April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۱۹۴۶
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
0
دانشمندان موفق به ساخت نوعی دستکش هوشمند شده اند که می‌تواند با کمترین هزینه خطرات زایمان طبیعی را کاهش دهد.

کاهش خطرات زایمان طبیعی با یک دستکش هوشمند

آیا فناوری‌های ارزان قیمت می‌توانند در هنگام تولد نوزادان کمک دهنده باشند؟

یک مطالعه جدید در مجله دسترسی آزاد Frontiers in Global Women's Health یک دستکش حسگر ارزان قیمت را نشان داده است که می‌تواند این کار را انجام دهد.

محققان این دستگاه را برای کمک به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در شناسایی موقعیت جنین و نیروی اعمال شده به سر جنین در حین زایمان ایجاد کردند. این فناوری می‌تواند داده‌های بلادرنگ را در طول معاینات ارائه دهد و به طور بالقوه نتایج زایمان را در مناطق کم‌منبع بهبود بخشد.

نتایج تولد در مناطق کم منابع

هنگامی که زایمان آن طور که باید پیش نمی‌رود، پزشکان می‌توانند از طیف گسترده‌ای از فناوری‌های پزشکی برای تعیین مشکل استفاده کنند. با این حال در کشور‌های با درآمد کم و متوسط، این فناوری‌ها و کارکنان ماهر که می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، همیشه در دسترس نیستند.

محققان گزارش دادند که ۹۸ درصد مرده زایی در چنین کشور‌هایی اتفاق می‌افتد که نشان دهنده هزینه این مشکل است.

زایمان انسدادی جایی که موقعیت یا اندازه جنین مانع عبور آن از کانال زایمان می‌شود، عامل اصلی این موضوع است. پزشکان می‌توانند این وضعیت را با استفاده از تکنیک‌های مختلف برطرف کنند، اما ابتدا باید مشکل را در اسرع وقت شناسایی کنند. انگیزه این مطالعه ایجاد یک راه حل کم هزینه برای پزشکان در مناطق کم منابع بود.

یک دستکش حسگر برای معاینه

محققان با یک دستکش جراحی ساده به عنوان پایه این فناوری شروع کردند. آن‌ها حسگر‌های فشار و نیروی انعطاف پذیر را روی نوک انگشتان دستکش چاپ کردند. این حسگر‌ها از نانوکامپوزیت‌های اکسید فلزی تشکیل شده‌اند که می‌توانند هنگام لمس یا لمس اشیاء، جریان الکتریکی ایجاد کنند.

به طور هوشمندانه محققان اطمینان حاصل کردند حسگر‌ها به اندازه کافی نازک هستند که با حس لامسه پزشک تداخل نداشته باشند. یک دستکش جراحی دوم را می‌توان روی دستکش تیم پوشید تا اشیاء را در حفره استریل نگه دارد. محققان همچنین یک اپلیکیشن گوشی هوشمند توسعه دادند که به پزشکان اجازه می‌دهد داده‌های حسگر را در زمان واقعی مشاهده کنند. هزینه تولید هر دستکش حسگر کمتر از ۱ دلار است.

تست کردن سیستم

برای آزمایش این سیستم، محققان مدل‌هایی از سر نوزاد از الاستومر سیلیکونی ایجاد کردند که ساختار‌های سطحی ظریف موجود واقعی را تکرار می‌کرد.

یک متخصص زنان و زایمان با تجربه معاینات را با استفاده از دستکش حسگر و سر‌های سیلیکونی انجام داد تا آزمایش کند که آیا این سیستم می‌تواند ویژگی‌هایی را که موقعیت جنین را نشان می‌دهند و نیروی اعمال شده به سر را اندازه‌گیری می‌کند، شناسایی کند.

دستکش حسگر به طور موفقیت آمیزی مفاصل بین «استخوان» سر مدل‌ها را با یک پرش در جریان الکتریکی هنگامی که انگشت دستکش از روی آن‌ها عبور می‌کرد، نشان داد. این به پزشک اجازه می‌دهد تا تعیین کند که این مفاصل کجا هستند، بنابراین جهت گیری جنین را محاسبه کند. این دستکش همچنین با موفقیت نیروی وارد شده به سر‌ها را حس و داده‌های بی‌درنگ را روی اپلیکیشن گوشی هوشمند ارائه کرد.

ترجمه تکنولوژی

محققان قصد دارند آزمایشاتی را بر روی انسان انجام دهند تا تعیین کنند که آیا دستکش می‌تواند همان اطلاعات را در شرایط دنیای واقعی ارائه دهد یا خیر. اگر موفقیت آمیز باشد، این فناوری می‌تواند یک سیستم هشدار اولیه ساده و ارزان برای زایمان با مانع در مناطق کم منابع جهان ارائه دهد. همچنین ممکن است به عنوان یک ابزار آموزشی ارزشمند برای پزشکان در چنین مناطقی عمل کند.

یکی از محققان اصلی این مطالعه در این باره گفت: این اولین دستکش در نوع خود است که می‌تواند برای شناسایی موقعیت جنین استفاده شود؛ بنابراین ممکن است بتواند نتایج زایمان را بهبود بخشد. ما امیدواریم که با ترجمه موفقیت آمیز بالینی، این دستکش در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد و ایمنی زایمان طبیعی کمکی افزایش یابد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: