April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۱۸۰۸
۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
0

بعضی از افراد که پس اندازی دارند، فکر می‌کنند باید سرمایه بالایی داشته باشند تا بتوانند سرمایه گذاری کنند. اما این طرز تفکر باعث می‌شود آنان نتوانند از فرسایش قدرت خرید خود در برابر تورم جلوگیری کنند. باید بدانیم که با سرمایه‌های بسیار اندک هم می‌توان شروع به سرمایه گذاری کرد و خود را در برابر تورم افسار گسیخته بیمه کرد. حالا سوال اصلی این است که چطور با پول کم سرمایه گذاری کنیم و کجا و چگونه این کار را انجام دهیم؟ در ادامه می‌خواهیم به بررسی این سوال مهم بپردازیم.

سرمایه گذاری در ملک

بسیاری از افراد به طور سنتی تمایل به سرمایه گذاری در ملک دارند. اما آیا با پول کم می‌شود در بازار خودرو و مسکن سرمایه گذاری کرد؟ خیر. زیرا برای سرمایه گذاری در این موارد، حتی اگر ارزان‌ترین واحد‌های ساختمانی و خودرو را در نظر بگیریم، برای مسکن سرمایه میلیاردی و برای خودرو حداقل چند صد میلیون سرمایه لازم است.

پس اگر به فکر سرمایه گذاری هستید ولی سرمایه بزرگی در اختیار ندارید، نباید ناامید شوید. زیرا مسکن و خودرو تنها بازارهای سرمایه گذاری نیستند. بازارهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توان با پول کم در آن‌ها سرمایه گذاری کرد.

چطور با پول کم سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری در بانک

یکی از بازارهایی که می‌توان با سرمایه کم در آن سرمایه گذاری کرد، بانک است. بانک‌ها به‌ ازای سپرده‌های سرمایه گذاری شده بلندمدت یک ساله 16 درصد و برای سپرده‌های بلندمدت دو ساله 18 درصد سود به سرمایه گذاران پرداخت می‌کنند.

مثلا شما می‌توانید با 5 میلیون تومان در بانک سرمایه گذاری کنید. اما مشکلی که در سرمایه گذاری در بانک وجود دارد این است که نرخ سودی که بانک به سرمایه گذار پرداخت می‌کند، ثابت است و اگر تورم در این بازه زمانی بالاتر از نرخ بهره بانک باشد (در حال حاضر این شرایط وجود دارد) فرد سرمایه گذار از تورم عقب می‌افتد.

سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا

از بازارهایی که می‌توان گفت می‌شود با پول کم در آن سرمایه گذاری کرد، بازار ارز و طلا است. اما این بازارها به شدت ریسکی هستند و به صورت لحظه‌ای ممکن است قیمت‌شان تغییر کند. به علاوه، باید توجه کرد که هنگام رشد قیمت ارز این احتمال وجود دارد که در بازار طلا و به خصوص سکه حباب به وجود بیاید.

 اگر در این شرایط فردی اقدام به خرید سکه‌هایی مانند ربع سکه کند، عملا قسمتی از پول خود را از دست داده است. از سوی دیگر، به دلیل این که طلا و ارز را باید به صورت فیزیکی خریداری و در منزل نگه‌داری کرد، این احتمال وجود دارد که مورد سرقت قرار بگیرند. همچنین این امکان وجود دارد که در موقع خرید این سرمایه‌ها دلارهای تقلبی یا طلای با عیار پایین‌تر به شما بدهند که تشخیص این کار برای افراد تازه کار واقعا سخت است.

سرمایه گذاری در بازار سهام

بازار سهام یکی دیگر از بازارهایی است که می‌شود با پول کم در آن سرمایه گذاری کرد. حتی اگر 5 میلیون تومان پول دارید می‌توانید وارد این بازار شوید. البته حداقل مبلغ لازم برای ورود به این بازار 500 هزار تومان است. شاید از بازار سهام بترسید و از دوستان و آشنایان شنیده باشید که در این بازار زیان کرده‌اند.

اما به این نکته توجه کنید: بازار سهام در بلندمدت سودآورترین بازار بوده است. بنابراین، اگر می‌خواهید وارد بورس شوید چند نکته مهم را به یاد داشته باشید. اول این که سهامی را انتخاب کنید که ارزنده باشد. اگر هم خودتان چنین سهامی را سراغ ندارید، از متخصصان و کارشناسان خبره یا صندوق‌های سرمایه گذاری کمک بگیرید.

 نکته دوم این است که با نوسانات کوچک، سریع فروشنده نشوید، مخصوصا اگر با تحلیل مناسبی اقدام به ورود به بازار کرده‌اید. بازار سهام پر است از بالا و پایین شدن قیمت. در بازار سهام صبر و حوصله اهمیت زیادی دارد.

اگر سهام مناسبی را در قیمت مناسب انتخاب کرده‌‌اید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با کمی صبر، مزد انتظار خود را دریافت می‌کنید. نکته سومی که نباید فراموش کنید این است که اگر دانش کافی در این حیطه ندارید، سعی کنید ابتدا آموزش لازم را ببینید.

چطور با پول کم سرمایه گذاری کنیم؟

سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی

اگر دانش کافی در خصوص سرمایه گذاری در بازار سهام ندارید یا وقتتان اجازه نمی‌دهد، می‌توانید از صندوق‌های سهام استفاده کنید. در این روش سرمایه گذاری، شما واحدهای صندوق‌های سهامی را می‌خرید و دیگر نیازی ندارید مستقیما به بازار سهام وارد شوید.

 معمولا در این صندوق‌ها کارشناسان خبره‌ای وجود دارند که سبدی از دارایی‌‌ها و سهام ارزشمند را تشکیل می‌‌دهند. در این بازار دو نوع صندوق سهامی از نظر شیوه معامله وجود دارد. صندوق‌های سهامی قابل معامله در بورس و صندق‌های غیر قابل معامله در بورس. صندوق‌های غیر قابل معامله در بورس به صورت صدور و ابطالی هستند. برای سرمایه گذاری در این صندوق‌ها باید حداقل یک واحد از آن‌ها خریداری کرد. از جمله این صندوق‌ها می‌توان به صندوق آوای سهام کیان و صندوق آهنگ سهام کیان اشاره کرد.

در نوع دیگر صندوق‌های سهامی که قابل معامله در بورس هستند، می‌توان با حداقل 500 هزار تومان سرمایه گذاری کرد. از این دسته می‌توان به عنوان مثال به صندوق شاخصی هم وزن کیان اشاره کرد.

سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت

یکی دیگر از گزینه‌هایی که مناسب سرمایه گذاری با پول کم است، سرمایه گذاری در صندوق های معتبر درآمد ثابت است. صندوق‌های درآمد ثابت همچون صندوق‌های سهامی دارای دو نوع قابل معامله در بورس و غیر قابل معامله در بورس هستند.

 این صندوق‌ها ریسک بسیار اندکی دارند و سرمایه گذاری در آن‌ها برای افرادی که مایل نیستند سرمایه‌شان (هر چقدر هم کم باشد) در معرض ریسک قرار گیرد، مناسب است. تفاوتی که این صندوق‌ها با صندوق‌های سهامی دارند، این است که بیشتر سرمایه خود را صرف سپرده بانکی و اوراق درآمد ثابت می‌کنند. سودی که این صندوق‌ها به سرمایه گذاران خود می‌‌پردازند، بالاتر از بانک است اما ریسک آن‌ها در حدود بانک است.

برای سرمایه گذاری در صندوق ندای ثابت کیان که از جمله صندوق‌های درآمد ثابت غیرقابل معامله در بورس به شمار می‌آید، حداقل باید مبلغ 100 هزار تومان سرمایه گذاری کرد و برای سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت کیان حداقل 500 هزار تومان سرمایه لازم است. در نتیجه برای سرمایه گذاری لازم نیست سرمایه میلیاردی یا چندین میلیونی داشته باشیم بلکه می‌توان با حداقل 100 هزار تومان هم شروع به سرمایه گذاری کرد.

سرمایه گذاری در صندوق‌های طلا

صندوق طلا یکی دیگر از ابتکاراتی است که از سوی برخی شرکت‌های سرمایه گذاری صورت گرفته و ارائه می‌شود. بزرگترین ویژگی این صندوق‌ها آن است که با پول کم هم می‌شود وارد آن‌ها شد و در سکه امامی سرمایه گذاری کرد.

این گزینه در شرایط رشد قیمت طلا مناسب است و در شرایط افت بازار طلا هم ریسک کمتری نسبت به خرید سکه‌های کوچکی مانند ربع سکه دارد. این صندوق‌‌ها در بورس هم قابل معامله هستند. از جمله این صندوق‌ها می‌توان به صندوق سکه طلای کیان اشاره کرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: