April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۴۷۵
۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
0
پس از کاهش ارتفاع بیش از ۸ درصدی شاخص کل بورس در دو هفته ابتدایی بهمن، معاملات هفته گذشته با رشد ۰.۰۵ درصدی این نماگر پایان یافت.

بورس در هفته سوم بهمن چگونه بود

بورس تهران پس از تجربه دو هفته سرخ و کاهش ارتفاع بیش از ۸ درصدی شاخص کل، چهار روز معاملاتی هفته گذشته را اندکی سبز به پایان رساند و سهامداران با وجود تداوم عقب‌گرد شاخص هم‌وزن، اما شاهد رشد ۰.۰۵ درصدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای بودند. انتشار آگهی‌های جدید عرضه خودرو در بورس کالا با اینکه اثری از خودرو‌های پرتیراژ داخلی در آن نبود، اما توانست سهامداران را به ادامه آن امیدوار کرده و در دو روز پایانی هفته، تابلوی معاملات سهام را سبز کند. با وجود سبزی نسبی چهره بورس، اما فضای کم‌رمق معاملات، بسیار آزاددهنده به نظر می‌رسد.

افت ۲۸ درصدی ارزش دادوستد‌ها

پس از آنکه طی هفته‌های اخیر شاهد رشد ارزش دادوستد‌ها در تالار شیشه‌ای و رونق گرفتن معاملات بودیم، در هفته گذشته بار دیگر این متغیر به کانال ۴هزار میلیارد تومانی وارد شده که آخرین‌بار در آذرماه تجربه شده بود. آنگونه که آمار‌ها نشان می‌دهد میانگین روزانه ارزش معاملات خرد سهام در هفته منتهی به ۱۹ بهمن‌ماه با کاهش ۲۸ درصدی نسبت به هفته قبل از آن مواجه و به ۴۹۰۰ میلیارد تومان رسید. از این رو با وجود سبز شدن کم‌جان نماگر‌های بورسی، اما دادوستد‌ها بار دیگر از رونق افتاده؛ در یک سو صاحبان سرمایه نگران از شوک دیگری از سوی سیاستگذاری‌های یک شنبه بر پیکر بورس، فعلا انگیزه‌ای برای خرید سهام ندارند و در سمت مقابل نیز سهامداران با وجود نگرانی از سرنوشت آتی این بازار، اما به نظر تمایلی به فروش سهام در سطوح فعلی قیمتی ندارند و از این رو فعلا دست از ماشه فروش برداشته‌اند.

سیاستگذاری‌های ناگهانی و یک شبه تنها مختص امروز و دیروز نیست. سال‌هاست که تمامی بخش‌های اقتصاد ایران و نه تنها بورس، شاهد اعمال یک شبه قوانینی هستند که بعضا برای مدت زمان زیادی نیز پابرجا نبودند، اما در همین زمان کوتاه نیز نوسانات پرمقدار را به بازار و معامله‌گران آن‌ها تحمیل کردند و عموما نیز به راحتی جبران نشدند. جدیدترین نمونه آن، چالش اخیر سهامداران با اخبار خودرویی بود. یک روز شورای رقابت با نامه‌ای از انحصاری بودن بازار خودرو در ایران و ممنوعیت عرضه خودرو‌ها در بورس کالا خبر داد و روز دیگر شاهد اجماع مخالفان از مجلس گرفته تا سازمان بورس و وزارت صمت با این نگاه شورای رقابت بودیم. با وجود همه این مخالفت‌ها، اما دستورالعمل جدید خودرویی شورای رقابت پس از چند روز تعطیلی، اما با اریخ قبل از تعطیلات منتشر شد و باز هم همان ادعا‌های مطرح شده در نامه اول تکرار شد و حتی نامی نیز از بورس کالا برده نشد تا یکی از بدترین روز‌های بورسی‌ها تجربه شود. این ماجرا به همینجا ختم نشد.

ظهر روز گذشته شورای عالی بورس تشکیل جلسه داد و چند ساعت بعد لیست عرضه‌های جدید خودرو در بورس کالا روی خروجی رسانه‌ها رفت، اما خبری از خودرو‌های پرتیراژ ایرانی در این لیست نبود. موضوعی که نشان داد هر چند احتمالا دست خودروسازان از بورس کالا کوتاه نخواهد شد، اما در جزئیات یعنی همان عرضه خودرو‌های پرتیراژی که شورای رقابت آن‌ها را انحصاری خواند، هنوز اختلاف نظر وجود دارد و نمی‌توان با قطعیت در این خصوص نظر داد. با این حال شاخص کل بورس پس از دود شدن بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از ارزش کل بازار سهام و کاهش ارتفاع بیش از ۹ درصدی، مجددا به محدوده سبز تابلو بازگشت، اما همچنان نگرانی از تکرار این رخداد‌ها که پیشینه‌ای تاریخی دارند، سهامداران را محتاط نگه داشته است.

حقیقی‌ها فروشنده ماندند

۱۶ روز پیاپی است که خروج پول حقیقی از جریان دادوستد سهام ادامه دارد و آنگونه که آمار‌ها نشان می‌دهد در این مدت حقیقی‌ها مالکیت بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان از سهام خود را به معامله‌گران عمده بورس تهران واگذار کرده‌اند. از این رو حالا سه هفته متوالی است که خالص فروش سهامداران خرد مثبت است و در این میان سهم هفته سوم بهمن‌ماه خروج ۲۲۷۱ میلیارد تومانی پول حقیقی بود که البته نسبت به هفته قبل کاهش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مرور عملکرد هفتگی صنایع بورسی

در هفته‌ای که شاخص کل بورس با رشد ۰.۰۵ درصدی همراه شد و نماگر هم‌وزن ۰.۴۱ درصد کاهش ارتفاع داد، بیشترین بازدهی در بین صنایع از آن صنعت زراعت با ۳ درصد رشد و کمترین بازده نیز مربوط به صنعت حمل‌ونقل با کاهش ۲.۹ درصدی شاخص شد.

پیش بینی بورس هفته پایانی بهمن

معاملات هفته گذشته بورس تهران در دو نیمه متفاوت پایان یافت. در دو روز کاری هفته چهره‌ای سرخ بر تابلوی معاملات سهام نقش بست و در دو روز پایانی، نماگر‌ها سبز شدند. اما همانطور که اشاره شد بار دیگر شاهد حاکم شدن فضای رکودی بر دادستد‌ها و کاهش محسوس ارزش معاملات هستیم که می‌تواند توان صعود را از شاخص‌ها سلب کند. با این حال همچنان این خبر‌ها هستند که مسیر قیمت سهام را تعیین می‌کنند. به ویژه آنکه به اذعان کارشناسان از منظر بنیادی همه چیز برای ثبت ارقام بالاتر برای شاخص کل وجود دارد. هفته گذشته بود که نتایج ششمین نظرسنجی شاخص اطمینان بورسان نشان داد بیش از سه چهارم از مشارکت‌کنندگان انتظار دارند بازده یک ساله بورس بیشتر از تورم باشد به این ترتیب شاخص اطمینان برای اولین بار از زمان برگزاری از ۷۰ فراتر رفت و روی عدد ۷۶.۷ قرار گرفت.

ضمن آنکه مدیران دارایی اعلام کردند که به طور متوسط انتظار کسب بازدهی حدود ۵۲.۵۳ درصدی از بورس طی یک سال آینده دارند و در حال حاضر نیز بر این باورند که شاخص کل بورس تهران بر اساس معیار‌های بنیادی باید روی رقم حدود ۲میلیون واحد می‌ایستاد. همه این‌ها نشان می‌دهد که پشتوانه‌های بنیادی لازم برای صعود نماگر‌های بورسی وجود دارد، اما همچنان اخبار پیرامونی و تناقض‌های سیاستگذاری مانعی مهم بر سر راه این مهم است. در هفته آینده نیز همین اخبار و تحولات سیاستگذاری است که می‌تواند مسیر بورس را تعیین کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: