April 2024 23 / سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۱۸۰
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
حساب وکالتی، نوعی حساب بانکی محسوب می‌شود که به حساب معاملاتی متصل است و به عنوان راهکاری برای برداشت مستقیم وجه مورد نیاز معامله از حساب مشتری برای خرید خودرو به کار گرفته می‌شود.

چگونه حساب وکالتی باز کنیم؟/حساب وکالتی، تقاضای کاذب در قرعه‌کشی خودرو را از بین می‌برد؟

کارشناسان معتقدند؛ با حساب وکالتی تقاضا‌های کاذب برای خرید خودرو حذف و تقاضا‌ها واقعی‌تر می‌شود، بدین شکل تا حدودی می‌توان مانع از شکل‌گیری دلالی‌ها همانند سابق شد.


با آغاز فروش خودرو از طریق بورس کالا، نام حساب وکالتی بیش از هر زمان دیگری تکرار شد؛ حالا پس از این تجربه سایپا و ایران خودرو نیز فروش محصولات خود به متقاضیان را منوط به افتتاح حساب وکالتی کرده اند.

آقای مهدی بیات منش کارشناس اقتصادی در رابطه با حساب وکالتی می‌گوید: حساب وکالتی یکی از انواع حساب‌های بانکی است و واژه وکالت در آن، به این معنی است که برای انجام کار‌هایی مانند برداشت وجه به یک شخص، کارگزار یا خودروسازان وکالت داده می‌شود. اگر افراد در یکی از بانک‌های معرفی شده شماره حساب کوتاه مدت داشته باشند، امکان تبدیل آن به حساب وکالتی وجود دارد.


امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت، از چرایی الزام به افتتاح حساب بانکی برای خرید خودرو از خودرسازان می‌گوید: در شرایطی که بدون هیچ پیش پرداختی افراد بخواهند وارد قرعه‌کشی و فرآیند تقاضای خودرو شوند، شخص می‌توانست ۱۰۰ کارت ملی اجاره و برای خرید خودرو ثبت نام کند و تبعا شانس کسی که مصرف کننده واقعی خودرو بود کم می‌شد.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه با اشاره به عملکرد موفق حساب وکالتی برای خرید خودرو از بورس کالا از مزیت‌های این روش گفت: با حساب وکالتی تقاضا‌های کاذب حذف و تقاضا‌ها واقعی‌تر می‌شود و تا حدودی می‌تواند مانع از شکل‌گیری دلالی‌ها همانند سابق شد. همچنین با این شیوه به شکل غیرمستقیم از نرخ‌سازی‌های غیرواقعی جلوگیری می‌شود. اما باید اشاره کرد هر چند مزیت‌های حساب وکالتی و استفاده از این روش بی شمار است، اما باید به نیاز واقعی برخی از افراد که توان پیش پرداخت را ندارند با روش‌های مکمل و اصولی پاسخ داده شود.

متقاضیان باید بدانند برخی بانک‌ها امکان گشایش حساب وکالتی را به صورت الکترونیکی فراهم کرده‌اند و در برخی بانک‌ها نیز خریدار باید یک بار به صورت حضوری مراجعه کند.

 

کیوان پناهی مدیر عملیات فروش ایران خودرو در خصوص شرایط حساب وکالتی برای خرید خودرو از این خودروسازی بیان کرد: مشتریان باید حدود ۹۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود واریز کنند. از ۱۳ بهمن ساعت ۲ بعد از ظهر ثبت نام فعال و تا ۱۷ بهمن فرصت افتتاح حساب و تکمیل وجه وجود دارد. طبیعا ۲ تا ۳ روز بعد افراد می‌توانند وارد سایت ایران خودرو شده و ثبت نام خود را انجام دهند.

آقای حسین کاظمی طرقی معاون بازاریابی و فروش سایپا در خصوص حساب وکالتی برای خرید از این خودروساز گفت: زمانی که متقاضی وجه خود را کامل کرده، حساب وکالتی هم داشته باشد وارد سایت ما شده و خودرو را انتخاب می‌کند در آن زمان فرآیند ثبت نام تکمیل و دیگر اجازه برداشت وجه را ندارد.

 

امکان ایجاد حساب وکالتی در کدام بانک‌ها فراهم است؟

روز گذشته نیز ایران خودرو در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی الزام به ایجاد حساب وکالتی برای متقاضیان خرید خودرو علاوه بر بانک‌های ملی، سپه، ملت، تجارت و صادرات، دو بانک پاسارگاد و رفاه کارگران نیز خدمت افتتاح حساب وکالتی و یا وکالتی کردن حساب قبلی برای شرکت در طرح فروش ایران خودرو را ارائه می‌کنند.

قاسم خاکی جوان رئیس اداره اطلاع‌رسانی سایپا گفته بود: در حال حاضر امکان تعریف حساب وکالتی در بانک‌های صادرات، اقتصاد نوین، و ملت به صورت حضوری فراهم و در بانک تجارت به شکل برخط امکان پذیر است. مذاکره با سایر بانک‌ها در حال انجام است در صورتی که در بانک‌ها دیگر این امکان فراهم شود به متقاضیان اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران نیز مطرح کرده بود با توجه به تعدد مشتریان بازار خودرو و زمان بر بودن پروسه اخذ استعلام از شعب بانک مربوطه به جهت تایید حساب‌های وکالتی مشتریان و همین طور به منظور سرعت بخشی به انجام عملیات از ۲۵ آبان تا اطلاع ثانوی، تایید حساب‌های وکالتی مشتریان بازار فیزیکی از طریق بانک‌هایی که استعلام حساب به صورت برخط را فراهم کرده‌اند، امکان پذیر است.

این بانک‌ها که جهت واریز وجوه پیش دریافت و تسویه قرارداد معرفی شده‌اند، شامل بانک ملت، ملی ایران، صنعت و معدن، سامان، اقتصاد نوین، کشاورزی، توسعه صادرات، شهر، پارسیان و رفاه کارگران می‌شوند.

حساب وکالتی برای خرید خودرو

به گفته کارشناسان افراد محدودیتی برای افتتاح حساب وکالتی نداشته و می‌توانند اقدام به افتتاح حساب وکالتی به تعداد تمام کارگزاری‌ها و بانک‌های ارائه‌دهنده این خدمات نمایند. اما در نظر داشته باشید که برای هر کارگزاری جهت خرید خودرو از بورس کالا تنها امکان معرفی یک حساب وکالتی دارید.

در روش خرید خودرو با حساب وکالتی متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا نیازمند کد بورس کالایی که متمایز از کد سهام است هستند و متقاضیان خرید از شرکت‌های ایران‌خودرو وسایپا نیازی به دریافت کد بورسی ندارند.

همچنین متقاضیان خرید خودرو در طرح جوانی جمعیت و جایگزینی خودرو‌های فرسوده مشمول افتتاح حساب وکالتی نیستند و این روش فقط برای متقاضیان عادی خرید خودرو در طرح‌های پیش فروش خودروسازان اجرا می‌شود.

حالا باید منتظر ماند دید که آیا دو خودروساز ایران خودرو و سایپا می‌توانند با الگوگیری از روش حساب وکالتی بورس کالا تقاضا برای خرید خودرو را شفاف و واقعی‌تر کنند یا همچنان افراد باید برای خرید خودرو با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم کنند و در صف‌ها و نوبت‌های طولانی منتظر بمانند.

 

چگونه حساب وکالتی باز کنیم؟

حساب وکالتی، نوعی حساب بانکی محسوب می‌شود که به حساب معاملاتی متصل است و به عنوان راهکاری برای برداشت مستقیم وجه مورد نیاز معامله از حساب مشتری برای خرید خودرو به کار گرفته می‌شود.

بورس کالای ایران بستری که همه خریداران شرایط برابری دارند و به عبارتی هیچ خریداری برتری نسبت به خریدار دیگر ندارد. از این رو همه مصرف کنندگان خودرو در سراسر کشور که دارای شرایط خرید خودروی صفر از کارخانه خودروسازی طبق اطلاعیه‌های بورس کالا هستند امکان خرید خودرو از بورس را دارند. فقط کافیست با حدود ۱۰ دقیقه زمان، در سامانه صدور کد آنلاین بورس کالای یکی از شرکت‌های کارگزاری ثبت نام کرده و در پایان یک حساب وکالتی بورس کالا در یکی از بانک‌های عامل باز کنند. البته برخی بانک‌ها امکان گشایش حساب وکالتی بورس کالا را به صورت الکترونیکی فراهم کرده اند و در برخی بانک‌ها نیز خریدار باید یک بار به صورت حضوری مراجعه کند.

متقاضی باید پس از وارد کردن حساب وکالتی خود در سامانه مذکور و واریز مبلغ پیش پرداخت خرید خودرو در این حساب، اقدام به ثبت سفارش خودروی مورد علاقه خود کند. در این بخش نیز خریدار باید مبلغی که حاضر است تا آن سقف برای خرید خودرو رقابت کند را در سامانه ثبت کرده و در انتظار روز معامله باشد.

 

نحوه افتتاح حساب وکالتی

اگر در یکی از بانک‌های معرفی شده شماره حساب کوتاه مدت داشته باشید امکان تبدیل آن به حساب وکالتی وجود به عبارتی حساب وکالتی همان حساب کوتاه مدت است.

 

همان طور که گفته شد برخی بانک‌ها امکان گشایش حساب وکالتی بورس کالا را به صورت الکترونیکی فراهم کرده اند و در برخی بانک‌ها نیز خریدار باید یک بار به صورت حضوری مراجعه کند. اگر در بانک‌های معرفی شده حساب بانکی ندارید باید به بانک مراجعه و یک حساب سپرده کوتاه مدت افتتاح کنید.

 

افرادی که قصد خرید خودرو از بورس کالا را دارند باید حتما یک حساب وکالتی بورس کالا افتتاح نمایند. برای افتتاح این حساب وکالتی ابتدا باید کد معاملاتی بورس کالای خود را از طریق یک کارگزاری مجاز که فعالیت بورس کالایی دارد دریافت و پس از آن یک معرفی‌نامه از سمت کارگزاری‌تان دریافت نمایید. این معرفی‌نامه را به یکی از بانک‌های ارائه‌دهنده خدمات حساب وکالتی برده و پس از افتتاح حساب وکالتی خود، آن را به کارگزاری معرفی کنند.

هشدار به کسانی که نمی‌توانند مبلغ کامل خودرو را کامل واریز کنند

نکته دیگر این که افراد به یاد داشته باشند اگر در بورس کالا به‌عنوان برنده معرفی شود و نتواند باقی‌مانده پول را در موعد مقرر واریز کند یا به هر دلیلی انصراف بدهد، باید مبلغ مشخص را به عنوان جریمه پرداخت کنند.

نکته دیگر این که محدودیتی برای افتتاح حساب وکالتی نداشته و می‌توانید اقدام به افتتاح حساب وکالتی به تعداد تمام کارگزاری‌ها و بانک‌های ارائه‌دهنده این خدمات نمایید. اما در نظر داشته باشید که برای هر کارگزاری تنها امکان معرفی یک حساب وکالتی دارید.


نحوه خرید خودرو از بورس کالا با حساب وکالتی

خرید خودرو در بورس کالا با داشتن حساب وکالتی در هفت گام انجام می‌شود

گام اول: ثبت نام در سامانه سجام
گام دوم: ثبت نام در کارگزاری
گام سوم: بازکردن حساب وکالتی
گام چهارم: دریافت کد معاملاتی آنلاین بورس کالا
گام پنجم: وارد کردن حساب وکالتی
گام ششم: واریز قیمت پایه
گام هفتم: ثبت سفارش خرید خودرو

حساب وکالتی برای خرید خودرو از سایپا چگونه است؟

برای افتتاح حساب وکالتی بورس کالا، داشتن معرفی‌نامه از کارگزاری، الزامی است. اما برای افتتاح حساب وکالتی سایپا، نیازی به معرفی‌نامه ندارید و فقط کافی است که به یکی از شعب بانک‌هایی که از سوی شرکت سایپا معرفی می‌شود، مراجعه شود.

در صورتی که در بانک‌های معرفی شده، حساب وکالتی افراد نداشته باشند، ابتدا باید جهت افتتاح حساب در نزد یکی از آن‌ها اقدام نمایید. سپس، آن را به حساب وکالتی، تغییر دهید. بعد از آنکه افتتاح حساب وکالتی سایپا را با موفقیت انجام دادید، بهتر است شماره شبا آن حساب را هم داشته باشید چراکه برای ثبت نام در سامانه‌های فروش اینترنتی خودروسازان، شماره شبا حساب وکالتی را هم از شما می‌خواهند.

لازم به ذکر است فرآیند در برخی از بانک‌ها به شکل برخط انجام می‌گیرد.

متقاضیان ثبت نام خودرو سایپا، پس از افتتاح حساب وکالتی، باید در مهلت زمانی اعلام شده توسط شرکت سایپا، وجوه موردنیاز را در حساب وکالتی واریز کنند چراکه در صورت عدم واریز وجه، ثبت نام خودرو برای آن‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

در صورتی که شرایط ثبت نام سایپا را داشته باشید و مراحل ثبت نام را بدرستی و با موفقیت انجام دهید، وجه اعلام شده در بخشنامه فروش سایپا، از حساب وکالتی شما کسر گردیده و پذیرش خودرو انجام می‌شود.

 

حساب وکالتی ایران خودرو با سایپا چه تمایزی دارد؟

افتتاح حساب وکالتی ایران خودرو، شباهت‌های زیادی به قوانین افتتاح حساب وکالتی سایپا دارد. مهم‌ترین این قوانین، این نکته است که داشتن حساب وکالتی ایران خودرو، فقط برای متقاضیان ثبت نام در طرح‌های فروش عادی این شرکت، الزامی شده است؛ بنابراین متقاضیان ثبت‌نام در طرح جوانی جمعیت ایران خودرو (ویژه مادران) یا متقاضیان طرح نوسازی ایران خودرو (ویژه خودرو‌های فرسوده)، نیازی به افتتاح حساب وکالتی ندارند.

در نهایت حساب وکالتی، دقیقا مشابه حساب کوتاه مدت بانکی است؛ بنابراین همان سودی که به سپرده کوتاه مدت بانکی تعلق می‌گیرد، برای حساب وکالتی نیز محاسبه شده و واریز می‌گردد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: