April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۳۹۰
۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
0
برنامه ریزی مبتنی بر عملکرد، رکن اساسی ساختار اصلاح بودجه است که طبق مدل RBM در شرایط فعلی کشور ضروری است.

برنامه‌ریزی نتیجه محور، اصل اساسی اصلاح ساختار بودجه است

علیرضا محمودی حسابرس کل مالیاتی دیوان محاسبات کشور در یک نشست علمی تخصصی، اصلاح طبقه بندی ردیف‌های بودجه (با نگاهی به منابع و مصارف) ضمن اشاره به لزوم تغییرات اساسی در ساختار بودجه گفت: اگر قرار است اجرای سیاستی در بودجه اتفاق بی افتد باید آن اتفاق در جامعه محسوس باشد. بودجه باید ابزاری باشد برای که به بالا بردن رفاه و آسایش مردم و بهبود عملکرد بازار کمک کند.

محمودی ادامه داد: دولت در بودجه پیش بینی‌هایی می‌کند که در آن از منابعی که در اینده به دست می‌اورد، استفاده می‌کند. اوراق، نفت، مالیات تماما منابعی هستند که باید در شفاف‌ترین حالت ممکن باشند تا بشود در مورد آن اظهار نظر کرد. بر این اساس اصل وضوح در بودجه ریزی بکی از ارکان مهم است.

محمودی گفت: پیشنهاداتی که در حوزه اصلاح بودجه پیشنهاد می‌شود، چه در فرایند تصویب بودجه و چه در ساختار بودجه و چه از نظر شکلی و چهارچوب بودجه (نحوه‌ی نمایش اعداد و ارقام) نیاز به اصلاحات اساسی دارد.

برنامه ریزی نتیجه محور

حبیب جباری، معاون امور برنامه ریزی در خصوص اصلاح طبقه بندی بودجه گفت: برنامه ریزی مبتی بر نتیجه هدف اصلی ما در اصلاح ساختاربودجه است. برنامه ریزی نتیجه محور، رویکرد نوین برنامه ریزی است که هسته اصلی ان نتیجه محور است و بر مبنای امید و ارزو نیست. از اینرو همه فرایند‌ها و مراحل برنامه ریزی به نحوی بازتعریف می‌شوند که به طور شفاف در دستور کار باشند.

وی افزود: چرخه‌ی برنامه، بودجه، اجرا، نظارت و پایش و ارزیابی و سپس مجدد به برنامه باز میگردد و هسته‌ی اصلی این چرخه زنجیره‌ی نتایج است.

برنامه ریزی نتیجه محور یک ابزار نیست بلکه یک فلسفه و راهبرد است.

جباری در خصوص نقش RBM (برنامه ریزی نتیجه محور) گفت: این نوع برنامه ریزی دستگاه‌ها را متوجه نتایج ملموسی که باید ارایه کند متمرکز می‌کند همچنین باعث روشن شدن مشکلات و نیاز‌های ان‌ها و هدف حیات سازمان میشود.

توسعه، اصلی‌ترین وظیفه‌ی دولت هاست، برنامه ریزی نتیجه محور در یک کلمه به معنی تغییر است.

بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد

رشیدیان، رئیس گروه نظام‌های بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد امور هماهنگی و تلفیق بودجه گفت: اساس بودجه ریزی در سازمان بودجه، بر اساس خروجی و پیامد‌ها است. بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، که در حال اجرا است، مربوط به دستگاه‌های اجرایی است، اشتباهی که از سال ۸۵ به مدت ۷-۸ سال وجود داشت، از سال ۹۸ به بعد اصلاح شد، این بود که بودجه ریزی عملکرد محور متعلق به دستگاه‌ها است و ما از داده‌های آن‌ها استفاده می‌کنیم نه اینکه دستگاه‌ها یک عددی بدهند و ما به آن‌ها اختصاص دهیم.

وی افزود: در این مدل بودجه ریزی، دستگاه‌ها خروجی‌های خود را شناسایی می‌کنند و قیمت تمام شده‌ی خود را محاسبه می‌کنند و ارائه می‌دهند.

نکته‌ی دیگر بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد بر اساس پیامد‌ها است. بودجه ریزی پیامد محور، فرایند بودجه‌ای است که منابع را با نتایج همسو می‌کند. بودجه در سطح خدمات، پیرامون اولویت‌های نتایج سازماندهی می‌شود. مبنای بودجه ریزی پیامد محور، نتایجی است که برا شهروندان اهمیت دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: