شاخص اصلی که در انتخاب شرکتها مد نظر قرار دارد، شاخص میزان فروش یا درآمد عملیاتی شرکت ها است به همین دلیل شرکتهای بزرگ که در اقتصاد کشور اثرگذاری دارند، در این رتبه بندی قرار میگیرند و جایگاه پیدا میکنند.
تعداد شاخصها برای انتخاب شرکتها در کشورهای مختلف با توجه به نوع اقتصاد، مشخصات آن و اینکه استفاده کنندگان چه گروههایی هستند، متفاوت است. در ایران شرکتها براساس ۳۳ شاخص که همگی شاخصهای عملکردی هستند، مورد بررسی قرار میگیرند.
عملکرد مالی شرکتها طی یک سال بررسی میشود. به عبارتی در انتخاب شرکتهای برتر شاخصهای کمی مورد توجه هستند.