April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۴۷۹
۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
0
ایران برای چهارمین دور متوالی به عنوان عضو «شورای اجرایی تیر» سازمان ملل انتخاب شد.

گمرک ایران عضو

«کنوانسیون تیر» یکی از مهمترین ابزار‌های بین‌المللی در خصوص حمل و نقل و ترانزیت بین‌المللی کالا در بین کشور‌های عضو با پوشش بیمه بین‌المللی تیر بوده و نقش بسیار مهمی در توسعه ترانزیت و تجارت در سطح بین‌المللی دارد. این کنوانسیون دارای ۷۷ عضو از جمله اقتصاد‌های بزرگ جهان همچون چین، اتحادیه اروپا، امریکا، هند، روسیه و ... است.

شورای اجرایی تیر مهمترین بازوی تصمیم گیری کنوانسیون تیر سازمان ملل متحد، متشکل از ۷ نفر از خبرگان کشور‌های عضو که با اجماع آرا، برای یک دوره ۲ ساله انتخاب می‌شوند. ایران پس از ۴۶ سال عضویت در این کنوانسیون در سال ۹۵ برای اولین با انتخاب مصطفی آیتی به عضویت این شورا درآمد. با توجه به حضور موثر و فعال او درهفتاد و نهمین نشست کمیته اداری کنوانسیون "تیر" در ژنو سوئیس، مجددا آیتی برای چهارمین دور متوالی با اجماع اعضای کنوانسیون تیر، به عنوان عضو «شورای اجرایی تیر» سازمان ملل انتخاب شد. در این دوره نمایندگان اتحادیه اروپا، اتریش، هلند، ایتالیا، ترکیه و ازبکستان نیز موفق به کسب آرا اعضا کنوانسیون شدند. اما برخلاف گذشته موفق به کسب آرای لازم نشد.

طبق اعلام گمرک، ایران اولین مصرف کننده کارنه تیر در دنیا است که نماینده ایران در بالاترین سطح این کنوانسیون، نقش مهمی در توسعه ترانزیت کشور و منطقه خواهد داشت.

با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور و قرار گرفتن در کریدور‌های مهم شرق-غرب، شمال-جنوب، حضور در مجامع بین‌المللی، از جمله فرصت‌هایی است که می‌توان از آن در توسعه تجارت منطقه‌ای و افزایش صادرات و خدمات ترانزیت کشور بهره برد.

البته گمرک ایران در سال‌های اخیر با اجرای پروژه‌های تیر الکترونیک با کشور‌های ترکیه و آذربایجان و همچنین توسعه حمل و نقل ترکیبی در کریدور‌های اسلونی-ایران، کتای (هند-ایران- آسیای میانه) گام‌های موثری در توسعه ترانزیت و تسهیل تجارت منطقه‌ای برداشته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: