کد خبر: ۳۹۱۴۱۳
۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
0
در اقدامی کم سابقه در نخستین روز ماه بهمن ۱۴۰۱ تورم دی ماه منتشر نشد. این شاخص که به نوعی نشان دهنده تغییرات عمومی قیمت‌ها بوده و سیاست‌های پولی دولت را در یک ماه ارزیابی می‌کند، هنوز مخفی مانده است. این در حالی بود که سال هاست روال مرکز آمار بر انتشار تورم ماهانه در اولین روز ماه بعد بوده است.

سنت شکنی مرکز آمار در اعلام تورم

تورم ماهانه را مرکز آمار در اولین روز هر ماه منتشر می‌کند. اتفاقی که در اقدامی بی سابقه در نخستین روز بهمن ماه ۱۴۰۱ رقم نخورد. مرکز آمار پیش از این در اولین روز دی ۱۴۰۱ تورم ماهانه آذر را برابر با ۱.۹ درصد محاسبه کرده بود که در این مقطع عمده رشد شاخص قیمت مصرف کننده از سوی کالا‌های بادوام و با تاثیر بزرگ رشد نرخ دلار صورت گرفته بود.

البته بررسی نرخ تورم ماهانه در سمت کالا‌های خوراکی نشان از کاهش این شاخص داشته که برخی کارشناسان معتقدند این کاهش در اثر کنترل شوک ناشی از حذف ارز ترجیحی بوده است. همین موضوع موجب شده بود تا تورم ماهانه در کل پایین‌تر از مرز ۲ درصد ثبت شده و از ماه‌های قبل کمتر شود.

این در حالی بود که البته نرخ تورم نقطه‌ای آذر برابر با ۴۸.۵ درصد بوده و از ماه قبل تقریبا ۰.۴ واحد درصد بیشتر شده بود. تورم میانگین در این ماه نیز نشان از رشد ۴۵.۵ درصدی در آذر ماه داشته است.

اکنون، اما نرخ ماهانه تورم منتشر نشده و حاصل سیاست‌های پولی دولت در اولین ماه زمستانی کشور همچنان مخفی مانده است. این در حالی است که این شاخص تقریبا کلیدی‌ترین متغیر در ارزیابی وضعیت اقتصادی کشور به شمار می‌آید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: