کد خبر: ۳۹۲۳۱۴
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
0

لمینت دندان چیست و انواع لمینت

لمینت دندان یکی از راه های ترمیم ناهنجاری های شکل دندان یا درمان و اصلاح طرح لبخند است. زیرا با پیشرفت و ارتقا علم دندانپزشکی بیشتر مشکلات ظاهری دندان همچون بدرنگی، پوشش های نامرتب، شکسته و فاصله بین دندانی برطرف می شود. البته لمینت یک لایه روی دندان های جلویی بوده که با ایجاد پوششی یکدست و زیبا بر اعتماد به نفس فرد می افزاید. بنابراین فرد لبخندی زیبا و جذاب با دندان های سفید تجربه خواهد کرد. ناگفته نماند که لمینت انواع مختلفی دارد که بسته به شرایط بیمار، تجویز پزشک و سلیقه فرد، بهترین نوع آن انتخاب می شود.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان از واژه انگلیسی Dental Laminate گرفته شده که برخی از پزشکان به دلیل جنس روکش آن را ونیر (Veneer) نیز نامگذاری کرده اند. پس لمینت یک روکش نازک، بادوام و همرنگ دندان بوده که روی لایه های بیرونی دندان های پایین و بالا را می پوشاند. همچنین از لحاظ رنگ، شکل و اندازه، ظاهر دندان ها را تغییر می دهد. البته این روکش علاوه بر ظاهری زیبا از مزایای دیگری همچون افزایش مقاومت مینای دندان و بالا بردن طول عمر آن ها برخوردار است. ناگفته نماند که برخلاف تصور مردم در پروسه لمینت نیازی به خرد کردن یا تراش دندان نیست. درنتیجه با انتخاب روش درمانی توسط جراح برخی از جایگذاری‌ها و آماده سازی ها بدون صدمه به دندان های اصلی صورت می گیرد.

انواع لمینت دندان

لمینت دندان در حالت کلی و از نظر مواد در دو دسته قرار می گیرد که لمینت کامپوزیت و لمینت سرامیکی را شامل می شود. برای نمونه لمینت سرامیکی یا چینی از جنس سرامیک بوده و جهت نصب باید دندان طبیعی را تا حدودی تراش داد. البته این دو نوع از لمینت از لحاظ قیمت باهم تفاوت داشته و بسته به بودجه بیمار، وضعیت دندان ها و مشورت پزشک، مناسب ترین روش لمینت انتخاب می شود. بنابراین انواع لمینت به شرح زیر است.

لمینت دندان سرامیکی

لمینت دندان سرامیکی یا پرسلن ونیر یک پوشش بسیار نازک از جنس سرامیک بوده که قطری حدود 5 الی 6 میلیمتر دارد. همچنین در این روش لمینت سرامیکی، دندان های بیمار قالب گیری شده و ساخت آن در لابراتور صورت می گیرد. سپس دندانپزشک دندان های بیمار را تراش داده و با استفاده از مواد مخصوص، لمینت را روی دندان ها محکم می نماید.

لمینت دندان کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی از جنس پلیمر بوده که در کلینیک دندانپزشکی به صورت خمیر در می آید و به صورت مستقیم روی دندان قرار می گیرد. سپس برای محکم نمودن مواد روی دندان از تابش لیزر استفاده می شود. ناگفته نماند که در این نوع لمینت به تراشیدن دندان نیازی نبوده و کامپوزیت به صورت مستقیم روی دندان ها قرار خواهد گرفت. همچنین نقش یک لایه محافظ برای مینای دندان را دارد.

مزایای لمینت دندان

لمینت دندان یک روکش یا پوسته نازک بوده که با استفاده از مواد پلیمری رنگی دندان و بسته به نیاز بیمار طراحی می شود. این روکش با هدف تغییر رنگ، اندازه یا شکل به لایه بیرونی دندان ها وصل می شود که دارای مزایای زیادی است.

زیبایی

لمینت دندان به بخش های جلویی دهان وصل می شود تا بر جذابیت و زیبایی لبخند متقاضی بیفزاید. پس این لمینت ها برای هرچه جذاب تر شدن بیماران ساخته می شوند و همرنگ با دندان های طبیعی می باشند. همچنین به اندازه دندان های طبیعی و اصلی قادر به انعکاس نور هستند. درنتیجه افرادی که به دنبال زیبایی دندان ها و افزایش مقاومت آن ها در برابر لک هستند، گزینه مناسبی است.

ظاهر طبیعی

ترمیم و روکش دندان ها با استفاده از روش لمینت کمی وقت گیر خواهد بود. ولی نتیجه نهایی خیلی طبیعی به نظر می رسد. پس دندانپزشک در جلسه مشاوره نمونه کوچکی از جنس دندان بیمار را به آزمایشگاه فرستاده تا روکش هایی نهایی با رنگ مینای دندان هماهنگی لازم را داشته باشند. همچنین به محض بازگشت روکش ها از آزمایشگاه، زمان قرارگیری آن ها بر روی دندان فرا می رسد. البته این روکش ها با سبک چهره و تقارن صورت هماهنگ بوده و دندانپزشک لمینت ها را با استفاده از ژل به دندان متصل می نماید تا بیمار لبخندی طبیعی داشته باشد.

لمینت دندان یک روش کمتر تهاجمی

لمینت نسبت به دیگر روش های پاتولوژی دندان از فرایند تهاجمی کمتری برخوردار است. برای مثال دندانپزشک سطحی کمی از دندان های جلوی را تراش می دهد روکش ها را روی آن ها می گذارد. در برخی مواقع دندانپزشک تنظیمات ریزی در رنگ یا اندازه لمینت انجام داده تا روکش ظاهر طبیعی تری ایجاد نماید. البته در این روش به بی حسی کمی برای بیماران نیاز بوده و به محض جایگذاری روکش می توان نتیجه را مشاهده نمود.

لمینت دندان برای همه مناسب است

ظاهر مناسب دندان یکی از عناصر اصلی صورت ایده آل و استاندارد محسوب می شود که در برخی افراد چنین قانونی صدق نمی کند. البته درمان ارتودنسی یکی از متداولترین روش های درمان بوده که برای رفع فاصله بین دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. ولی برخی از بیماران درد ارتودنسی را تحمل نکرده و لمینت را ترجیح می دهند. زیرا این نوع روکش مواردی که به زیبایی دندان اختصاص دارد به آسانی می پوشاند. در حالت کلی لمینت برای افرادی با شرایط زیر مناسب است.

دندان شکسته در عقب و جلو

دندان هایی با رنگ کدر و یا تغییر رنگ داده

دندان های خورد و ریز شده

فاصله بین دندانی

لمینت دندان های اصلی و طبیعی

لمینت دندان دائمی و بادوام است

متقاضیانی که برای لیمنت به کلینیک های دندانپزشکی مراجعه می کنند مداوم در مورد دوام و ماندگاری این روکش ها سؤال می نمایند. پس این روکش ها دائمی بوده و نسبت به تغییر رنگ و پوسیدگی از مقاومت بالایی برخوردار می باشند. همچنین در برابر حفره ها و لکه ها نسبت به دندان های طبیعی عملکرد بهتری دارند. البته عمر لمینت با مراقبت ها و نگهداری به موقع و ضروری، 10 الی 15 سال خواهد بود.

نگهداری آسان

برای اطلاع از ایمپلنت قسطی تماس بگیرید.کار خاصی برای نگهداری از لمینت دندان وجود نداشته و همانند دندان های معمولی می باشد. پس یک بار نخ کشیدن در طول روز و دو بار مسواک برای نظافت دندان دارای روکش کفایت می کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: