April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
عضو کمیسیون معادن مجلس از بی توجهی به صنایع پایین دستی انتقاد کرد
کد خبر: ۳۹۱۷۲۷
۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از خام فروشی به ویژه در صنعت مس گفت: به جای آنکه مس را به محصول نهایی تبدیل و عرضه کنیم، به صورت خام صادر می‌کنیم.

خام فروشی، بلای جان صنعت مس

اللهوردی دهقانی سانیچ در گفت و گو با خبرنگار پول نیوز با اشاره به اینکه مواد اولیه بسیاری از کالا‌ها را مس تشکیل می‌دهد گفت: در حالی که مس نقش اساسی در صنعت و تولید دارد و می‌توان کالا‌های بسیاری را از مس تولید کرد، متاسفانه خام فروشی می‌کنیم و توجهی به این ظرفیت بزرگ نداریم.


وی با اعلام اینکه مس، بهترین رسانه برای انتقال الکتریسیته است گفت: تاکنون هیچ گزینه دیگری نتوانسته جای مس را در تولید کابل برق، کیت‌های الکترونیکی و مواردی از این دست بگیرد، هرچند که از برخی فلزات دیگر استفاده می‌شود، اما کارایی مس را ندارد.


نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه مس کاتد یک ماده خام است گفت: می‌توان مس کاتد را به محصول نهایی تبدیل کرد که از آن جمله مفتول‌های مسی، ورق‌های مسی، کابل‌های مسی و بسیاری موارد دیگر است، بنابر این گستردگی زیرمجموعه‌های صنعت مس بسیار گسترده است.


وی با تاکید بر اینکه اگر به سمت تولیدات مسی حرکت کنیم، صنعت مس کشور چندین برابر ارزش افزوده خواهد داشت گفت: گویا نفع عده‌ای در خام فروشی است و، چون بازار جهانی از مس کاتد استقبال بیشتری می‌کند، نفع عده‌ای در خام فروشی و جلوگیری از تبدیل کاتد مس به محصول است.


دهقانی سانیچ با ابراز تاسف از شکل گیری مافیا در همه زمینه‌ها از جمله صنعت مس گفت: مافیای شکل گرفته در دولت‌های گذشته در شرکت ملی مس باعث شده تا به اهداف پیش بینی شده در زمینه تبدیل کاتد به محصول دست پیدا نکنیم و کاتد را به صورت خام به اروپا، چین و دیگر کشور‌ها صادر می‌کنیم.


وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه با درایت و نکته سنجی، دست مافیا ازصنعت مس قطع شود گفت: باید قوانین صادرات مس به گونه‌ای اصلاح شود که اگر مس به صورت خام صادر شد، مس ایران در بازار‌های جهانی جذابیت نداشته باشد.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه می‌توان با روش‌های خاصی صادرات مس خام را مدیریت کرد گفت: باید به اندازه‌ای عوارض و سود گمرکی مس بالا باشد و آنقدر از صادرکنندگان عوارض و مالیات گرفته شود که قیمت در بازار‌های جهانی بالا برود و صادرات مس خام و کاتد صرفه نداشته باشد.


وی با ابراز تاسف از اینکه صادرات بی دردسر و جذابیت مس خام باعث شده تا صنایع پایین دستی مورد بی توجهی قرار گیرند گفت: صادرات آسان و بی دردسر باعث شده تا سرمایه گذاری در بخش صادرات صورت بگیرد و برای صنایع پایین دستی سرمایه گذاری نکنند.


دهقانی سانیچ با تاکید بر اینکه ایجاد صنایع پایین دستی، باعث رونق اقتصادی می‌شود گفت: در قالب صنایع پایین دستی، مس به محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل می‌شود تا هم اشتتغالزایی بیشتر و پایداری ایجاد شود، هم درآمدزایی داشته باشد، ارزآوری بیشتری را به وجود بیاورد و هم رونق اقتصادی را رقم بزند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: