کد خبر: ۳۹۲۲۵۲
۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
0
متقاضیان برای خرید خودرو از ایران خودرو و سایپا باید از خودروسازان خصوصی هم خودروی دریافت نکرده باشند. این محدودیت برای خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز خصوصی ۲۴ ماه در نظر گرفته شده است.

خلوت کردن صف خرید خودرو به قیمت کارخانه

شرط‌های خرید خودرو به قیمت کارخانه بروز رسانی شد. شورای رقابت در بخشنامه‌ای شرط‌های لازم متقاضیان برای در اختیار گرفتن محصولات شرکت‌های خودروساز به قیمت کارخانه را اعلام کرد.

چه کسانی شانس خرید خودرو به قیمت کارخانه را دارند؟
آن طور که از اطلاعیه شورای رقابت بر می‌آید اعضای این شورا در نهایت به مصوبه‌ای ۹ بندی دست یافتند تا از این پس شرکت‌های خودروساز بر اساس آن نسبت به فروش محصولات خود به متقاضیان اقدام کنند.

اما در میان ۹ بندی که توسط شورای رقابت لیست شده برخی از بند‌ها برای مصرف کنندگان از جذابیت بیشتری برخوردار است و به نوعی می‌توان گفت همین بند‌ها صف متقاضیانی که می‌توانند در طرح‌های فروش خودروسازان شرکت کرده و شانس خود را برای خرید خودرو به قیمت کارخانه بیازمایند از صف متقاضیانی که این امکان از آن‌ها سلب شده، جدا شده است.

ما این بند‌ها کدام هستند؟ بند اول مربوط به سن متقاضی است. آن طور که اعضای شورای رقابت به خودروسازان تکلیف کرده اند تنها آن دسته از متقاضیان می‌توانند در طرح‌های فروش آن‌ها ثبت نام کنند که حداقل ۱۸ سال سن داشته باشند.

البته تمام افرادی که حداقل ۱۸ سال سن دارند نیز نمی‌توانند در این طرح‌های فروش نام نویسی کنند. آن‌ها باید علاوه بر سن یاد شده، دارای گواهینامه رانندگی نیز باشند.

صف خرید خودرو خلوت می‌شود؟
بنابراین تا اینجای کار دو شرط داشتن گواهینامه رانندگی و ۱۸ سال سن را می‌توان به عنوان دو شرط اصلی در نظر گرفت. محدودیت سومی که اعضای شورای رقابت در نظر گرفته اند تا از این مسیر صف خرید خودرو به قیمت کارخانه را خلوت کرده و راه را برای متقاضیان واقعی خرید خودرو هموار کنند فاکتور نشدن خودرو توسط ایران خودرو و سایپا در ۴۸ ماه گذشته است.

این به آن معناست که چنانچه متقاضیان از سال ۹۷ به بعد از شرکت‌های خودروساز محصولی خریداری کرده اند نمی‌توانند در طرح‌های فروش این شرکت‌ها دوباره ثبت نام کنند.

خودروسازان خصوصی وارد داستان خرید خودرو شدند
همچنین متقاضیان برای خرید خودرو از ایران خودرو و سایپا باید از خودروسازان خصوصی هم خودروی دریافت نکرده باشند. این محدودیت برای خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز خصوصی ۲۴ ماه در نظر گرفته شده است. (یعنی از سال ۹۹ به بعد از خودروسازان خصوصی محصولی دریافت نکرده باشند)

حساب وکالتی مهم است زیرا...
شرط نداشتن پلاک فعال که در ادوار گذشته مورد توجه بوده در دور جدید بروز رسانی شروط خودرو از مبدا مورد توجه شورای رقابت قرار گرفته است. متقاضیان خرید خودرو باید بخشی از مبلغ اعلامی برای خرید خودرو را در حساب وکالتی خود داشته باشند.

چنانچه قصد حضور در طرح‌های فروش فوری و فروش فوق العاده دارند باید ۵۰ درصد قیمت اعلامی خودرو را در حساب خود ذخیره کرده باشند. اگر طرح عرضه پیش فروش باشد متقاضیان باید به میزانی که به عنوان پیش پرداخت از سوی خودروساز اعلام شده را در حساب خود ذخیره کنند.

بر اساس آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو مصوب سال ۹۵ هیات وزیران، خودروسازان می‌توانند حداکثر تا ۵۰ درصد از مبلغ فروش خودرو را تحت عنوان پیش پرداخت از متقاضی در هنگام ثبت نام دریافت کنند.

تکلیف خریداران خودرو روشن شد
با توجه به بند‌های اعلامی از سوی شورای رقابت می‌توان گفت تکلیف خریداران خودرو برای شرکت در طرح‌های فروش خودروسازان روشن شده است.

بی تردید افرادی که این شروط را دارا هستند به راحتی می‌توانند در طرح‌های فروش خودروسازان شرکت کرده و شانس این را داشته باشند تا خودرو را به قیمت کارخانه تحویل بگیرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: