April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
بیمه‌های تامین اجتماعی و خدمات درمانی در تامین درمان با مشکلات جدی رو به رو هستند
کد خبر: ۳۹۱۴۶۲
۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
0
امروزه درمان هزینه بری بسیاری دارد و بیمه های تامین اجتماعی و خدمان درمانی نیز پاسخگوی مشکلات درمانی بیمه شدگان نیستند، بنابر این شرکتهای بیمه خصوصی می توانند گام های موثری در زمینه درمان مردم به ویژه دهک های پایین جامعه و حقوق بگیران بردارند.

مدیریت ریسک بیماری با بیمه شخص واحد درمان

بیمه یکی از مهمترین ابزار‌های مدیریت ریسک است که هر فردی بنابر آنچه در آینده خود ترسیم می‌کند، به یکی از بیمه‌ها متوسل می‌شود. فردی که خودرو دارد و نگران هر نوع آسیب از سرقت تا آسیب‌های ناشی از حوادث غیر مترقبه به این خودرو است، بیمه بدنه خودرو را برمی گزیند تا بدون نگرانی از اینکه چه کسی و چگونه به خودرو آسیب رسیده، هزینه آن را از بیمه دریافت کند و فردی که نگران خسارت به خودرو طرف مقابل است، بیمه شخص ثالث را بر می‌گزیند. این رویکرد درمورد بیمه‌های دیگر همچون آتش سوزی یا حوادث غیر طبیعی و حوادث طبیعی صورت می‌پذیرد. به عبارت بهتر یک فرد هر چقدر نسبت به آینده احساس خطر و ریسک بیشتری داشته باشد، به همان نسبت نیز به استقبال بیمه‌های دیگری می‌رود. در نتیجه امکان دارد یک فرد فقط بیمه شخص ثالث خودرو داشته باشد و فرد دیگر بیمه شخص ثالث، بدنه خودرو یا سرقت لوازم داخل خودرو را داشته باشد، همان گونه که امکان دارد یک فرد همه ساله کلکسیونی از بیمه‌ها را خریداری کند.

درمان مهمترین چالش زندگی

در بخش‌های گوناگون زندگی شاید بتوان هر شرایطی را تحمل کرد، شاید بتوان ماشین نداشت و بیمه خودرو هم نداشت، شاید بتوان احتمال سیل، زلزله، آتش سوزی و دیگر بلایا را نادیده گرفت و زیر بار بیمه آن‌ها نرفت، حتا شاید بتوان بیمه عمر را نادیده گرفت و تن به شرایط سخت ناشی از بی پولی در روز‌های ناتوانی داد، اما بیماری و درد ناشی از آن را نمی‌توان تحمل کرد. ضرب المثل اینکه "به مالت نناز که به شبی بند است و به جانت نناز که به تبی بند است" بیانگر ان است که در اثر ساده‌ترین اتفاق از سرقت تا آتش یا سیل و حتا زلزله، می‌تواند برای همیشه یک انسان ثروتمند را به موجودی فقیر تبدیل کند، به همین دلیل بیمه‌های مالی برای چنین روز‌هایی تعریف می‌شود. اما درمورد اینکه جان به تبی بند است، نشان می‌دهد که نباید بیماری‌ها را دست کم گرفت و به سرعت اقدام به درمان بیماری کرد، زیرا به قیمت جان تمام می‌شود که برای این مورد، بیمه درمان درنظر گرفته شده است.

هزینه‌های سرسام آور درمان

اگرچه امروزه سرعت پیشرفت‌های علمی و اکتشافات به ویژه در بخش پزشکی نشان می‌دهد که بسیاری از بیماری‌ها ضربه فنی شده، اما به همان نسبت که انسان به علوم جدید و درمان‌های خاص دست پیدا می‌کند، به همان نسبت نیز هزینه‌های درمان بالا رفته و شرایط را به نوعی ایجاد کرده که بسادگی نمی‌توان اقدام به درمان بیماری‌ها کرد. شرایط به نوعی است که امروزه درمان یک بیماری آنقدر هزینه بر است که دست کمی از سیل ندارد و تمام دارایی انسان برای درمان یک بیماری هزینه می‌شود.

پوشش بیمه برای درمان بیماری

برای آنکه افراد به ویژه دهک‌های پایین جامعه وحقوق بگیران بتوانند از عهده هزینه‌های درمان برآیند، بیمه‌های درمانی تعریف شده که امروزه به دو صورت کلی بیمه درمان تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی به بیماران تحت پوشش این بیمه‌ها خدمات ارایه می‌دهند. اما مشکل اینجاست که این دو بیمه با وجود داشتن مراکز درمانی ملکی و قرارداد‌هایی که با مراکزدرمانی می‌بندند، نمی‌توانند خدمات لازم و به موقع را به بیمه شدگان ارایه دهند. امروزه بیمه شدگان بسیاری را سراغ داریم که در نوبت درمان در مراکز ملکی درمانی سازمان تامین اجتماعی یا خدمات درمانی، جان خود را از دست داده اند.

تخت‌های خالی بیمارستان‌های خصوصی

اگر دوران اوج کرونا که یک اپیدمی جهانی بوده را نادیده بگیریم، در بیشتر موارد بیمارستان‌های خصوصی با کمبود بیمار رو به رو هستند، این در حالی است که هزینه درمان در بیمارستان‌های خصوصی برای حقوق بگیران بسیار سنگین است و از عهده این هزینه‌ها بر نمی‌آیند. به همین دلیل لازم است بیمه‌های خصوصی به یاری درمان حقوق بگیران بیایند که البته این مهم در قالب بیمه‌های تکمیلی درمان تعریف شده است. اما بیمه‌های تکمیلی درمان برای شرکت‌های بیمه زیان آور است مگر آنکه در قالب بیمه گروهی اجرایی شود، زیرا امکان سواستفاده وجود دارد. بدین صورت که یک فرد در آستانه یک بیماری هزینه بر قرار گرفته و یک باره با پرداخت حق بیمه جزیی یک ساله، از خدمات درمانی کلان شرکت بیمه استفاده می‌کند و دیگر در فکر تمدید هم نمی‌افتد. در حالی که در بیمه‌های گروهی، امکان این قبیل سواستفاده‌ها بسیار پایین است.

بیمه شخص واحد بیمه دی

اما نگاه بیمه دی به بخش درمان، متفاوت بوده و با این شرکت بیمه می‌توان به صورت انفرادی نیز قرارداد بیمه درمان برقرار کرد. باور بیمه دی بر این پایه استوار است که افراد بسیاری به بیمه اعتقاد دارند، اما در شرکت‌ها و ادارات یا کارخانه‌ها اشتغال بکار ندارند تا بتوانند از بیمه گروهی بهره‌مند شوند. بیمه دی برای فرهنگسازی بیمه، بیمه درمان را به صورت شخصی نیز می‌پذیرد. بیمه شخص واحد بیمه دی یکی از انواع بیمه‌های درمان و مناسب کسانی است که نمیتوانند بیمه درمان تکمیلی گروهی دریافت کنند. بیمه شخص واحد را میتوان به صورت فردی یا خانوادگی خریداری کرد. بر خلاف بیمه درمان تکمیلی، برای خرید این بیمه نیازی به بیمه‌های پایه نیست. هر فرد می‌تواند برای خود و خانواده‌اش بیمه شخص واحد را خریداری کند تا هزینه‌های درمانی همچون هزینه‌های بیمارستانی، پاراکلینیکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی، آمبولانس، جراحی و موارد مشابه تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد. با بیمه شخص واحد بیمه دی، می‌توان با مراجعه به مراجع درمانی طرف قرارداد بیمه دی، بدون پرداخت هزینه‌های تحت پوشش، به راحتی و بدون دغدغه روند درمانی خود یا خانواده را پیگیری کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: