April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۱۳۷۹
۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
سناریوی بازار طلا در آغاز سال ۲۰۲۳، اجرای یک رکود خفیف، البته با یک سیر نزولی به مراتب شدیدتر را به نمایش می‌گذارد. این بدان معناست که سال ۲۰۲۳ باید برای قیمت طلا مثبت باشد.

طلا گران می‌شود؟

با مرور و ارزیابی رویداد‌های سال ۲۰۲۲، درباره‌ی چشم‌انداز طلا در سال پیش رو اینگونه مشاهده می شود؛

عملکرد پایدار طلا در سال ۲۰۲۲ از سوی شورای جهانی طلا به عنوان یک نقطه‌ی قوت شناخته شده است. شاید بتوان علت این امر را ریزش بازار سهام دانست؛ به هر حال، S&P ۵۰۰ در سال گذشته نزدیک به ۲۰ درصد سقوط کرد!

بنا به خلاصه‌ای از آخرین تفسیر WGC با عنوان «طلا در سال ۲۰۲۲ سود مطالبه می‌کند»: «سال ۲۰۲۲ برای بازار طلا خوب بود و سال ۲۰۲۳ می‌تواند بهتر هم باشد». البته این واقعیت که سال گذشته برای فلز زرد مثبت بود، ممکن است کمی غیرمنطقی به نظر برسد.

قیمت طلا در بیشتر سال ۲۰۲۲ در یک روند نزولی قرار داشت. از اوایل ماه مارس تا اوایل نوامبر، فلز زرد از ۲۰۳۹ دلار به ۱۶۲۹ دلار کاهش یافت که می‌تواند بیانگر افت ۲۰.۱ درصدی باشد.

طلا گران می‌شود؟

اما در ادامه‌ی راه، قیمت طلا در ماه نوامبر این روند نزولی را معکوس کرد و تا پایان ماه به ۱۷۵۴ دلار رسید. در دسامبر، رالی ادامه یافت و افزایش لحظه‌ی آخری، طلا را به ۱۸۱۴ دلار رساند و به فلز زرد امن اجازه داد تا سال را بدون ضرر به پایان برساند.

اما چگونه چنین عملکرد تقریباً ثابتی نسبت به آخرین روز دسامبر ۲۰۲۱ (۰.۰۰۴۳۷۵ ٪) می‌تواند به عنوان یک عملکرد خوب در نظر گرفته شود؟ دورنمای دلار آمریکا و نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ بیانگر آن است که با وجود افزایش بیش از ۸ درصدی دلار در این سال، نرخ‌های بهره‌ی واقعی به طرز بی‌سابقه‌ای با افزایش ۲۵۰ واحد پایه مواجه شد. همانطور که WGC خاطرنشان می‌کند، «با نگاهی به گذشته، بزرگترین افزایش سالانه‌ی قبلی در بازدهی ۱۵۰ واحد در ثانیه همراه با دلار ثابت بود. در آن سال - ۲۰۱۳ - شاهد کاهش تقریبأ ۳۰ درصدی قیمت طلا بودیم. این میزان مقاومت فلز زرد، قابل تحسین است، چرا که صفر در مقایسه با ۳۰- درصد یک برد بزرگ تلقی می‌شود!


مقاومت طلا چه چیزی را به ما نشان می‌دهد؟

به بیان WGC، سال ۲۰۲۲ «نمونه‌ی کتابی عملکرد پایدار و نامرتبط طلا در بحبوحه‌ی آشفتگی بازار» بود. چرا که بر کسی پوشیده نیست که بازار سهام ایالات متحده، که با S&P ۵۰۰ اندازه‌گیری می‌شود، سال گذشته ۱۹.۴ درصد سقوط کرد؛ و این نشان می‌دهد که طلا حقیقتأ می‌تواند یک پناهگاه امن در طول طوفان بازار و یک تنوع‌دهنده‌ی ارزشمند برای هر پرتفویی باشد.

طلا به عنوان پناهگاه امن

علاوه بر این، نوسانات طلا نزدیک به میانگین بلندمدت خود باقی مانده است، موضوعی که در مورد سهام، نمی‌توانیم با صراحت عنوان کنیم. از این رو، اظهارات WGC قابل قبول و پذیرش بی‌چون و چراست که «ویژگی منحصر به فرد طلا، ایجاد تنوع ثابت قابل اعتماد در طول آشفتگی بازار» است.


پیامد‌های طلا و چشم‌انداز آن در سال ۲۰۲۳

همه‌ی این‌ها برای بازار طلا (و نقره) در سال ۲۰۲۳ چه معنایی دارد؟ خوب، گزارش قبلی WGC شاهد چشم‌انداز پایدار، اما مثبت برای قیمت طلا بود. آخرین نشریه تأیید می‌کند که سناریوی بازار، اجرای یک رکود خفیف، البته با یک سیر نزولی به مراتب شدیدتر را به نمایش می‌گذارد. این بدان معناست که سال ۲۰۲۳ باید برای قیمت طلا مثبت باشد. اما سوال این است که چقدر؟ انتظار‌ها حاکی از آن است که قیمت طلا در ماه‌های آینده به سطحی بالاتر از ۲۰۰۰ دلار افزایش یابد، البته این حرکت نمی‌تواند بدون نوسان و تلاطم باشد، چرا که فدرال رزرو به زودی به چرخه‌ی انقباض خود پایان خواهد داد.

 

قیمت طلا این روزها  از بالاترین سطح ۹ ماه اخیر -۱۹۳۸ دلار -عقب نشینی کرد و به ۱۹۳۰ دلار رسید. افزایش مجدد بازده اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به بهبود شاخص دلار کمک کرد.

در همین حال، به نظر می‌رسد که در میان انتظارات فدرال رزرو، گزارش‌های درآمد شرکت‌های آمریکا و داده‌های ضعیف اقتصادی داخلی، دلار آمریکا نیز از خوش‌بینی محتاطانه سود می‌برد.


از سوی دیگر، خریداران طلا برای آزمودن سطح ۱۹۵۰ دلاری، در تلاش هستند. مقامات فدرال رزرو قصد دارند تا نرخ بهره را به بالای ۵ درصد برسانند. این رویداد به این معنی است که هنوز برنامه آن‌ها برای افزایش نرخ بهره به سرانجام نرسیده است.

سرمایه گذاران امیدوار بودند که در مقطعی بتواند افزایش نرخ بهره را متوقف کند یا حتی شروع به کاهش کند.

آخرین قیمت انواع طلا و ارز در پایان روز معاملاتی گذشته به شرح زیر است:

۱. هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۲۰،۳۳۵،۰۰۰ ریال رسید.

۲. انس جهانی طلا به ۱،۹۳۱ دلار رسید.

۳. قیمت هر عدد سکه امامی به ۲۳۶،۴۹۰،۰۰۰ ریال رسید.

۴. هر عدد سکه بهار آزادی به ۲۲۱،۹۷۰،۰۰۰ ریال رسید.

۵. هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۱۳۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۹۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال رسید.

۶. قیمت هر دلار آمریکا به ۳۹۰،۰۷۸ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۴۶۳،۵۲۰ ریال و قیمت هر پوند به ۵۲۸،۶۹۰ ریال رسید.

 

پیش‌بینی قیمت طلا در روز‌های آتی


با فاصله‌گرفتن دلار آمریکا از پایین‌ترین سطح چندروزه، قیمت طلا در چند روز متوالی از روند نزولی خود را حوالی ۱۹۰۰ دلار سپری می‌کند و مسیر نزولی را طی می‌کند؛ زیرا دلار آمریکا در میان سیگنال‌های متضاد داده‌های آمریکا و مقامات فدرال رزرو از پایین‌ترین سطح چند روزه‌ی خود جهش کرد.

از سوی دیگر، نگرانی‌های متفاوت پیرامون چین، یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان طلا (XAU/USD)، قیمت طلا را به چالش می‌کشد. به علاوه،  در میان تقویم آرام، توقف در بازده‌ی اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده در بحبوحه‌ی ترس از رکود نیز بر قیمت طلا تاثیر می‌گذارد. با تمام این‌ها، آنچه که می‌تواند معامله‌گران طلا را پیش از هفته‌ی غیرفعال احتمالی به دلیل تعطیلات سال نو قمری چین سرگرم کند، بانک‌های مرکزی و اقدامات احتمالی آن‌هاست.


بررسی تغییرات قیمت طلا با نگاهی به سطوح کلیدی 

آشکارساز تلاقی تکنیکال نشان می‌دهد که قیمت طلا از مقاومت کلیدی ۱۹۱۰ دلاری که شامل میانگین متحرک ساعتی ۵۰ (HMA-۵۰) و میانگین متحرک روزانه ۵ (۵-DMA) و باند بولینگر میانی در بازه‌ی ساعتی است، به سمت پایین حرکت می‌کند.

علاوه بر آن، افت اخیر فلز به زیر پایین‌ترین سطح قبلی در چهار ساعت (۴ ساعت)، عاملی امیدوارکننده برای فروشندگان طلا است.

با این حال، قابل توجه است که آستانه‌ی ۱۹۰۰ دلاری که شامل فیبوناچی ۳۸.۲ درصد در یک هفته و بولینگر نزولی ۴ ساعته است، برای خرس‌های کوتاه‌مدت طلا (XAU/USD) یک مرحله‌ی سخت محسوب می‌شود.

بدیهی است که پس از آن، سقوط به سمت تلاقی حمایت ۱۸۹۰ دلاری، از جمله فیبوناچی ۶۱.۸% در بازه‌ی هفتگی و ۱۰-DMA را نمی‌توان رد کرد.

با تمام این‌ها، حرکات بازیابی نیاز به اعتبارسنجی از مانع ۱۹۱۰ دلاری برای فراخوانی خریداران طلا دارد. همچنین چالش گاو‌های طلا (XAU/USD) نقطه پیوت R۳ یک ماهه نزدیک به سطح ۱۹۲۰ دلار است؛ و در نهایت، سقف قیمت هفتگی قبلی در حدود ۱۹۲۵ دلار و ۱۹۳۰ دلار می‌تواند به عنوان آخرین دفاع از خرس‌های طلا عمل کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: