کد خبر: ۳۹۲۳۱۸
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
اقتصاد دانش بنیان در میان صنایع بزرگ از جمله صنایعی که خصوصی هستند با استقبال نسبتاً خوبی مواجهه شده است

هوش مصنوعی کشف دارو‌های جدید را تسریع می‌کند

برای رشد اقتصاد کشور و اصلاح امور اقتصادی کشور، به طور قاطع باید به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت بکنیم؛ اگر این سیاست دنبال شود منافع زیادی برای کشور و برای اقتصاد کشور خواهد داشت. اقتصاد دانش بنیان هزینه‌ها را کاهش می‌دهد؛ یعنی اقتصاد دانش‌بنیان موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود؛ بهره‌وری را افزایش می‌دهد.


سهم اقتصاد دانش بنیان در اشتغالزایی

امروز سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از اقتصاد کشور از ۹۰۰ هزار میلیارد هم فراتر رفته و نسبت به دوسال گذشته، رشدی بیش از ۴۵۰ درصدی را تجربه کرده‌است.

از طرف دیگر سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص ملی بر اساس آخرین آمار منتشر شده تا بهمن ماه سال گذشته نزدیک به ۴ درصد رسیده، ولی با این حال به نظر می‌رسد به دنبال سهم ۵ درصدی در سال جاری و سهم ۱۰ درصدی در افق دورتر باشد.

استقبال بخش خصوصی از اقتصاد دانش بنیان

اقتصاد دانش بنیان در میان صنایع بزرگ از جمله صنایعی که خصوصی هستند با استقبال نسبتاً خوبی مواجهه شده است به طوری که مثلاً در صنعت لوازم خانگی مراکز نوآوری زیادی تأسیس شده و در حوزه تکنولوژی اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است، ولی با این حال صنایعی که به هر نحوی وابسته به دولت هستند از این مهم عقب افتاده‌اند و به نظر می‌رسد دانش بنیان شدن آن‌ها به کندی صورت گیرد.

صنایع بزرگ کشور بخصوص آن‌هایی که پیشینه دولتی دارند در زیست بوم دیگری رشد کرده‌اند و به این نقطه رسیده‌اند. این کار تحقق پیدا نمی‌کند مگر اینکه دیدگاه و فرهنگ آن عوض شود. توسعه بیش از هر چیزی یک مفهوم فرهنگی است. همیشه مثالی که می‌زنند این است که چرا نمی‌توانید مشکلات خودرو را برطرف کنید؟ اما تا زمانی که نحوه برخورد خودروساز‌ها استقبال از نوآوری نباشد این سیستم رشد نخواهد کرد چرا که از روز اول این سیستم بر اساس مونتاژکاری حرکت است و اتفاقی که همیشه برای آن افتاده است این است که تا قبل از تحریم با فرانسوی‌ها کار کند و بعد از تحریم هم با چینی‌ها کار کند.

 

هوش مصنوعیی کی از رشته‌های مورد تاکید نهاد‌های تصمیم‌ساز است و با توجه به نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان و گروه های تخصصی هوش مصنوعی توسط پارک های فناوری به تولید دانش و فناوری نوین پرداخته می شود.

ایجاد ارتباط بین شرکت‌های دانش بنیان و نیروی انسانی علاقه‌مند و متخصص می تواند پیشرفت تکنولوژی را به همراه داشته باشد.

هوش مصنوعی یا Artificial Intelligence به معنی توانایی یک ذهن ماشینی برای درک اصول، واقعیت یا معانی، همچنین کسب دانش و تبدیل علم به عمل بر پایه توانایی یادگیری و درک کردن است؛ بنابراین هوش مصنوعی ماشینی است که توسط انسان‌ها توسعه داده می‌شود تا برنامه‌های رایانه‌ای یا ماشین‌ها را به فکر کردن و یادگیری کمک وا دارد.

 

به گزارش مجله علمی "Nature Medicine Intelligence"، تیم تحقیقاتی یک سیستم هوش مصنوعی به نام "دراگ بان" ایجاد کردند، زیرا می‌تواند پیش بینی کند که آیا داروی مورد آزمایش می‌تواند به درستی با مولکول‌های پروتئین هدف در داخل بدن تعامل داشته باشد یا خیر.

اگرچه برنامه‌های محاسباتی که می‌توانند پاسخ بدن به یک داروی خاص را اندازه‌گیری کنند، در حال حاضر وجود دارد، اما سیستم «دراگ بان» می‌تواند این کار را با دقت بیشتری انجام دهد و اطلاعات مهمی را ارائه می‌دهد که به دانشمندان کمک می‌کند نحوه تعامل دارو با مولکول‌های پروتئین را درک کنند.


محققان شرکت کننده در این آزمایش می‌گویند که سیستم جدید برای شناسایی زیرساختار‌های پروتئین‌ها در بدن انسان و همچنین در اجزای دارو آموزش دیده است و همچنین می‌تواند نحوه تعامل این زیرساختار‌ها با یکدیگر را بیاموزد و سپس پیش‌بینی‌هایی در مورد نحوه تعامل دارو‌های جدید در بدن انسان به دست می‌آورد.

هایپینگ لو، استاد هوش مصنوعی در دانشگاه شفیلد، در بیانیه‌ای گفت: «این سیستم برای دستیابی به دو هدف اصلی طراحی شده است، اول، امکان نظارت دقیق‌تر بر تداخلات دارویی تا دانشمندان بتوانند این فعل و انفعالات را در سطح مولکول‌ها درک کنند؛ و دوم، توانایی پیش‌بینی سریع‌تر این فعل و انفعالات در صورت آزمایش.»

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: