کد خبر: ۳۹۱۹۹۰
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
0
بودجه پیشنهادی شهرداری تهران از ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد به رقم ۷۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد رسید به شرط آن که ۱۰ هزار میلیارد از این رقم به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا کند.

سقف بودجه پایتخت کوتاه شد

بررسی کلیات بودجه سال آینده شهرداری تهران در دستور کار یکصد و بیست و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت. محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق در شب گذشته، گفت: باید از شهرداری تهران برای فرمت جدید ارائه بودجه در قالب یک کتاب تقدیر شود. پیشنهاد شهرداری تهران برای بودجه سال آینده رقمی بود که ۵۶ درصد نسبت به سال جاری رشد داشت. نظرات سایر کمیسیون‌ها به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه شد که در نهایت چند نکته برای بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران مد نظر قرار گرفت.

وی افزود: از جمله آنچه که برای بودجه سال آینده مد نظر قرار گرفت این بود که بودجه ۱۴۰۲ برشی از برنامه چهارم مدیریت شهری خواهد بود و عملکرد ۹ ماهه شهرداری پس از بررسی کامل که شامل ردیف‌های درآمدی بود مورد توجه ویژه قرار گرفت. پیش بینی‌ها از سه ماهه آخر سال جاری بر اساس بررسی کمیسیون برنامه و بودجه و گزارش شهرداری این بود که بیش از پیش بینی شورا برای بودجه سال جاری محقق خواهد شد؛ لذا در نهایت دو سناریو تقدیم کمیسیون تلفیق شد که یکی رقم ۶۵ هزار میلیارد تومان برای بودجه بود و سناریو دیگر نیز رقم ۷۵ هزار میلیارد تومان بود که در آن توجه ویژه‌ای به بحث حمل و نقل صورت گرفته بود.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران برای بودجه سال آینده همانند سال جاری در بخش حمل و نقل بودجه ۳۳ درصدی را در نظر گرفته بود که با این رقم جهش قابل توجهی که مد نظر شورا بود رقم نمی‌خورد؛ لذا در نهایت برای تحقق مطالبات شورا در جهت توسعه حمل و نقل عمومی نهایتا کمیسیون تلفیق سقف ۷۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را برای بودجه تنظیم و تصویب کرد.

آخوندی تاکید کرد: در مصوبه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۱ رقم ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان برای بودجه به تصویب رسید. در لایحه پیشنهادی شهرداری برای بودجه ۱۴۰۲ رقم ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که نهایتا رقم ۷۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان توسط کمیسیون تلفیق شورای شهر تهران مصوب شد؛ لذا امروز باید اعضای شورای شهر تهران نسبت به این رقم به عنوان سقف بودجه سال آینده شهرداری تهران تصمیم گیری کند.

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به گزارش آخوندی در خصوص مصوبه کمیسیون تلفیق برای ثبت بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: نیاز بود که برای سال آینده جهشی در حوزه حمل و نقل عمومی رقم بخورد؛ لذا مقرر شد ۱۰ هزار میلیارد تومان به توسعه این بخش اختصاص پیدا کند و این افزایش در بودجه دیده شد تا شهرداری بتواند از ابتدای سال با اولویت قرار دادن این موضوع نسبت به تحقق این توسعه اقدام کند.

اودر جریان بررسی سقف بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران گفت: در برنامه‌ای که به کمیسیون تلفیق پیشنهاد داده شد دو سناریو برای بودجه با رقم ۶۵ هزار میلیارد تومان و ۷۵ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده شده بود که در هر دو جهش خاصی که در برنامه چهارم مدیریت شهری برای حوزه حمل و نقل پیش بینی شده بود و همچنین نیازمندی‌های شهر که بار‌ها مورد تاکید قرار گرفته است اتفاق خاصی در آن نیفتاده بود.

وی افزود: در حقیقت بودجه در هر دو سناریو به صورت متعادل بین همه ردیف‌هایی که به بودجه نیاز داشتند تقسیم می‌شد. به این ترتیب سال آینده نیز همانند امسال علی رغم اینکه تعداد اتوبوس به ناوگان تهران اضافه شد و قطعاتی برای مترو خریداری شد، اما در حمل و نقل عمومی اتفاق خاصی نمی‌افتاد.

وی تاکید کرد: این در شرایطی است که حمل و نقل عمومی یکی از بزرگترین منابعی است که بر روی آلودگی هوا تاثیر می‌گذارد؛ لذا باید فراتر از آنچه که در بودجه پیش بینی شده بود برای توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص پیدا می‌کرد و از سوی دیگر تحول در این حوزه نیازمند این است که شهرداری از ابتدای سال به عنوان اولویت اقدامات لازم را آغاز کند. بر همین اساس ۱۰ هزار میلیارد تومان به رقم بودجه سال آینده برای توسعه حمل و نقل عمومی افزوده شد.

بر همین اساس سناریوی ۶۵ هزار میلیارد تومان مبنا قرار گرفت و ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز برای توسعه حمل و نقل عمومی به آن اضافه شد. اگر بخواهیم ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس بخریم به قیمت امروز باید ۴۰۰۰ میلیارد تومان پرداخت کنیم. این در شرایطی است که ما می‌خواهیم ناوگان اتوبوسرانی را به ۷۵۰۰ دستگاه برسانیم؛ لذا برای اینکه در سال آینده تا پایان سال بتوانیم ناوگان را حداقل به ۲۵۰۰ دستگاه برسانیم ۱۰ هزار میلیارد تومان به بودجه برای توسعه این بخش اضافه شد تا علاوه بر خرید اتوبوس‌ها بخشی از کمبود‌های مترو را نیز رفع کنیم.

وی تاکید کرد: نهایتا پس از بررسی رقم بودجه به ۷۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید و بر این اساس برنامه‌ها تنظیم شد. حدود یک سال و نیم است که آلودگی هوا و کمبود وسایل حمل و نقل عمومی را داریم و باید این کمبود‌ها را جبران کنیم. امیدواریم با اختصاص این رقم شاهد تحرک مناسبی برای سال آینده در توسعه حمل و نقل عمومی باشیم.

نهایتا اعضای شورا با ۲۰ رأی از ۲۰ نفر حاضر در صحن شورا با سقف ۷۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن برای توسعه حمل و نقل عمومی است، موافقت کردند. در هنگام رأی گیری برای سقف بودجه پرویز سروری در صحن شورا حاضر نبود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: