشستگان و مستمری بگیران منتظر تحقق افزایش ۲۵درصدی متناسب سازی هستند گفت: بحث بر سر این است که بازنشستگان بتوانند زندگی مناسبی را تجربه کنند، در صورتی که هنوز ۲۵ درصد متنناسب سازی به قوت خود باقی است و بازنشستگان نمی‌دانند وعده‌ها چه زمانی محقق می‌شود.

گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: