April 2024 25 / پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۵۴۸
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
توسعه کارآفرینی با توسعه کسب و کار‌های بزرگ و اصلی یا توسعه کسب و کار‌های کوچک و متوسط پیش‌شرط رشد و توسعه اقتصادی جامعه است.

نقش اساسی کارآفرینی در توسعه اقتصاد کشور/ حمایت از کارآفرینی در کشور رشد اقتصاد را بهمراه دارد

بی­ تردید کارآفرینی نقش بسیار کلیدی در توسعه‌ی اقتصادی و پایدار همه جوامع دارد. کارآفرینی موتور توسعه اقتصادی است که بدون آن هیچ کشوری نمی­ تواند به توسعه‌ی اقتصادی دست یابد. کارآفرین به عنوان نیروی محرکه اصلی توسعه جوامع مورد توجه قرار می‌گیرد. در نظام اقتصادی توسعه یافته نوآوران، صاحبان فکر و ایده سرمایه‌های اصلی یک بنگاه اقتصادی و از عوامل اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شوند.

 

کارآفرینی با توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور‌ها رابطه تنگاتنگی دارد به طوری که امروزه یکی از شاخص‌های توسعه در کشور‌های رو به رشد محسوب می‌شود. در واقع از نگاه بیشتر صاحبنظران اقتصادی، کار آفرینی مهم‌ترین منبع نوآوری، اشتغال زایی و رشد و توسعه می‌باشد. به همین دلیل است که بسیاری از دولت‌ها در کشور‌های توسعه یافته و پیشرو تلاش می‌کنند با حداکثر امکانات و بهره برداری از دستاورد‌های تحقیقاتی، شماری از افراد جامعه را که دارای ویژگی‌های کارآفرینی هستند به سمت آموزش و فعالیت‌های کارآفرینانه هدایت کنند.

 

در واقع آموزش کارآفرینی در سیستم آموزش اکثر کشور‌ها جایگاه ویژه خود را پیدا کرده است. به عبارتی تعمیق و گسترش فرهنگ کارآفرینی به عنوان یکی از نیاز‌های ضروری جامعه، نیازمند توجه اساسی به امر آموزش در این زمینه می‌باشد. چرا که بسیاری از افراد کارآفرین که پیشینه آموزش خاصی نداشته اند لزوما بعد از چندین بار سعی و خطا و شکست، آن را رها کرده و تنها تعدادی از آن‌ها قادر به ادامه فعالیت خواهند بود.

 

در صورتیکه با آموزش صحیح مهارت‌های لازم به این افراد می‌توان ریسک و خطر موجود در این زمینه را کاهش داد، به گونه‌ای که موفقیت آن‌ها به میزان زیادی افزایش یابد و از این طریق امکان دستیابی به اهداف و فواید مورد نظر فراهم گردد. آموزش عالی نیز یکی از محصولات و شاخص‌های رشد و توسعه است که دسترسی به آن موجبات رشد و تسریع فرایند توسعه را فراهم می‌سازد.

 

دستیابی به آموزش عالی و کسب دانش‌ها و مهارت‌ها از عواملی است که امکان برخورداری از قدرت کنترل و تسهیل مشارکت در امر تصمیم گیری را در سطوح بالا فراهم می‌سازد. نهاد آموزش عالی در یک کشور عرصه پرورش نخبگان علمی در حیطه‌های مختلف، رهبران اجتماعی، سیاسی و متخصصان و مدیران آن جامعه است. در کشور ما نیز ضرورت توجه به اشتغال فارغ التحصیلان بیش از هر زمان دیگر به چشم می‌خورد و بررسی آمار و ارقام موجود در این زمینه می‌تواند بیانگر ضرورت تعجیل در این زمینه باشد.

 

دانشجویان نیز باید در طول تحصیل درک کنند که کارفرمایان چه انتظاراتی از فارغ التحصیلان دارند در مورد این موضوع برنامه ریزی کنند. دانشجویان باید بیاموزند به بهترین نحو از تجربیات و فرصت‌هایی که دانشگاه ارایه می‌دهد بهره بگیرند، اعتماد به نفس کسب کنند و مطمئن شوند که پس از فارغ التحصیلی کار پیدا خواهند کرد. همین مساله موضوع توانمند سازی شغلی فارغ التحصیلان را که در سال‌های اخیر در کشور‌های پیشرفته جهان اهمیت بسیاری یافته است و در حقیقت یک اولویت کلیدی برای آموزش عالی آن کشور‌ها به حساب می‌آید، مطرح می‌کند.

 

دستیابی به آرمان­های چشم ­انداز بیست ساله که جایگاه شایسته ­ای را برای کشور فراهم می­‌کند و همچنین حل مشکلات فعلی جامعه نیز تنها از طریق اجرای استراتژی توسعه کارآفرینی و به تعبیری جایگزینی اقتصاد کارآفرینی بجای اقتصادی نفتی امکانپذیر است.

 

بدون توجه به نقش کارآفرینی در توسعه کشور، تحقق هدف­ها امکانپذیر نیست و تلاش­های در حال انجام را ناکام می‌گذارد و با ادامه وضع موجود، همچنان منابع را به هدر می­‌دهد و حجم و پیچیدگی مشکلات را اضافه می‌­کند. بنابراین توجه جدی به موضوع کارآفرینی و تدوین و اجرای برنامه ملی توسعه کارآفرینی برای کشور بسیار حیاتی است؛ لذا کارآفرینی بعنوان یکی از مهمترین محور‌های اصلی رشد و توسعه اقتصادی و پایدار به دلایل زیر دارای اهمیت است:

۱- عامل افزایش سرمایه­گذاری و به تبع آن افزایش سود و سرمایه سرمایه‌گذاران می‌شود.

۲- سبب ایجاد فرصت‌های تازه در بازار کار و راهکار موثری در ایجاد اشتغال مولد و پایدار در کشور است.

۳- موجب دگرگونی ارزش‌ها و تحول ماهیت آن‌ها می‌شود و ارزش‌های تازه‌ای بوجود می‌آورد.

۴- موجب آسان شدن روند رشد و توسعه کشور می‌شود

۵- محیط و شرایط لازم را برای تولید کالاها، محصولات و بازاریابی آن‌ها فراهم می‌سازد.

۶- کارآفرینی سبب پیدایش محصولات، خدمات، روشها، سیاستها، افکار و راهکار‌های نو برای حل مشکلات جامعه می‌شود.

۷- عامل تقویت و تکامل صنایع داخلی است و زمینه رقابت صنایع داخلی با صنایع خارجی رافراهم می‌آورد و منجر به افزایش صادرات و دریافت ارز برای کشور می­شود.

۸- باعث رقابت، تقویت و تکامل صنایع مشابه داخلی با یکدیگر و سرانجام موجب بهبود و افزایش سطح کیفیت کالا‌ها می‌شود.

۱۰- عامل توسعه اقتصادی، رفاه و تأمین اجتماعی جامعه است.

 

در مجموع انتظار می‌رود که فرآیند توانمندسازی در نهایت به ارتقای سطح کیفی زندگی شخصی فارغ التحصیلان نیز کمک کند. امروزه موفقیت در چنین فرآیندی می‌تواند کلید بازگشایی در قفل شده اشتغال در بحبوبه تغییرات سریع و غیر قابل پیش بینی در ساختار‌های اقتصاد و اشتغال باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: