کد خبر: ۳۹۱۸۷۲
۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0

موسسات خیریه برای پایداری بیشتر در شرایط کنونی و افزایش درآمد باید نکات مختلفی را رعایت کنند. انجام این نکات به رشد و پایداری خیریه کمک شایانی خواهد کرد.

در سال‌های اخیر با توجه به شرایط اقتصادی موجود در کشور، علاوه بر افزایش خانواده‌های نیازمند و کاهش کمک‌های مردمی به خیریه‌ها، برای اینکه بتوانید موسسه خیریه خود را پایدار نگه دارید و درآمد آن را افزایش دهید، باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید. در این مطلب قصد داریم به بررسی موارد مهم اجرایی موسسات خیریه جهت افزایش بهره‌وری، پایداری و افزایش درآمد خیریه‌ها بپردازیم.

رمز پایداری خیریه

ویژگی های یک موسسه خیریه برای افزایش کارایی و درآمد

هر موسسه خیریه نیازمند داشتن پارامترها و ویژگی هایی است تا بتواند درآمد خود را افزایش داده و موسسه ای پایدار داشته باشد. این ویژگی ها هر کدام از اهمیت بالایی برخوردار هستند که حتما باید توسط مدیریت موسسه به آن توجه شود و به کارمندان منتقل گردد. 7 مورد از مهم ترین ویژگی ها را در ادامه با هم بررسی می کنیم.

احترام و رفتار مناسب

شما وقتی به یک رستوران یا هتل مجلل می‌روید، رفتار محترمانه تری مشاهده می‌کنید. احتمالا یک نفر در هنگام ورود به شما خوش آمد می‌گوید، بعد از ورود یکی از کارکنان به استقبال شما می‌آید. با احترام شما را راهنمایی می‌کند. در طول اقامت، رفتار مناسبی مشاهده خواهید کرد و در نهایت هنگام خروج از هتل، علاوه بر مشخص بودن لیست هزینه‌ها و دادن صورت حساب، با احترام از شما خداحافظی می‌کنند.

در مثال بالا فرض کنید با اینکه به هتل مجللی می‌روید، اما برخورد مناسبی با شما صورت نگیرد. آیا شما با رضایت هزینه هتل را پرداخت می‌کنید؟ آیا در آینده مجدداٌ به آن هتل مراجعه خواهید کرد؟

حالا این مثال را به موسسه خیریه بسط می‌دهیم. اگر رفتار شما با نیکوکاران و مددجویان مناسب نباشد و با احترام با آنها رفتار نکنید، احتمالا نباید منتظر باشید تا در آینده به شما مراجعه کنند. اما اگر در ارتباطات خود چه به صورت تلفنی و چه حضوری، با احترام کامل با آنها برخورد کنید، حس خوبی نسبت به موسسه شما پیدا می‌کنند. این حس خوب و محترم شمرده شدن، دلیلی بر مراجعات بعدی آنها خواهد شد.

بکارگیری روش‌های نوین درآمدزایی

یک موسسه خیریه اگر بخواهد در شرایط فعلی به پایداری و افزایش درآمد خیریه برسد، باید حتما از روش‌های متنوع و نوین جهت درآمدزایی خود استفاده نماید. درآمد خیریه در حالت معمولی می‌تواند از طریق دریافت کمک‌های بلاعوض از صندوق‌های مالی بزرگ، جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی به صورت سنتی از نیکوکاران و ... باشد. اما برای افزایش درآمد خیریه نمی‌توان به همین روش‌ها اکتفا کرد.

یکی از روش‌های نوین که بازخورد زیادی هم دارد، برگزاری کمپین‌های اختصاصی می‌باشد. شما می‌توانید با برگزاری یک کمپین اختصاصی و آنلاین، کمک‌های قابل توجهی برای پروژه‌های کمک رسانی خود جمع آوری کنید. به عنوان مثال در اواخر زمستان می‌توانید یک کمپین خرید 100 عدد لباس عید برای کودکان نیازمند برگزار نمایید. اینکه کمپین شما به یک موضوع مشخص اختصاص داده شده باشد و امکان پرداخت آنلاین نیز فراهم باشد، خواهید دید که کمک‌های مردمی افزایش چشمگیری خواهند داشت.

شفاف سازی

شفاف بودن فعالیت‌های خیریه از روند دریافت کمک تا تخصیص آن به مددجویان، یکی از ویژگی‌های مهم و اساسی در جلب مشارکت‌های مردمی می‌باشد. هرچقدر موسسه خیریه شما شفاف سازی بیشتری در خصوص روند اهدای کمک خیرین به نیازمندان داشته باشد، اعتماد بیشتری جلب می‌کند. جلب اعتماد مساوی با پایداری و افزایش درآمد خیریه خواهد بود.

در بخش قبلی در خصوص برگزاری کمپین صحبت کردیم. همان مثال کمپین خرید 100 عدد لباس عید برای کودکان را در نظر بگیرید. زمانی که مشخص باشد که مبالغ دریافتی دقیقا به خرید لباس عید اختصاص می‌یابد، قطعا در افزایش جلب مشارکت تاثیرات مثبتی می‌گذارد.

گرامیداشت جامعه حامیان

جامعه حامیان موسسه خیریه شما، نقش اصلی در تامین درآمد موسسه شما را دارند. به همین دلیل نباید این احساس را داشته باشند که شما فقط برای دریافت کمک به سراغ آنها می‌روید. به عنوان مثال یکی از کارهایی که می‌توانید برای گرامیداشت حامیان خود انجام دهید، ایجاد یک سیستم امتیاز بندی است و با توجه به تعداد کمک‌های دریافتی یا جمع مبلغ کمک‌های دریافتی به آنها امتیاز دهید. سپس برای هر مقدار امتیاز کسب شده توسط نیکوکاران، یک خدمت خاص به آنها ارائه دهید.

به عنوان مثال به ازای هر 10 میلیون تومان کمک، یک سفارش تاج گل رایگان در اختیار نیکوکار قرار دهید. این کار باعث می‌شود نیکوکار احساس بهتری نسبت به موسسه شما داشته باشد.

کمک رسانی هوشمند و هدفمند

یکی از دلایلی که موسسات خیریه را با کمبود بودجه مواجه می‌کند و نمی‌توانند به طور عادلانه و هدفمند کمک‌ها را به مددجویان اختصاص دهند، عدم وجود سیستم مدیریت مددجویان است. در برخی مواقع ممکن است یکی از مددجویان، کمک‌های بسیار بیشتری نسبت به سایرین دریافت کرده باشد، در حالی که شاید مددجوی دیگری در موسسه باشد که نیاز بیشتری به دریافت کمک‌های موسسه دارد.

شما باید یک سیستم متمرکز و جامع داشته باشید تا بتوانید مدیریت درستی در تخصیص کمک‌ها داشته باشید. یکی از راهکارهای فوق العاده که علاوه بر تخصیص عادلانه خدمات و کمک‌های نقدی به مددجویان، به توانمندسازی آنها نیز کمک می‌کند، استفاده از نرم افزار مددکاری می‌باشد.

امکانات نرم افزار خیریه

استراتژی و برنامه مشخص

داشتن استراتژی مناسب برای هر کسب و کاری الزامی و حیاتی می‌باشد، موسسات خیریه نیز از این مورد مستثنی نیستند. شما در آغاز فعالیت موسسه، استراتژی خیریه خود را مشخص کنید. استراتژی شامل موارد متعددی از جمله نحوه مدیریت موسسه، روش‌های دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی، تعیین جامعه هدف و موارد مختلف دیگر می‌باشد.

بعد از تعیین استراتژی، باید برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت موسسه خیریه را مشخص نمایید. برنامه موسسه شما صرفا در خصوص درآمدزایی نمی‌باشد، بلکه باید یک برنامه جامع با اهداف مشخص در بازه زمانی‌های مختلف باشد. شما با داشتن برنامه هدفمند بسیار راحت تر می‌توانید اقدامات و فعالیت موسسه و کارکنان را جهت دهی کنید.

زیرساخت مناسب و پایدار

شما حتی اگر همه موارد بالا را به خوبی آماده کنید و ایده‌های فوق العاده ای برای جلب مشارکت داشته باشید، تا زمانی که زیرساخت مناسب و پایداری وجود نداشته باشد، نمی‌توانید موفقیت چشمگیری داشته باشید. برای اجرای هرچه بهتر استراتژی و برنامه‌های موسسه، می‌بایست بستر مناسب را محیا کنید. یکی از اصلی ترین زیرساخت‌های مورد نیاز برای موسسه شما، داشتن یک سامانه خیریه است.

زمانی که شما از نرم افزار جامع موسسات خیریه استفاده نمایید، علاوه بر اینکه سیستم یکپارچه و آنلاینی برای ثبت و مدیریت موسسه خواهید داشت، امکانات قابل توجهی در خصوص پایداری و افزایش درآمد خیریه در اختیار شما قرار می‌گیرد. در سال‌های اخیر نرم افزارهای متعددی در این زمینه تولید شده است که یکی از جامع‌ترین و کاربردی‌ترین آنها، نرم افزار خیریه آرشیت می‌باشد.

نرم افزار مدیریت خیریه آرشیت، امکانات لازم برای ثبت و مدیریت نیکوکاران، برگزاری کمپین‌های جمع سپاری، مدیریت و توانمندسازی مددجویان، مدیریت صندوق صدقات و تاج گل و بسیاری موارد دیگر است. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید به راحتی زیر ساخت لازم برای افزایش بهره‌وری موسسه خیریه خود را فراهم کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: