April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۰۱۰
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
0

وردپرس چیست

برای ارائه یک پاسخ ساده و سریع به پرسش وردپرس چیست می توانیم بگوییم که WordPress یک نرم افزار تحت وب است. با نصب وردپرس بر روی یک سرور می توانیم به سادگی و در 5 دقیقه یک سایت راه اندازی کنیم. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا محسوب می شود. با طراحی سایت با وردپرس به سادگی می توانیم یک سایت راه اندازی کنیم. سپس با پنل مدیریتی ساده آن به مدیریت محتوای سایت بپردازیم. تولید محتوا کنیم. مطلب منتشر نماییم. حتی با تبدیل وردپرس به فروشگاه به فروش آنلاین محصولات خود بپردازیم. (گاهی نیز بجای عبارت WordPress از مخفف WP استفاده می شود.)

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت ها و وبلاگ ها می باشد. وردپرس از ابتدا تنها یک سرویس وبلاگ نویسی رایگان بود (تشخیص اطلاعات قالب وردپرس) و امکانات خوبی را در اختیار وبلاگ نویسان قرار می داد. سپس به صورت یک سیستم مدیریت محتوا برای مدیریت سایت معرفی شد. وردپرس با زبان برنامه نویسی PHP نوشته شده و از دیتابیس MySQL بهره می برد. وردپرس در پیشبرد پروژه موفق بی تو و در سال ۲۰۰۳ میلادی شکل گرفت. نام وردپرس را کریستین اسلک، دوست مت مولنوگ (توسعه دهنده پایه وردپرس) پیش نهاد داد. از آن پس وردپرس با سرعت و پیشرفتی قابل ملاحظه همه گیر شد. اکنون نیز می توان وردپرس را معروف ترین و پرکاربردترین ابزار ساخت وبلاگ و سایت حرفه ای دانست

زبان وردپرس چیست؟

هسته وردپرس همان طور که اشاره شد به زبان PHP نوشته شده است. همچنین برای ذخیره اطلاعات از دیتابیس MySQL در WordPress استفاده شده است. بسیاری از کاربران در شروع کار با وردپرس سوال می کنند که زبان وردپرس چیست؟ باید بگوییم که برای طراحی سایت با وردپرس نیاز به دانش برنامه نویسی نخواهید داشت. وردپرس رویای طراحی سایت در 5 دقیقه را آن هم بدون نیاز به کدنویسی محقق کرده است. این که گفته می شود زبان وردپرس PHP است و متن باز است برای توسعه دهنگان می باشد. یعنی اگر دانشی در زبان PHP داشته باشید به کمک مستندات وردپرس می توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. با توسعه افزونه وردپرس می توان امکانات وردپرس را نیز افزایش داد. افزونه های متعددی برای وردپرس نیز توسط توسعه دهندگان مختلف ارائه شده است.

متا تگ های اصلی

متا تگ عنوان صفحه (Title) و متا تگ دیسکریپشن جز جدا نشدنی از سئو می باشند. وجود این دو متا تگ برای کسب رتبه بالا در گوگل ضروری است. در ادامه به معرفی اصلی ترین متا تگ ها خواهیم پرداخت.

متا تگ Title

زمانی‌ که عبارت یا کلمات کلیدی را در گوگل جست‌وجو می‌کنید، بادقت به صفحه نتایج نگاه کنید. عبارت‌های آبی‌رنگی که با فونت بزرگتر می‌بینید، تگ عنوان صفحه یا Title tag هستند؛ جملاتی که توصیفی دقیق ولی مختصر از محتوای صفحه را به کاربران نمایش می‌دهند. بررسی و آنالیز متاتگ های سئویی عنوان یا title tag یکی از اجزا HTML است و از نظر دو جنبه در استراتژی سئو سایت اهمیت دارد; باوجود تگ عنوان بهینه‌شده موتورهای جست‌وجو کلیاتی از محتوای صفحات را در می‌یابند. همچنین، کاربران با بررسی عنوان صفحه از نوع محتوای ارائه شده در آن باخبر خواهند شد. در حال حاضر، گوگل 50 تا 60 کاراکتر ابتدایی عنوان صفحه را در نتایج جست‌وجو به کاربران نمایش می‌دهد. تجربه ثابت کرده است که اگر تگ عنوان صفحات را تا زیر 60 کاراکتر نگه‌دارید، گوگل در بیش از 90درصد مواقع، عنوان را به تمامی نشان می‌دهد.

تگ‌های عنوان همان تیترهای قابل کلیکی هستند که در نتایج جست‌وجو دیده می‌شوند. این تگ‌ها ایجاد شده‌اند تا موتورهای جست‌وجو محتوای صفحات را متوجه شوند. به 4دلیل عمده، تگ عنوان مهم است:

  1. تگ تایتل در SERP گوگل اولین چیزی است که کاربر در هنگام جست‌وجو با آن رو به‌رو می‌شود. ممکن است متا دیسکریپشن را نخوانند اما تقریباً تمام افراد در صفحه نتایج جست‌وجو، عنوان لینک‌ها را نگاه می‌کنند تا بتوانند تصمیم بگیرند روی کدام یک کلیک کنند.
  2. تگ عنوان صفحات یکی از معیارهای رتبه بندی در گوگل است. تجربه نشان داده است که این تگ تاثیر مستقیمی روی نرخ کلیک می‌گذارد و می‌تواند روی رتبه بندی سایت موثر باشد.
  3. ترکیبی از روانشناسی و علم به حساب می‌آید. حتی اگر تگ عنوان به رتبه بندی سایت شما کمک نکند، باز هم یکی از معیارهای مهم در کلیک کردن مخاطبین است. اگر بتوانید با زبان مناسب، پیام درستی را به مخاطب برسانید و او را متقاعد کنید که پاسخ سوال و نیازش از سرچ در سایت شماست، مهم‌ترین بخش کار را انجام داده‌اید.
  4. شما به‌راحتی می‌توانید تگ عنوان یک صفحه را تغییر دهید، سپس به گوگل سرچ کنسول رفته و آدرس URL سایت را دوباره ایندکس کنید. با اینکار امکان بررسی این را دارید که چه عنوان یا چه کلماتی مخاطبان را بیشتر درگیر می‌کند.

همون‌طور که قبلا گفتیم، تگ تایتل یکی از مهم ترین تگ های HTML در SEO هست. یادتان باشد که تایتل خوب = کلمات کلیدی اصلی + جذابیت. هر چه موضوع انتخاب کلمات کلیدی را جدی بگیرید، احتمال کلیک کاربران روی لینک افزایش می‌یابد. حتماٌ از نوشتن کلمات کلیدی فرعی در تگ تایتل غافل نشوید و ترکیب معناداری را برای توضیحات آن در نظر بگیرید. جمله‌بندی را با کلمات کلیدی مهم شروع کنید. برای نوشتن توضیحات، نتایج جست‌وجوی گوگل بررسی کنید و نیم‌نگاهی هم به تایتل سایت رقبا بندازید.

  • توضیحات تگ عنوان بین 54 تا 60 کاراکتر محدود کنید
  • چنانچه نیاز به جداسازی عبارت‌ها دارید آنها را با Dash جدا کنید.
  • تایتل تمام صفحات سایت باید غیرتکراری و متفاوت باشند و هیچ صفحه‌ای بدون تگ عنوان باقی نماند.
  • برای جلوگیری از سردرگمی و تشخیص نادرست گوگل، تگ تایتل و هدینگ‌ها (Hها) را یکسان ننویسید.
  • کلمات کلیدی اصلی را در قالب جمله به کار ببرید و تگ عنوان را با تکرار کلمات پر نکنید.
  • با استفاده از کلمات جادویی، مثل رایگان، تخفیف، ارزان و … مخاطب را برای کلیک ترغیب کنید.
  • برای اثبات به‌روزبودن محتوا، از تاریخ استقاده کنید و تاریخ‌های قدیمی را در تگ تایتل بازنویسی کنید.

متاتگ توضیحات (Meta Descriptions)

تگ های توضیحات متا برای رتبه بندی موتورهای جستجو آنچنان اهمیتی ندارند ولی این تگ ها در کلیک کردن کاربر در صفحه نتایج موتورهای جستجو اهمیت ویژه ای دارد و هر چقدر تعداد این کلیک ها بیشتر باشد می تواند صفحه مورد نظر در جایگاه بالاتری در صفحه نتایج قرار گیرد و از نظر موتورهای جستجو این بدان معنا است که این توضیحات متا بقدر کافی مفید بوده است که توانسته بازدیدکننده را بسمت خود جلب نماید تا روی آن کلیک کند.

وظیفه توضیحات متا در واقع تبلیغ صفحه مورد نظر در صفحه نتایج موتورهای جستجو است. این توضیحات باعث می شود جستجو کننده یک دیدگاهی را از صفحه مورد نظر در ذهن خود متصور شود از این رو نقش بازاریابی جستجو اهمیت خود را نمایان می کند. هر چقدر توضیحات کاملتر باشد و از کلمات کلیدی مهم استفاده شود باعث می شود این صفحه تعداد کلیک های بیشتری یا نرخ کلیک را به خود اختصاص دهد.( Click Rate). برای افزایش نرخ کلیک صفحه مورد نظر، موتورهای جستجو مثل گوگل کلمات کلیدی را برجسته تر می کنند. از این رو قبل از نوشتن توضیحات متا می بایست به پیدا کردن کلمات کلیدی خود در صفحه مورد نظر بپردازید.

توضیحات متا هر گونه طولی می توانند داشته باشند ولی موتورهای جستجو طول های بیشتر از 160 کاراکتر را کوتاه (Truncate) می کنند که این خود به نوعی جریمه گوگل محسوب می شود و همچنین توضیحات کوتاه نیز باعث آسیب به صفحه مورد نظر می شود. معمولا طول های بین 150 تا 160 کاراکتر طول های مناسبی برای توضیحات متا هستند که طول 155 یک طول بهینه محسوب می شود.

  • توضیحات متا می بایست توضیح کاملی از صفحه مورد نظر ارائه نماید.
  • طول آن در بهترین حالت بطور متوسط 155 کاراکتر می بایست باشد.
  • هیچ توضیحات متا دو صفحه نباید شبیه هم باشند. و بعبارتی دیگر نباید تکراری باشند.
  • توضیحات متا جزو معیارهای رتبه بندی موتورهای جستجو نیست.
  • از کاراکترهای نقل قول و محاسباتی مثل جمع نباید استفاده نمود.
  • اگر صفحه شما بیش از 3 کلمه کلیدی را توضیح می دهد بهتر است از توضیحات متا استفاده نشود.( این اتفاق برای متن های زیاد در حد مقاله معمولا می افتد)

متا تگ OG یا Open Graph چیست؟

در پاسخ به این سوال که متا تگ OG چیست، باید شما را به یاد اشتراک‌گذاری مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی بیندازیم. اگر تا به حال صفحه‌ای از یک سایت را در فیسبوک، لینکدین یا توییتر به اشتراک گذاشته ‌باشید، دیده‌اید که معمولا به‌ صورتی منظم و ساختاریافته در قالب یک پست شبکه اجتماعی منتشر می‌شوند. این کار توسط متا تگ OG انجام می‌شود. درواقع متاتگ‌های OG تکه کدهایی هستند که نحوه نمایش صفحه سایت را هنگام اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی کنترل می‌کنند. این تگ‌ها بخشی از پروتکل Open Graph فیسبوک است که البته توسط دیگر شبکه‌های اجتماعی هم استفاده می‌شود. این تکه کدها که با عبارت og: شروع می‌شوند، در قسمت کدهای صفحه قرار می‌گیرند.

همه این ابزار ها و همچنین ابزار های دیگر را میتوانید در وب سایت وحید مجیدی مشاهده کنید

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: