کد خبر: ۳۹۱۴۷۲
۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
0
سه شرکت خودروساز بزرگ کشور در ۹ ماه نخسـت امسال حدود ۸۴۰ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده‌اند که با توجه به زیان ۸/۵ همتی، هر خـودروی به فروش رفته به طور میانگین ۱۰/۱ میلیون تومان زیان به این خودروسازان تحمیل کرده است.

خودروسازان بابت فروش هر خودرو چقدر زیان کردند؟

در پایان هفته گذشته موجی از گزارش‌های میان‌دوره‌ای روی سامانه کدال نشست. سه خودروساز بزرگ کشور نیز گزارش ۹ ماهه خود را منتشر کردند که خبر از زیان انباشته ۸۲ همتی این شرکت‌ها در پایان پاییز می‌داد که افزایش حدود ۴ درصدی نسبت به تابستان داشته است. همچنین در بازه ۹ ماهه شاهد افزایش ۱۱.۵ درصدی این رقم بودیم. مجموع زیان انباشته شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو در مدت مشابه سال گذشته معادل ۶۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده، بنابراین در یکسال گذشته حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان (۲۰ درصد) به زیان انباشته خودروسازان افزوده شده است.

سه شرکت خودروساز ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در ۹ ماه نخسـت سال جاری حدود ۸۴۰ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده‌اند که با توجه به زیان ۹ ماهه ۸/۵ همتی سه خودروساز، هر خـودروی به فروش رفته به طور میانگین ۱۰/۱ میلیون تومان زیان به این خودروســازان تحمیل کرده است.

نگاه به عملکرد ۹ ماهه ایران‌خودرو

با وجود افزایش زیان انباشته تجمیعی سه خودروساز در پایان آذرماه، اما ایران‌خودرو شاهد کاهش ۱.۲۳ درصدی این رقم نسبت به پایان تابستان بوده است. زیان انباشته این شرکت در پایان آذر ۱۴۰۱ به ۴۰ هزار و ۹۱۸ میلیارد تومان رسیده است. به نظر می‌سد افزایش عرضه خودرو‌های پرتیراژ این شرکت در بورس کالا، عامل اصلی کاهش زیان ایران‌خودرو در گزارش ۹ ماهه بوده است. شرکت ایران‌خودرو در گزارش ارسالی روی سامانه کدال از کسب سود ۱۱۴ میلیارد تومانی (۴ ریال به ازای هر سهم) در ۹ ماهه ۱۴۰۱ نیز خبر داده بود. این در حالی است که سود مورد نظر با فرض جبران زیان ناشی از اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری برای این خودروساز از جانب دولت محاسبه شده است. به عبارتی سود ۱۱۴ میلیارد تومانی ایران‌خودرو، روی کاغذ حاصل شده و زمانی عملی خواهد شد که زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری توسط دولت جبران شود.

بررسی جزئیات فروش این شرکت نیز نشان می‌دهد که ایران‌خودرو طی ۹ ماهه سال جاری بیش از ۴۲۱ هزار و ۵۰ دستگاه انواع محصول با هزینه‌کرد بر ۱۳۸ هزار میلیارد تومان تولید کرده و در مقابل، ۴۴۰ هزار و ۳۷۹ دستگاه خودرو را به فروش رسانده که از این محل بیش از ۱۲۸ هزار میلیارد تومان پول دریافت کرده است؛ بنابراین سود (زیان) ناخالص ایران خودرو در ۹ ماه امسال بالغ بر ۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

سایپا در ۹ ماهه چه کرد؟

دومین خودروساز بزرگ کشور یعنی شرکت سایپا نیز طبق اطلاعات ارسالی روی سامانه کدال ۲۸ هزار میلیارد تومان زیان انباشته در دوره ۸ ماهه شناسایی کرده که نسبت به دوره ۶ ماهه، رشد بیش از ۷ درصدی را نشان می‌دهد. سایپا در ۹ ماه نخست امسال بیش از سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان زیان دیده است. بررسی جزئیات فروش این شرکت نیز نشان می‌دهد که طی ۹ ماهه سال جاری ۲۵۷ هزار و ۴۵۳ دستگاه محصول با هزینه ۴۲ هزار میلیارد تومان تولید کرده و در مقابل ۲۹۱ هزار و ۴۸۳ دستگاه خودرو فروخته که از این محل ۴۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پول دریافت کرده است؛ بنابراین سایپایی‌ها بیش از ۹۱۵ میلیارد تومان سود ناخالص در بازه زمانی تحت بررسی به دست آورده‌اند.

افزایش ۱۵ درصدی زیان انباشته پارس خودرو

شرکت پارس‌خودرو نیز در ۹ ماه امسال بالغ بر چهارهزار و ۸۰۰میلیارد تومان زیان به ثبت رسانده تا زیان انباشته این شرکت به بازه زمانی مورد بررسی ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام شود. زیان انباشته این شرکت نسبت به دوره ۶ ماهه با رشد بیش از ۱۵ درصدی مواجه شده است. پارس‌خودرو در ۹ ماهه امسال بالغ بر ۱۰۰ هزار دستگاه محصول تولید کرده و نزدیک به ۱۰۵ هزار دستگاه خودرو نیز فروخته است که از این محل بالغ بر ۱۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول دریافت کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: