April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۱۷۶۱
۰۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳
0
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: این اصلاحیه با همه‌ی کاستی‌های خود مسیرِ پایانی را طی می‌کند و امیدواریم این موضوع هر چه سریع‌تر به تصویب برسد.

بیمه‌ی کارگران ساختمانی در ایستگاه پایانی

اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگرانِ ساختمانی ششم آذرماه با ۱۷۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع به تصویب رسید. این اصلاحیه که در شورای نگهبان با ایراداتی مواجه شده بود، در جلسه‌ی علنیِ پنجمِ بهمن مجددا مورد بررسی قرار گرفت و بعد از موافقتِ نمایندگان با مواردِ اصلاحیِ شورای نگهبان، مسیر برای حل مشکلِ بیمه‌ی کارگران ساختمانی هموارتر شد.

اکبر شوکت (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور) در خصوص این اصلاحیه به «ایلنا» گفت: در شغل ساختمانی، کارگران با کارفرمای مشخصی سروکار ندارند و گاهی یک کارگر در طول سال بالای ۲۰ کارفرما دارد. در اینکه رابطه‌ی کارگری و کارفرمایی در این شغل وجود دارد و اینکه کارفرما باید سهم حق بیمه‌ی خود را پرداخت کند شکی نیست، اما مسئله این است که، چون کارفرما متعدد است در نتیجه یک کارفرما نمی‌تواند برای کارگر لیست حق بیمه رد کند و عدم تدبیر قانونگذار در دهه‌های قبل نسبت به این موضوع سبب شده بود که کارگران ساختمانی فاقد بیمه اجتماعی باشند.

شوکت ادامه داد: بر اساس تدبیرِ مجلس در سال ۸۶ قرار شد سهم کارفرما از محل پروانه ساختمانی به صورت کلی از کل کارفرمایان کشور پرداخت شود و کارگر همان سهم ۷ درصدی خود را پرداخت کند و تحت پوشش قرار بگیرد. این قانون مدتی پیاده شد، اما چون منابع سازمان از این طریق برای بیمه کارگران کم بود باز هم کارگران به مشکل برخوردند تا اینکه بحث اصلاحیه‌ی ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی مطرح شد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور بیان کرد: در طول این سال‌ها سازمان تامین اجتماعی به بهانه‌های مختلف و با این دلیل که توان پرداخت بیمه کارگران ساختمانی را ندارد و منابعِ تعیین شده کافی نیست، اقدام به قطع بیمه بسیاری از کارگران ساختمانی کرد تا اینکه در اواخر سال ۹۹ نمایندگان کارگری و مجلس برای پایان دادن به این مشکل مجداد بحث اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: این اصلاحیه با همه‌ی کاستی‌های خود مسیرِ پایانی را طی می‌کند و امیدواریم این موضوع هر چه سریع‌تر به تصویب برسد. کارگران ساختمانی روز‌های سختی را پشت سر می‌گذارند؛ آن‌ها علاوه بر فشار معیشتی و اقتصادی، مورد بی‌مهری سازمان تأمین اجتماعی هم قرار گرفته‌اند و هر روز سهمیه‌ی بیمه‌ی بسیاری از کارگران قطع می‌شود. حدود ۵۰۰ هزار خانواده در حال حاضر در صف انتظار بیمه هستند و از طرفی کارگرانی که بیمه هستند در تهدیدِ حذف سهمیه‌شان هستند. در چنین شرایطی تسریع در تصویب و اجرای این طرح کمک بزرگی به این کارگران آسیب دیده می‌کند.

شوکت تأکید کرد: ما از هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی می‌خواهیم هرچه سریع‌ترجلساتِ کارشناسی با حضور شرکای اجتماعی تشکیل بدهند و نحوه‌ی اجرایِ درست و دقیق این قانون را بررسی کنند تا اینبار دیگر کارگران ساختمانی برای بهره‌مندی از بدیهی‌ترین حق خود به مشکل نخورند. نحوه‌‎ی اجرای قانون به اندازه‎ی تصویب خود قانون مهم است؛ هر چه کارگران بیشتر ساماندهی شوند امکان اجرای قانون و پوشش کارگران بیشتر است.

وی ادامه داد: طی یک سال گذشته، علی‌رغم تلاش و درخواست‌های مکرر ما از روسای تأمین اجتماعی برای تشکیل جلسه، حتی یک جلسه هم برگزار نشده است. انجمن صنفی کارگران ساختمانی با بیش از ۵۰۰ انجمن یکی از بزرگترین تشکل‌های کارگری است و ما انتظار داریم تصمیمات برای کارگران با حضورِ نمایندگان این تشکل گرفته شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور تصریح کرد: ما مدافع حقوق یک میلیون خانواده کارگریِ هستیم و انتظارمان برای شرکت در جلسات تصمیم‌گیری منطقی و بجاست. این همان چیزی است که در قانون از آن به عنوان سه‌جانبه‌گرایی یاد می‌شود و اگر واقعا تأمین اجتماعی به سه جانبه‌گرایی عمل می‌کند باید برای حل مشکل کارگران، جلساتی با مشارکت نمایندگان کارگری ترتیب بدهد.

شوکت در پایان گفت: از نمایندگان مجلس و به خصوص اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس تشکر می‌کنیم و امیدواریم این زحماتِ با لجبازیِ عده‌ای و با آیین‌نامه‌ی غلط از بین نرود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: