قیمت سنگ آهن در بازار آهن آلات دچار نوسانات بسیاری است. آهن نیز همانند سایر کالاها به شدت تحت تأثیر میزان تقاضا، عرضه و حتی مسائل سیاسی است که همهٔ آن ها می توانند به عنوان عوامل تعیین قیمت آهن شناخته شوند. تقاضا برای این کالای پرطرفدار در صنعت، به طور پیوسته در حال افزایش است، زیرا همه ساله به لطف فناوری های جدید، کاربردهای جدیدی از این فلز پیدا می شود که می‌ تواند نیاز بسیاری از جوامع را برطرف کند.

عوامل متعددی وجود دارد که می تواند به افزایش یا کاهش آن تقاضا کمک کند که ازجملهٔ آن ها می توان به وضعیت اقتصادی کشور و نیاز افراد آن جامعه اشاره کرد. اگر علاقه مند هستید در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن و فاکتورهای تعیین قیمت آهن اطلاعات جامعی در اختیار داشته باشید، می توانید تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.
 
عوامل تعیین قیمت آهن

۹ مورد از مهم ترین عوامل تعیین قیمت آهن

آهن آلات ازجمله لوازم پرکاربرد در صنعت محسوب می شوند. در ایران نیز به طور فزاینده ای از این محصول در صنایع مختلفی مثل ساختمان سازی استفاده می کنند. مطلع بودن از قیمت دقیق آهن به صورت روزانه، فرآیند دشواری به نظر می رسد. اما با اطلاع از ضروری ترین فاکتورهای عوامل تعیین قیمت آهن، دیگر مشکلی از بابت پیش بینی قیمت آن نخواهید داشت.

در ادامهٔ این بخش از مقاله به بررسی مهم ترین عوامل تعیین قیمت آهن پرداخته ایم که برخی از آن ها به ترتیب عبارت اند از:

تقاضای آهن

یکی از عوامل تعیین قیمت آهن کلیدی که بر قیمت آن تأثیر می گذارد، تقاضا است. تقاضا برای آهن و محصولات مرتبط با آن یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت آهن خام به شمار می‌رود. در زمان تقاضای بالا، قیمت‌ها افزایش می یابد در حالی که تقاضای کم این محصول می تواند به طور کلی منجر به کاهش قیمت آن شود به عنوان مثال، رونق ساخت و ساز در آسیا در اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 باعث شد که قیمت فولاد و آهن خام به طور چشمگیری افزایش یابد در نهایت، با کاهش فعالیت ساختمانی، تقاضا برای آهن خام کاهش می یابد که به کاهش قیمت این کالا می انجامد.

عرضهٔ آهن

میزان عرضهٔ آهن نیز می‌تواند تاثیر فوق العاده ای بر قیمت آن داشته باشد. کمبود سنگ آهن ممکن است عرضه را محدود کند و منجر به افزایش شدید قیمت شود. از جمله عوامل مؤثر بر میزان عرضه نیز می توان به تغییرات در فناوری اشاره کرد که در قیمت نهایی آن تأثیرگذار است به عنوان مثال، معرفی یک فناوری جدید استخراج که فرآوری آهن را آسان‌تر می‌کند، عموماً منجر به عرضهٔ بیشتر و قیمت های پایین تر می شود. بهبود مهارت های نیروی کار و کارکنان در این صنعت نیز ممکن است در عرضه و کاهش قیمت کلی آهن خام تاثیرگذار باشد. هر بلای طبیعی ای که استخراج یا یافتن سنگ آهن را دشوارتر می کند، معمولاً باعث افزایش قیمت ها می شود.
 
فاکتورهای تعیین قیمت آهن  آلات

تعرفه ها و مالیات از عوامل تعیین کننده قیمت آهن

هزینه های قانونی مانند قوانین بین المللی، تعرفه ها یا مالیات ها نیز می توانند جزئی از عوامل تعیین قیمت آهن باشند. کشورهایی که تعرفه های وارداتی یا صادراتی بالایی تعیین می کنند، می توانند باعث افزایش قیمت این کالا شوند، حتی زمانی که عرضه نسبتاً بالا باشد. محدودیت های قانونی در مقادیر صادرات یا واردات نیز می تواند قیمت این فلز را افزایش دهد

استراتژی های سرمایه گذاران

مانند بسیاری از مواد مورد مصرف در جهان، آهن نیز همانند شکر، نمک، چدن و ... نوعی کالا محسوب می شود. این بدان معناست که سهام آهن مانند سایر ابزارهای سرمایه گذاری در بازار کالا معامله می شود. سفته بازان و سرمایه گذاران می توانند از طریق استراتژی های خرید، بر قیمت های جهانی تأثیر بگذارند و بازار را دستکاری کنند. این نوع دستکاری های قیمت لزوماً ارزش واقعی این کالاها را منعکس نمی کنند و اغلب کوتاه مدت هستند.

سیاست های دولت، از مهمترین فاکتورهای قیمت آهن

تغییرات در ساسیت های اتخاذشده توسط دولت نیز می تواند بر قیمت آهن تأثیر بگذارد. برخی از دولت ها، گاهی مقررات تجاری اضافی را وضع می کنند که بر توانایی واردات یا صادرات سنگ آهن تأثیر می گذارد. با این سیاست دولت، ممکن است سرمایه گذاران متوجه شوند که سرمایه‌ گذاری در گزینه ‌های مرتبط با آهن، بازدهٔ کمتری را ارائه می‌ دهد، در چنین شرایطی، ارزش زمان یا تلاش برای خرید و نگه داری آهن را قبول نمی شوند.

قیمت نفت

نقش مهم نفت خام در اقتصاد کلان و بازارهای کالایی به گونه ای است که می تواند در برخی از عوامل تعیین قیمت آهن تأثیرگذار باشد. سهام قیمت نفت را بر نوسانات قیمت 10 فلز مانند آلومینیوم، نیکل، سرب و آهن مطالعه کردند و دریافتند که قیمت نفت بر قیمت 7 فلز از 10 فلز تأثیر اهرمی دارد.

تورم جهانی (تورم کلی حاکم بر جهان)

منابع بازار گفتند که افزایش تورم جهانی، نشانهٔ اعتماد سرمایه گذاران به بهبود اقتصادی است که منجر به افزایش بازار کالاهایی مانند آهن آلات و سنگ آهن می شود. همان طور که می دانید، تورم جهانی می تواند بر قیمت، صادرات و واردات تمام کالاها تأثیر بگذارد.

آهن آلات نیز از این قاعده مستثنی نیست و تورم یا تحریم های جهانی بر قیمت انواع آهن آلاتی که در جهان مورد استفاده قرار می گیرند تاثیر گذاشته است. تورم جهانی یکی از مهم ترین عوامل تعیین قیمت آهن است.

هزینهٔ حمل و نقل یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن

یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت آهن، هزینه های حمل و نقل است که تأثیرات قابل توجهی بر ساختار فعالیت های اقتصادی و همچنین تجارت بین المللی دارد. ازجمله کالاهایی که قیمت آن با افزایش هزینه های حمل و نقل رابطهٔ مستقیم دارد، آهن است که این امر می تواند به کاهش میزان عرضه یا توزیع هم منجر شود.

قیمت ضایعات فلزی

یکی دیگر از فاکتورهای تعیین قیمت آهن، قیمت ضایعات فلزی است؛ اگر قیمت ضایعات فلزی بنابر کیفیت، قیمت مواد، میزان عرضه و تقاضا افزایش پیدا کند، احتمال این که قیمت آهن هم افزایش پیدا کند وجود دارد. همچنین برعکس این موضوع (ارزان شدن ضایعات و آهن) هم امکان پذیر است.

عوامل مؤثر بر قیمت ضایعات فلزی

صنعت ضایعات فلزی جزو ضروری بسیاری از بخش های تولید، برق و ساخت و ساز است. بسیاری از مواد مورد استفاده در این صنایع، از ضایعات فلزی در تأسیسات بازیافتی در Morecambe Metals (دستگاه پرس ضایعات فلزی) بازیافت می شوند.

نوسانات قیمتی ضایعات فلزی که بر اثر میزان عرضه و تقاضا به صورت هفتگی تغییر می کند، از مهم ترین دلایل در عوامل مؤثر بر قیمت ضایعات است. همچنین زمانی که فلز را از طریق فرآوری ضایعات مدیریت می کنند، می تواند بر قیمت‌ هایی که دلالان این کالا روی آن می گذارند تاثیرگذار باشد.

خلوص فلز نیز عامل اساسی در قیمت ضایعات فلزی است؛ هرچه یک ماده خالص تر باشد، امکان افزایش ارزش و قیمت آن کالا نیز بیشتر خواهد بود به عنوان مثال، آهن در صنعت دارای ارزش بالاتری نسبت به آلیاژهایی مانند فولاد کربنی است.

برای فروش بیشتر ضایعات به تولید کنندگان و صنایع ساختمانی، قیمت ضایعات نیز باید متناسب با نیاز باشد. درواقع، این موضوع بر فروشندگان ضایعات فلزی و تأسیسات بازیافت با تنظیم قیمتی که می توانند آن را بفروشند تأثیر می گذارد. 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت آهن

عوامل موثر بر قیمت ضایعات فلزی عبارت اند از:

  • عرضه و تقاضا؛
  • قیمت مواد جدید در بازار؛
  • کیفیت ضایعات فلزی؛
  • مقدار ضایعات فلزی موجود در بازار.
  • تأثیر نرخ ارز بر قیمت آهن

نرخ ارز برای اقتصادهای تجاری برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی حیاتی است. آن ها هزینه ای را برای کسب و کارها از کمیسیون های پرداخت شده در مبادلات ارز نشان می دهند. سقوط نرخ ارز از کف این فعالیت ها بر قیمت صادرات و واردات آهن تأثیر می گذارد که به نوبهٔ خود باعث افزایش تقاضا و تراز پرداخت ها می شود. دولت نیز در تعیین نرخ های بهرهٔ کوتاه مدت، نرخ ارز را در نظر می گیرد.

یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت آهن، نوسانات ارز است. آهن آلات نیز همانند هر کالاهای دیگر، از طریق مکانیسم های مختلف نرخ ارز به اقتصاد جهانی گره خورده اند و قیمت فلزات و انواع آهن آلات با نوسانات بازار سهام تغییر می کند.

ناگفته نماند که در بازار کالاهایی مثل آهن، شوک مثبت به نرخ ارز داخلی (افزایش غیرمنتظره) صادرات را گران تر و واردات را کاهش می دهد، درنتیجه رقابت بازارهای خارجی باعث کاهش تقاضا برای محصولات داخلی، کاهش تولید و قیمت می شود.

همچنین زمانی که نرخ ارز یک کشور مانند ایران نسبت به کشور دیگر افزایش می یابد، قیمت کالاها و خدمات آن افزایش می یابد که آهن مورد استفاده در صنعت هم بخشی از این کالاها محسوب می شود. بهترین کاری که می توانید انجام دهید، این است که عوامل تأثیرگذار بر قیمت آهن را شناسایی و زمان بیشتری را برای پیش بینی قیمت آن اختصاص دهید.
 
 عوامل تعیین کننده قیمت آهن و فولاد

کلام‌آخر

در این مقاله به هر آن چیزی که شما در رابطه با عوامل تعیین قیمت آهن نیاز داشتید پرداخته شد. آگاه بودن از مهم ترین فاکتورهای تعیین قیمت آهن می تواند راهنمای شما در خرید آهن آلات مورد نیازتان باشد. همچنین ناگفته نماند که در این شرایط برای آگاهی از تعیین قیمت این فلز بد نیست با شرکت های متخصص و کاربلد در این زمینه ازجمله شرکت آهن رسان، با مراجعه به سایت https://ahanresan.ir/ مشورت کنید. این دسته از افراد می توانند بهترین راهنمایی ها را در زمان خرید آهن آلات در اختیار شما قرار دهند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: