April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۱۳۸۲
۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
0

به همان اندازه که ارزهای دیجیتال جذاب هستند، لزوماً کامل نیستند. بنابراین بسته به نوع ارتقاء، گره‌ها ممکن است نیاز به بروزرسانی داشته باشند تا در همان بلاک چین باقی بمانند. اگر ارتقاء سازگار با داده‌ها و اجزای قبلی باشد، به این معنی که یک گره ممکن است نیازی به بروزرسانی بلاک چین برای باقی ماندن در آن نداشته باشد، این به عنوان سافت فورک شناخته می‌شود. هارد فورک کاملاً متفاوت و نسبتاً پیچیده‌تر است.

اتریوم در طول تاریخ خود از طریق فورک‌های مختلفی از جمله هارد فورک برلین اتریوم و هارد فورک لندن اتریوم در شبکه اصلی تغییراتی انجام داده است. همزمان با این هارد فورک‌ها این سوال پیش می‌آید که شبکه اتریوم چقدر پایدار خواهد بود؟ چگونه بر کارمزد تراکنش شبکه که مستعد تراکم در شبکه است تأثیر می‌گذارد؟ و در‌نهایت، آیا این ارتقا برای همه «قاتلان اتریوم» خطرناک است؟ آیا روی قیمت ETH تاثیری دارد؟ در این مقاله، برای یافتن منطق پشت هارد فورک برلین اتریوم و برجسته کردن برخی از ویژگی‌های آن، وارد این موضوع می‌شویم. پس با ما همراه باشید.

هارد فورک چیست؟

به‌روزرسانی‌هایی که در شبکه‌های ارزهای دیجیتال سازگار با گذشته پروژه نیستند، به عنوان هارد فورک شناخته می‌شوند و اگر یک گره بلاک چین خود را ارتقاء ندهد، ممکن است دیگر بخشی از شبکه نباشد. چندین مفهوم برای معرفی هارد فورک وجود دارد. از آنجایی که سافت فورک‌ها با گذشته پروژه سازگار هستند، یک گره می‌تواند انتخاب کند که بدون ویژگی‌های جدید در شبکه بماند، حتی اگر گره از به‌روزرسانی‌های جدید راضی نباشد، در حالی که در مورد هارد فورک نمی‌توان همین را گفت.

اگر بخش نسبتاً قابل توجهی از شبکه از به‌روزرسانی‌های جدید راضی نباشد، مفهوم دیگری از هارد فورک‌ها مطرح می‌شود. گره‌ها ممکن است انتخاب کنند که در بلاک چین اصلی و به روز نشده باقی بمانند، در حالی که گره‌هایی که به روز می‌شوند در بلاک چین، به روز می‌مانند. این جدایی ممکن است باعث ایجاد یک ارز دیجیتال جدید شود. این اتفاقی بود که در مورد اتریوم کلاسیک افتاد.

هاردفورک‌های پیشین اتریوم

به عنوان مثال، اتریوم کلاسیک به دلیل حملات دائو در سال 2016 ایجاد شد؛ که حدود 50 میلیون دلار از یک DApp در شبکه به سرقت رفت. برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، اتریوم یک هارد فورک ایجاد کرد که شامل تغییرات مختلفی از جمله انتقال از اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) بود. بخشی از کل گره‌های شبکه در آن زمان نمی‌خواستند چنین تغییراتی را تجربه کنند، در بلاک چین اصلی اتریوم، که اکنون با نام کلاسیک اتریوم شناخته می‌شود، باقی ماندند.

اما این تنها هارد فورکی نبوده که اتریوم داشته است. به عنوان مثال، جدیدترین هارد فورک اتریوم شامل هارد فورک برلین در آوریل 2021 بود. هارد فورک بعد از آن در شبکه اتریوم، هارد فورک لندن بود. همه این فورک‌ها قرار است پله‌ای برای ارتقای بزرگ اتریوم به اتریوم 2.0 بود.

نکات برجسته هارد فورک برلین اتریوم

همانطور که گفته شد، چنین به روز رسانی‌هایی باید به تدریج انجام شوند زیرا تغییرات شدید ممکن است منجر به نتایج منفی شود. به همین دلیل، در ابتدا فورک‌هایی مانند هارد فورک برلین باز شدند.

هارد فورک برلین با بلوک 12244000 رخ داد و شامل به‌روزرسانی‌های EIP-2565، EIP-2718، EIP-2929، و EIP-2930 بود.

پروتکل EIP-2565

این شامل کاهش هزینه گاز در شبکه اتریوم بود. این برای کاربران نسبتاً سودمند بود زیرا برای اجرای خدمات در شبکه اتریوم نیاز به پرداخت هزینه کمتری در ETH داشتند. این کار از طریق تابعی به نام توان مدولار یا به بیان ساده ModExp انجام می‌شود.

پروتکل EIP-2718

EIP-2718 شامل یک عملکرد جدید به نام پاکت تراکنش تایپ شده است. با استفاده از این تابع، تراکنش‌های اتریوم با تاریخچه پروژه سازگار می‌شود. این به طور کامل رویکرد تراکنش‌ها در اتریوم را تغییر داد، زیرا ممکن است اضافه کردن آنها از طریق استفاده از "پاکت‌ها" بسیار آسان‌تر شود.

پروتکل EIP-2929

این پیشنهادی بود که شامل افزایش قیمت گاز در Opcodes بود. در گذشته، از آنجایی که چنین هزینه‌های گاز ارزان بودند، تلاش‌هایی برای حملات انکار سرویس (DoS) با استفاده از Opcodes صورت گرفته است. برای کاهش این احتمال، ویتالیک بوترین هزینه گاز را به میزان قابل توجهی افزایش داد. توجه داشته باشید که این اتفاق قبل از هارد فورک برلین رخ داده است.

پروتکل EIP-2930

در نهایت، این به‌روزرسانی شامل نوع جدیدی از تراکنش است که شامل لیست خاصی از آدرس‌ها است. آدرس‌های موجود در این لیست دسترسی، می‌توانند با استفاده از هزینه‌های گاز بسیار کمتر معامله کنند. اگر کاربر بخواهد با شخصی خارج از لیست دسترسی معامله کند، هزینه گاز کمی بالاتر است.

تغییر سیستم کارمزد تراکنش اتریوم

به جای اینکه خودتان کارمزدها را برای تعیین سرعت تراکنش خود انتخاب کنید، شبکه اتریوم کارمزد تراکنش‌ها را با کارمزد پایه برای هر بلوک به جای پیشنهاد قیمت گاز تعیین می‌کند. این به طور طبیعی به این معنی است که سرعت تراکنش نیز برای همه کاربران معادل خواهد بود. با این حال، هنوز گزینه‌ای برای شما وجود دارد که گره‌های مسئول برای ایمن‌سازی شبکه را راهنمایی کنید.

اما، یک نقص کوچک در این روش جدید وجود دارد؛ یعنی لغزش (slippage) احتمالی در هزینه‌های گاز. ممکن است با یک تراکنش با کارمزد ثابت گاز پیش بروید، اما تا پایان معامله، ممکن است کارمزد گاز افزایش یافته باشد. این می‌تواند منجر به زیان‌های ناخواسته هنگام انجام معاملات شود. اما یک راه حل نیز وجود دارد: شما به سادگی می توانید یک سقف کارمزد تعیین کنید و در مورد حداکثر میزان هزینه گازی که مایل به پرداخت هستید تصمیم بگیرید. این امر از امکان پرداخت هزینه‌های ناخواسته گاز جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی

به طور خلاصه، هارد فورک اتریوم لندن یکی از مورد انتظارترین هارد فورک‌ها در شبکه اتریوم است، زیرا توسعه‌دهندگان گامی دیگر به سوی بروزرسانی اتریوم 2.0 برمی‌دارند و جامعه اتریوم بهتری را تقویت می‌کنند. در حالی که برخی ممکن است از انحراف استخراج اتریوم راضی نباشند، برخی نسبت به تاثیری که بر رشد مالی غیر متمرکز می‌گذارد هیجان زده هستند. قیمت اتریوم نیز بعد از این بروزرسانی افزایش یافت و خرید اتریوم گسترده‌تر شد چرا که راه حلی برای کارمزدهای سنگین ارائه شده بود. تغییرات قیمت اتریوم را می‌توانید در والکس یا https://www.binance.com/en/price/ethereum ببینید و خرید یا فروش اتریوم را از همین وب‌سایت‌ها انجام دهید.

این قوانین جدید هر چه به ارمغان بیاورند ممکن است نتایجی حیاتی برای شبکه و جامعه ایجاد کند. فقط زمان در مورد آینده اتریوم پس از این فورک مشخص خواهد کرد. با این وجود، این یک بروزرسانی جدایی‌ناپذیر برای بهبود اتریوم است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: