April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۱۳۹۳
۰۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۱
0

قیمت اتریوم که در سال 2022 عملکرد جالبی نداشته است و ارزش آن از حدود 4900 دلار در انتهای سال 2021 به نزدیک به 900 دلار در ماه ژوئن کاهش یافت. با این حال، گذشته از قیمت Eth، مشکلات مداوم در بلاک چین اتریوم خشم معامله‌گران و توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) را در اکوسیستم اتریوم آشکار کرده است. فقدان مقیاس پذیری و هزینه‌های بالای گاز مسائل اصلی هستند. در این مقاله قصد داریم سیر تکامل اتریوم را تا هارد فورک برلین بررسی کنیم.

هزینه گاز بالای اتریوم

اتریوم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های کریپتو برای برنامه‌های غیرمتمرکز، با ازدحام شبکه سروکار دارد که نشان‌دهنده هزینه‌های بالای گازی است که مردم باید با هر تراکنش بپردازند. در برخی مواقع، هزینه تسهیل تراکنش‌ها در اکوسیستم اتریوم در محدوده 16 تا 20 دلار بوده است و در برنامه‌های غیر متمرکزی‌ مانند یونی سواپ که حجم معاملات بالایی دارند به 100 دلار می‌رسد.

هارد فورک چیست؟

هارد فورک به معنای تغییر اساسی در پروتکل شبکه است. این اقدام به همه شرکت‌کنندگان شبکه نیاز دارد تا به آخرین سطح ارتقاء یابند. یک هارد فورک می‌تواند توسط توسعه‌دهندگان یا جامعه راه‌اندازی شود. در مورد اتریوم، ابتکار عمل از داخل پلتفرم می‌آید. روش طراحی اتریوم این است که قبل از رسیدن به موقعیت نهایی باید چندین مرحله را پشت سر بگذارد.

اتریوم چندین هارد فورک را پشت سر گذاشته است. هر کدام از آنها سهمی در توسعه شبکه داشتند. هر بار مقدار متفاوتی از تغییرات اعمال می‌شود. همه ارتقاهای برنامه‌ریزی شده از قبل در وبلاگ اتریوم اعلام شده است. بیایید نگاهی دقیق تر به رویداد آینده بیندازیم!

از این منظر، انتقال به اتریوم 2.0 (Eth2) به‌عنوان راه‌حلی که برای رفع مشکلات مقیاس‌پذیری و همچنین حل مشکل افزایش سرسام‌آور هزینه‌های گاز طراحی شده است، یک مهلت مورد استقبال جامعه اتریوم است.

ارتباط اتریوم 2 با هارد فورک برلین

Eth2 یا Serenity قرار است یک ارتقای فنی باشد که بلاک چین اتریوم را از پروتکل اثبات کار (PoW) به بلاک چین اثبات سهام (PoS) منتقل می‌کند و در نتیجه ظرفیت آن را برای تراکنش‌ها افزایش می‌دهد و گاز را کاهش می‌دهد.

پس از سال‌ها ساخت، حرکت به سمت Eth2 با راه‌اندازی زنجیره Beacon به عنوان اولین گام برای ایجاد انقلاب در شبکه اتریوم آغاز شد. انتقال به بلاک چین اثبات سهام (PoS) یکی از بزرگ‌ترین به‌روزرسانی‌ها در طول عمر بلاک‌چین اتریوم بود. هارد فورک اتریوم لندن یکی از ارتقاهایی است که شبکه اتریوم را به اتریوم 2 نزدیک می‌کند.

هارد فورک برلین

ارتقاء برلین در بلوک 12,244,000 در 15 آوریل آغاز شد. برلین که به نام شهر میزبان کنفرانس افتتاحیه Ethereum Devcon نامگذاری شده است، پیشروی برای هارد فورک بزرگ لندن است و چهار پیشنهاد بهبود اتریوم (EIP) را در خود جای داده است که با قیمت گاز سروکار دارد و امکان انواع معاملات جدید را فراهم می‌کند.

  • EIP-2565 برلین شامل کاهش هزینه‌های گاز در اتریوم بود. این مکانیزم از تابعی به نام توان ماژولار (ModExp) استفاده می‌کند تا به کاربران اتریوم که نیاز به اجرای خدمات در شبکه اتریوم دارند، سود برساند.

  • پروتکل EIP0-2718 همه انواع تراکنش‌ها را با پس‌رو سازگار می‌کند و در نتیجه اضافه کردن منطق تراکنش‌های جدید به اتریوم را آسان‌تر می‌کند. توسعه دهندگانی که این پروتکل را ایجاد کردند از یک تابع جدید به نام Typed Transaction Envelope استفاده کردند.

  • هارد فورک برلین همچنین دارای پیشنهادی با عنوان EIP-2929 است که افزایش قیمت را در معاملات opcode معرفی می‌کند. در محاسبات، اپکدها بخش‌هایی از زبان ماشین هستند که عملیات را مشخص می‌کنند. اپکدهای اتریوم در گذشته یک نقطه ضعیف برای حملات Denial-of-Service (DoS) بوده است. با EIP-2929، هزینه گاز بیشتر انگیزه حملات DoS را از بین می برد.

  • در نهایت، هارد فورک برلین دارای پروتکل EIP-2930 است که بر اساس EIP-2718 ساخته شده است، و مکانیزم نوع تراکنش جدیدی را به ارمغان می آورد که به کاربران امکان می‌دهد لیست آدرس کیف پول را تشکیل دهند تا بتوانند با هزینه‌های گاز بسیار کمتر معامله کنند.

واکنش ها به برلین

EIPهای معرفی شده با هارد فورک برلین به منظور کاهش هزینه گاز در زمانی که اشباع در شبکه در اوج خود بود و همچنین بهبود کارایی اتریوم بود. با این حال، به‌دلیل نگرانی‌ها در مورد آسیب‌پذیری‌های احتمالی ناشی از متمرکز شدن به‌روزرسانی، این به‌روزرسانی چندین بار به تعویق افتاد.

همچنین، اجماع در جامعه اتریوم این بود که برلین در کوتاه مدت تأثیر کمتری خواهد داشت، اما همچنان راه را برای پروتکل EIP-1559 هارد فورک لندن هموار می‌کند.

جمع‌بندی

خرید اتریوم نیازمند شناخت کافی از بلاک چین و کوین آن دارد. سیر تکامل این رمزارز در طول عمر خود باعث افزایش محبوبیت و در نهایت خرید ETH شده است. پیشنهاد‌های بهبود اتریوم راه حل‌هایی برای کاهش هزینه گاز دادند و در کنار هارد فورک‌های بعدی مسیر را برای انتقال اتریوم به اثبات سهام راحت‌تر کردند. مسیری که ویتالیک بوترین، خالق هوشمند این پروژه به پیش گرفته است می‌تواند بلاکچین اتریوم را به یک بستری امن و در عین حال مقیاس‌پذیر برای انواع برنامه‌های غیر متمرکز و دنیای کریپتوکارنسی تبدیل کند. با اجرای آخرین نقشه راه اتریوم که "بازی آخر" نام گرفت، اتریوم تا حد زیادی می‌تواند سه بعد اصلی دنیای کریپتو یعنی مقیاس‌پذیری ، تمرکززدایی و امنیت را پاسخگو باشد.

منبع: پول نیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: