کد خبر: ۳۹۲۱۰۰
۱۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
0
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: گام دوم انقلاب اسلامی در چهل سال آینده بیشتر از هر چیزی به نیروی انسانی نیاز دارد.

حمایت بیشتر از نخبگان داخل کشور/ برنامه‌هایی برای پرورش نخبگان آینده

ناصر باقری مقدم، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان گفت: در حال حاضر با برنامه ریزی انجام شده، بیش از ۲۷۰۰ نفر از نخبگان ایرانی مقیم خارج که در ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا مشغول به فعالیت علمی بوده اند، به ایران برگشته اند.

به گفته وی بنیاد ملی نخبگان در حال راه اندازی و اجرای طرحی تحت عنوان بازگشت هزار نخبه به کشور است که این کار باید با حمایت و هم افزایی با سایر دستگاه‌ها انجام شود. در این طرح تمهیدات لازم برای بازگشت سالیانه هزار نخبه به کشور اندیشیده می‌شود.

او بیان کرد: تعداد قابل توجهی از نخبگان ایرانی در دنیا علاقمند به همکاری با کشورمان با روش هایی، چون پروژه‌های پژوهشی و کرسی‌های آموزشی و تحقیقاتی هستند. نخبگان علمی بازگشته به عنوان اعضای هیئت علمی، در قالب پروژه‌های مشترک تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف و یا در حوزه شرکت‌های دانش بنیان مشغول به فعالیت می‌شوند.

او افزود: یکی از سیاست‌های سند راهبردی کشور در امور نخبگان که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، حرکت از عالی محدود به سمت خوب گسترده است. با توجه به جمعیت هشتاد و پنج میلیون نفری کشور، اگر از هر ۱۰۰ نفر یک نفر را نخبه بدانیم، هشتصد و پنجاه هزار نخبه در کشور وجود دارد که لازم است بستر شناسانی و توانمتدسازی ایشان فراهم شود.

باقری مقدم ادامه داد: گام دوم انقلاب اسلامی در چهل سال آینده بیشتر از هر چیزی به نیروی انسانی نیاز دارد. طبیعتاً بنیاد ملی نخبگان این وظیفه را دارد که افراد نخبه‌ای را تحویل جامعه دهد، البته افراد تا مرحله نخبگی باید سال‌ها ممارست کنند.

او گفت: در حوزه شناسایی، ما شیوه نامه‌های دقیقی داریم که استعداد‌های برتر کشور را بشناسیم. بعد از این مرحله، به‌دنبال توانمندسازی مستعدان برتر هستیم. چراکه هر یک از این افراد در یک یا دو حوزه ممکن است توانمند باشند، اما در سایر حوزه‌ها نیاز به توانمندسازی وجود دارد.

او گفت: بنیاد در طرح‌های خود دوران قبل از دانشگاه (دانش‌آموزی) و دانشجویی و بعد از دانشگاه را با طرح‌های مختلف پوشش می‌دهد که این طرح‌ها شامل شناسایی نخبگان، توانمندسازی آن‌ها و ایجاد اثربخشی برای آنان در جامعه است، تعداد این طرح‌ها حدود ۲۰ عدد است که در یک کتابچه جمع‌آوری شده است.

او بیان کرد: بنیاد تفکیکی میان نخبگان داخل و خارج از کشور ندارد. ما برای بازگشت نخبگانی که خارج از کشور هستند، برنامه‌های جداگانه‌ای داریم، اما برای نخبگان داخل کشور ارزش بسیاری قائل هستیم و از آن‌ها پشتیبانی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

او ادامه داد: با ایجاد زیرساخت‌هایی مثل کمک به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان و اشتغال نخبگان در بخش دولتی و دانشگاه‌ها، درصدد نزدیک کردن نخبگان به دایره اثربخشی هستیم. در حوزه مأموریت اول ما که آن را به‌عنوان تأمین نیروی انسانی نخبه برای گام دوم انقلاب تعریف کرده‌ایم، در مقطع پنج سال آینده، تمرکز روی تأمین نیروی انسانی نخبه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان است، چون در پنج تا ده سال آینده به نظر می‌رسد که براساس رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب تمرکز کشور برای تحقق گام دوم انقلاب اسلامی روی اقتصاد دانش بنیان خواهد بود.

او افزود:: درازمدت، برای نخبگان علوم پایه نیز که نیاز قطعی کشور به تخصص آن‌ها احساس می‌شود هم برنامه‌های متنوع و جداگانه داریم. این مسئله نیز جزو تأکیدات رهبر معظم انقلاب بوده که علاوه بر کسانی که هم اکنون توانایی خلق ارزش دارند، کسانی که در سالیان آینده می‌توانند با درنوردیدن لبه‌های دانش کشفیات جدید داشته باشند یا در حوزه علوم انسانی دست به نظریه‌پردازی بزنند هم مورد حمایت قرار گیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: