کد خبر: ۳۹۱۴۰۳
۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
در زمان دریافت سکه طلای ربع بهار آزادی عرضه شده در بورس نیازی به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده نیست.

ربع سکه‌های بورسی مالیات ندارد

طلا از گذشته یکی از امن‌ترین و رایج‌ترین، گزینه‌های سرمایه‌گذاری در کشورمان بوده است. به منظور حفظ ارزش سرمایه، خرید طلا مخصوصا به شکل آب شده و سکه به دلیل نداشتن کارمزد و سایر هزینه‌های جانبی، بین مردم محبوب می‌باشد. این در حالی است که در بورس کالا امکان خرید سکه و طلا وجود داشته و کلیه سرمایه­‌گذاران می ­توانند با هر مقدار سرمایه­ ای و بدون دغدغه نگهداری فیزیکی اقدام به خرید سکه و طلا نمایند.

مالیات ربع سکه‌های بورسی چگونه است؟

گواهی سپرده کالایی سکه طلا در سال ۱۳۹۴ با هدف کاهش ریسک‌های سرمایه گذاری خرید سکه و همچنین شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه معرفی شد. معامله‌گران با خرید و فروش سکه طلا از طریق سامانه‌های معاملاتی می‌توانند از مزایایی مانند کارمزد پایین‌تر در خرید و فروش معافیت مالیاتی، امکان وثیقه‌گذاری گواهی برای دریافت تسهیلات، مدیریت ریسک نگهداری سکه و همچنین انتقال نقدینگی به بازار و رصد آن بهره‌مند شوند.  


برای خرید و فروش گواهی سپرده کالایی تمام سکه طلا و ربع سکه طلا مانند دیگر گواهی‌های سپرده کالایی مانند زعفران، زیره، پسته، کشمش، رطب مضافتی و برنج باید کد معاملاتی و کد بورسی داشته باشید. در صورتی که کد بورسی و کد معاملاتی ندارید، می‌توانید با ثبت نام و احراز هویت سامانه سجام کد بورسی و با ثبت‌نام در کارگزاری مفید کد معاملاتی دریافت کنید.


 علاوه بر خرید سپرده کالایی سکه و دریافت آن، می‌توانید سکه خود را نیز در بازار بورس به فروش برسانید. در این حالت باید با در دست داشتن سکه به صورت فیزیکی آن را به یکی از انبار‌های مورد تایید بورس کالا تحویل داده و گواهی سپرده کالایی آن را دریافت کنید.

پس از گذشت یک روز گواهی سپرده کالایی سکه در اختیار فروشنده قرار می‌گیرد و فروشنده با مراجعه به یکی از شعب کارگزاری می‌تواند گواهی سپرده کالایی خود را در بورس به فروش برساند.  

سکه تحویلی به خزانه‌های نگهداری سکه باید دارای مشخصات زیر باشند: 

نوع: سکه تمام بهار آزادی 
سال ضرب: ۱۳۸۶
عیار: ۹۰۰ در هزار
وزن: ۸۱۳۳ گرم 

بانک مرکزی در نامه‌ای به شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد، مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده در قیمت کشف شده معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهارآزادی خزانه بانک رفاه، محاسبه شده است؛ لذا مبلغ دیگری با عنوان هزینه مالیات بر ارزش افزوده از متقاضیان اخذ نمی‌شود.

 گفتنی است، عرضه ربع سکه طلا در بورس کالا به منظور از بین بردن حباب سکه و تعدیل انتظارات تورمی غیر واقعی توسط بانک مرکزی با همکاری بورس کالای ایران در سه روز انجام شد، طی این سه روز حدود ۵۰ هزار سکه ربع بهار آزادی با قیمت‌های کشف شده در فرآیند ثبت سفارش به روش حراج تک قیمتی معامله شد. بدین ترتیب قیمت روز اول، ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، روز دوم، ۷ میلیون و ۹۰ هزار تومان و روز سوم ۷ میلیون و ۵۰ هزار تومان بود.

 ضمناً بر اساس برنامه بانک مرکزی، عرضه ربع سکه طلا در هفته جاری نیز انجام خواهد شد. روش کشف قیمت و ثبت سفارش در عرضه‌های آینده بر اساس تفاهمی که با سازمان بورس صورت گرفته از طریق سازوکار بورس کالا است که جزییات آن از طریق آگهی رسمی بورس کالای ایران به اطلاع عموم خواهد رسید.


عرضه ربع سکه در بورس تا کی ادامه دارد؟

از روز شنبه برای نخستین مرتبه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه توسط بانک مرکزی در بورس عرضه شد و این عرضه تا روز گذشته ادامه داشت. بر این اساس در روز شنبه ربع سکه در بورس با قیمت هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه شد و در طی معاملات ۲۸۰۰ سکه به فروش رفت.

بازار سرمایه به دلیل صرفه‌جوئی در مصرف گاز در روز یکشنبه تعطیل بود و دومین روز عرضه سکه در بورس به دوشنبه افتاد. طبق آمار در روز شنبه و دوشنبه جمعا ۲۸۰۰ عدد ربع سکه به فروش رفت و ادامه معاملات به امروز موکول شد. طی معاملات امروز ۲۳۰۶ عدد ربع سکه با قیمت هفت میلیون و ۵۰ هزار تومان به فروش رفت. ۵۹۸۹ نفر در معاملات امروز شرکت کردند.

همه اشخاص حقیقی بالای ۱۸ سال دارای کد ملی مجاز به انجام معاملات بوده و متقاضیان خرید ربع سکه باید توجه داشته باشند که نماد مذکور دارای معاملات ثانویه نیست.


مزایای سرمایه‌گذاری در بازار بورس طلا

یکی از مهم‌ترین مزایای خرید گواهی سپرده، امنیت آن است. از آن جایی که گواهی‌های سپرده طلا فقط به نام خریدار ثبت می‌شود، حتی در صورت سرقت اوراق، سارق نمی‌تواند نسبت به نقدکردن یا دریافت سکه‌های شما اقدام کند. علاوه بر آن اگر بستر امنی برای نگهداری از دارایی‌های خود ندارید، می‌توانید صرفاً نسبت به نگهداری گواهی سپرده اقدام کنید و سکه‌ها را در همان بانک مرکزی نگهداری کنید.


معایب خرید سکه در بورس چیست؟

سوددهی سکه در بورس طولانی است و نمی‌توان از آن برای سرمایه گذاری کوتاه مدت استفاده کرد. به علاوه نیاز به کد معاملاتی برای این کار دارید و کارمزد بانک برای نگهداری از سکه را باید بپردازید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: