April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۱۵۳۰
۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
0

چگونه بدون سابقه کاری استخدام شویم؟

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های افرادی که به‌تازگی مقطع تحصیلی متوسطه یا دانشگاهی خود را به پایان رسانده‌اند، پیداکردن موقعیت شغلی مناسب بدون نیاز به داشتن سابقه کار است. چرا که یکی از مهم‌ترین معیارهای کارفرمایان برای استخدام افراد، سابقه کاری آن‌هاست. اما افراد تازه فارغ‌التحصیل شده، معمولا سابقه کاری ندارند و به دنبال یافتن اولین شغل خود هستند. اما آیا واقعا امکان استخدام بدون نیاز به سابقه کار وجود دارد؟

در این مقاله قصد داریم به سوال «چگونه بدون سابقه کاری استخدام شویم؟» پاسخ داده، به ارائه راهکارهایی برای این موضوع پرداخته و درباره هریک از این راهکارها توضیح دهیم. پس اگر شما نیز به‌تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید و یا مسیر شغلی خود را تغییر داده‌اید و به دنبال پیداکردن شغل مناسبی بدون نیاز به سابقه کار هستید، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

چگونه از آگهی‎های استخدام بدون نیاز به سابقه کار مطلع شویم؟ 

در سال‌های اخیر، سایت‌های کاریابی، جایگزین روزنامه‌های نیازمندی و موسسات کاریابی شده‌اند و بسیاری از کارفرمایان، آگهی استخدام فرصت‌های شغلی سازمان خود را در سایت‌های کاریابی معتبر منتشر می‌کنند. این آگهی‌های استخدام، موقعیت‌های شغلی مختلفی همچون کارشناس حسابداری، متخصص گویندگی، مهندس کامپیوتر، مهندس صنایع، بازاریاب، تایپیست و مشاور املاک را پوشش می‌دهند. شما می‌توانید در صورت تمایل، برای مشاهده آگهی های استخدام تمامی سایت های کاریابی به صورت یکجا کلیک کنید.

این‌گونه سایت‌ها دارای فیلترهای مختلفی هستند و از این طریق، بستری برای کارجویان ایجاد می‌شود که می‌توانند شغل موردنظر خود را بر اساس معیارهایی مانند نوع همکاری (دورکاری، پاره‌وقت، تمام‌وقت و پروژه‌ای)، میزان سابقه کار و میزان حقوق، جستجو و پیدا کنند. با استفاده از این امکان می‌توانید به آگهی های استخدام بدون نیاز به سابقه کار نیز دسترسی پیدا کنید.

چند راهکار برای دستیابی به استخدام بدون نیاز به سابقه کار

در ادامه به ارائه راهکارهایی برای پیداکردن شغل بدون سابقه کار و توضیح هر یک از این راهکارها خواهیم پرداخت.

دایره ارتباطی وسیع و شبکه‌سازی

یکی از بهترین راه‌ها برای ورود به هر حرفه‌ای، ساخت یک شبکه ارتباطی قدرتمند است. افرادی همچون دانشجویان، اساتید و متخصصین حوزه موردنظر شما می‌توانند در این دایره ارتباطی قرار بگیرند. محیط دانشگاه، شروع مناسبی برای شبکه‌سازی است و می‌توانید از این طریق و گفتگو با اساتید، با گزینه‌های شغلی مختلف آشنا شوید.

اما اگر فارغ‌التحصیل شده‌اید و این شبکه ارتباطی شکل نگرفته است، می‌توانید افراد متخصص و توانمند در حوزه فعالیتی خود را پیدا کرده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. امروزه باوجود شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و لینکدین، این کار آسان خواهد بود.

پس در اولین قدم برای شبکه‌سازی و به دنبال آن مطلع شدن از فرصت‌های استخدام بدون نیاز به سابقه کار، برای خود صفحه لینکدین ایجاد کنید و با متخصصان مطرح در حوزه تحصیلی یا کاری خود کانکت شوید. مطمئن باشید با این روش و ایجاد شبکه‌سازی، می‌توانید به فرصت‌های شغلی مناسبی دست پیدا کنید.

کارکردن روی مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم

این نکته را به یاد داشته باشید که تنها راه دستیابی به تجربه، داشتن سابقه کاری نیست. بلکه راه‌های دیگری نیز برای رسیدن به این هدف وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کسب مهارت اشاره کرد.

روش‌های مختلفی برای کسب مهارت وجود دارد. یکی از این راه‌ها، استفاده از برنامه‌های جانبی دانشگاه مانند شرکت در انجمن‌ها، سمینارها و ورکشاپ‌های آموزشی این محیط است. اما اگر این امکان برایتان وجود ندارد، می‌توانید از دوره‌های آموزشگاه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای، موسسات آزاد، وبلاگ‌ها و سایت‌های آموزشی و دوره‌های دیگر مراکز معتبر آموزشی استفاده کنید. این دوره‌ها به روش‌های مختلف حضوری، آنلاین یا آفلاین برگزار می‌شوند.

بسیاری از متخصصین منابع انسانی این اعتقاد را دارند که امکان استخدام بدون نیاز به سابقه کار وجود دارد؛ اما بدون مهارت مرتبط، نه. پس برای استفاده از این راهکار، ابتدا حوزه کاری موردنظرتان را پیدا کنید. به این فکر کنید که می‌خواهید در شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار شوید و یا قصد دارید مسیر شغلی متفاوت از رشته تحصیلی خود، انتخاب کنید.

پس از این که در این مورد تصمیم‌گیری کردید، لیستی از مهارت‌های موردنیاز شغل موردنظر خود را گردآوری کنید. با اندکی جستجو در آگهی‌های استخدام سازمان‌ها و موسسات معتبر حوزه کاری خود، می‌توانید از این مهارت‌ها اطلاع پیدا کنید.

پذیرفتن موقعیت‌های شغلی با درآمد پایین یا بدون درآمد در ابتدای مسیر

یکی دیگر از راهکارهای استخدام بدون نیاز به سابقه کار، پذیرفتن موقعیت‌های شغلی با درآمد پایین یا بدون درآمد در ابتدای مسیر شغلی است. باید واقع‌بین باشید و این نکته را بپذیرید که پیداکردن شغل ایده‌آل با درآمد بالا، در گام‌های ابتدایی مسیر حرفه‌ای و بدون هیچ سابقه کاری، اگر نگوییم غیرممکن، بسیار سخت است. پس سعی کنید وسواس به خرج ندهید و مدتی را با درآمد پایین و یا حتی به‌صورت کارآموزی، مشغول به کار شوید. با این کار علاوه بر کسب تجربه و آشنایی با چالش‌های واقعی محیط کار، می‌توانید سابقه کاری لازم برای جذب و استخدام در موقعیت‌های شغلی و درآمد بالاتر را به دست آورید.

کارکردن برای خود و کسب تجربه موردنیاز

برخی از کارها بیشتر از آن که به سابقه کاری نیاز داشته باشند، نیازمند داشتن نمونه کار موفق و حرفه‌ای هستند. در واقع باید شما بتوانید توانایی‌های خود را به کارفرما اثبات کنید. برای این کار می‌توانید بسته به حوزه کاری خود، نمونه کارهایی را آماده کرده و یا پروژه شخصی خود را راه‌اندازی کنید. این راهکار نیز می‌تواند برایتان امکان استخدام بدون نیاز به سابقه کار را فراهم کند.

به‌عنوان مثال، اگر علاقه‌مندید در زمینه تولید محتوا فعالیت کنید، می‌توانید کار خود را با ایجاد یک پیج در اینستاگرام یا ساخت یک وب‌سایت شخصی آغاز کنید. با این کار، علاوه بر این که تجربه و مهارت خود را به کارفرما نشان می‌دهید، تعدادی نمونه کار هم خواهید داشت و می‌توانید از این طریق به‌صورت فریلنسری نیز پروژه گرفته و درآمد داشته باشید.

همچنین اگر قصد دارید در حوزه بازاریابی به فعالیت بپردازید، می‌توانید برای شروع از شبکه‌های اجتماعی و بازاریابی دیجیتال استفاده کنید. این امکان برای مشاغل دیگری همچون گویندگی، طراحی گرافیک، معماری، ترجمه و نویسندگی نیز وجود دارد.

ساخت یک رزومه حرفه‌ای

یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت برای دعوت‌شدن به مصاحبه کاری و استخدام در موقعیت شغلی موردنظر، داشتن یک رزومه کامل، استاندارد و حرفه‌ای است. این موضوع در مورد استخدام بدون نیاز به سابقه کار نیز صدق می‌کند. اما بسیاری از افراد تصور می‌کنند که نوشتن رزومه بدون داشتن سابقه کار، امکان‌پذیر نیست. این تصور اشتباه است.

در پاسخ به این افراد باید گفت که رزومه، تنها شرح سوابق شغلی نیست. در واقع، معرفی سوابق کاری تنها یک بخش از رزومه شما را تشکیل می‌دهد. اما اگر می‌خواهید یک رزومه حرفه‌ای و موثر داشته باشید باید به موارد زیر نیز اشاره کنید:

  • اطلاعات فردی مانند نام، نام خانوادگی، شماره تماس و تاریخ تولد
  • سوابق تحصیلی همچون رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاه
  • مهارت‌ها و توانمندی‌ها
  • مدارک و گواهینامه‌ها
  • تحقیقات و پروژه‌ها

به این نکته نیز توجه کنید که رزومه شما نباید طولانی شود و باید بتوانید به‌صورت مختصر و مفید خود را معرفی کنید. چون کارفرما یا مدیر منابع انسانی معمولا زمان کوتاهی را به بررسی رزومه کاری کارجویان اختصاص می‌دهد؛ در نتیجه، اگر به این موضوع دقت نکنید، امکان دارد اطلاعات مهم رزومه شما از چشم کارفرما دور بماند.

پس بدون نگرانی از این موضوع که امکان استخدام بدون نیاز به سابقه کار وجود ندارد، بر روی استعدادها و مهارت‌های خود تمرکز کنید و آن‌ها را دست‌کم نگیرید. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برای بسیاری از کارفرمایان، مهارت‌های فنی و نرم کارجو، مهم‌تر از سابقه کاری او است.

آمادگی داشتن برای یک مصاحبه شغلی موفق

تصور کنید که تا اینجای کار، مهارت‌های موردنیاز برای ورود به حوزه تخصصی خود را کسب کرده و ارتقا دادید، رزومه‌ای حرفه‌ای با استفاده از این اطلاعات ساختید، با جستجو در سایت‌های کاریابی معتبر یا از طریق متخصصین دایره ارتباطی خود، توانستید آگهی‌های استخدام بدون نیاز به سابقه کار را پیدا کرده و برای آن رزومه ارسال کنید و حالا یکی از کارفرمایان برای انجام مصاحبه کاری از شما دعوت کرده است؛ حالا گام بعدی چیست؟

پس از تایید رزومه توسط کارفرما، مهم‌ترین گام و البته گام نهایی برای این نوع استخدام، داشتن یک مصاحبه شغلی موفق است. برای تجربه یک مصاحبه کاری موفق، باید نکات مختلفی را رعایت کرد. این نکات، موارد مختلفی از جمله نوع پوشش، نوع زبان بدن، نحوه پاسخگویی به سوالات و شیوه معرفی را در برمی‌گیرد. پیشنهاد می‌کنیم وقت مناسبی را به مطالعه این نکات و تمرین آن اختصاص دهید تا بتوانید مصاحبه‌ای موفق داشته باشید.

برای این کار سعی کنید داستان شخصی‌سازی‌شده خود را داشته باشید و این داستان را جذاب شروع کنید. در این مصاحبه احتمالا سوالات مختلفی از شما پرسیده می‌شود. بدون نگرانی و استرس و در کمال آرامش به سوالات، پاسخ‌هایی شفاف و دقیق بدهید.

در واقع، شما باید بتوانید کارفرما را متقاعد کنید که به چه دلیلی می‌خواهید این موقعیت شغلی را انتخاب کنید و برای رسیدن به اهداف خود چه کارهایی را انجام خواهید داد. علاوه بر این، باید بتوانید انگیزه و شوق خود را برای رسیدن به این شغل نشان داده و به کارفرما این اطمینان را بدهید که علی‌رغم نداشتن سابقه کار، انگیزه لازم را برای تلاش بیشتر و کسب مهارت‌های موردنیاز خواهید داشت.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله راهکارهایی را برای استخدام بدون نیاز به سابقه کار ارائه نمودیم و درباره هر یک از این موارد توضیح دادیم. علاوه بر این، به این موضوع پرداختیم که چگونه باید به فرصت‌های شغلی بدون نیاز به سابقه کار دست پیدا کنیم.

دایره ارتباطی وسیع و شبکه‌سازی، کارکردن روی مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم، پذیرفتن موقعیت‌های شغلی با درآمد پایین یا بدون درآمد در ابتدای مسیر، کارکردن برای خود و کسب تجربه موردنیاز، ساخت یک رزومه حرفه‌ای و آمادگی داشتن برای یک مصاحبه شغلی موفق، از جمله راهکارهای موثر برای پیداکردن شغل بدون نیاز به سابقه کار هستند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که کاریابی بدون داشتن سابقه کار، فرایند ساده‌ای نیست. پس در این مسیر صبور باشید و برای موقعیت‌های شغلی مختلف رزومه ارسال کنید تا بتوانید در نهایت، در شغل موردنظر خود، استخدام و مشغول به کار شوید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: