April 2024 17 / چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۵۶۷
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
0
ناامیدی نسبت به احیای برجام در آینده نزدیک و آزادسازی واردات خودرو، بار دیگر دلار را به معیاری برای نوسان قیمت خودرو تبدیل کرد.

جهش قیمت خودرو‌های داخلی فقط در یک روز!

همزمان با عبور اسکناس آمریکایی از مرز ۴۵ هزار تومان و رشد ۱.۶۳ درصدی قیمت خودرو طی هفته اخیر، امروز دوباره شاهد رکوردشکنی مجددا دلار و به دنبال آن افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم. به طوری که شاخص قیمت خودروی بورسان، تنها در یک روز افزایشی ۱.۳۷ درصدی را ثبت کرد.

در میانه‌های پاییز، بازار خودرو بدون توجه به نوسانات نرخ ارز، روز‌های باثباتی را طی می‌کرد؛ روز‌هایی که به نظر می‌رسید تحت تاثیر افزایش امید به واردات خودرو و البته احتیاط خریداران با توجه به احتمال احیای برجام رقم خورده بود. اما با تغییر معادلات برجام، قیمت خودرو وارد فاز صعودی شد و بالاخره در روز‌های میانی آذرماه بود که خودرو توانست جاماندگی خود را از نرخ دلار جبران کند. در واقع ناامیدی نسبت به احیای زودهنگام برجام و آزادسازی خودرو، بار دیگر دلار را معیاری برای نوسان قیمت این کالا کرده است و خودرو نیز دوباره از کالایی مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای مبدل شده. حالا نوسانات قیمت خودرو را می‌توان به نوعی انعکاس‌دهنده انتظارات تورمی نیز دانست. نگاهی به شاخص‌های قیمتی خودرو در کنار دلار نشان از همنوایی این‌ها با یکدیگر از اواخر آذرماه تا به امروز دارد و حتی خودرو‌های داخلی گوی سبقت را از دلار آزاد ربوده‌اند.

رکوردشکنی خودرو‌های داخلی
بررسی قیمت خودرو‌های داخلی و چینی تا پایان روز یکشنبه حاکی از آن است که با افزایش نوسانات قیمت دلار، قیمت‌ها در بازار خودرو هم در مسیر صعودی حرکت می‌کنند و اغلب در این روند صعودی با ثبت قیمت‌های جدید رکوردشکنی می‌کنند. شاخص کل قیمت خودروی بورسان امروز مجموعا ۱.۳۷درصد افزایش داشت. این میزان تغییر میانگینی از رشد ۰.۷۴ درصدی قیمت خودرو‌های چینی و افزایش حدود دو درصدی قیمت خودرو‌های داخلی بود که این میزان تغییر دست کم از ابتدای سال تاکنون رکوردشکنی معناداری برای این بازار محسوب می‌شود.

این روند افزایشی در خودرو‌های داخلی جدی‌تر از چینی‌ها بود؛ چرا که معمولا خودرو‌های داخلی پرمعامله‌ترند و سریع‌تر به نوسانات نرخ ارز واکنش نشان می‌دهند. ضمن اینکه، پس از رشد ۱.۸۱ درصدی قیمت خودرو‌های داخلی در دوم بهمن ماه ۱۴۰۱ این اول باری است که خودرو‌های داخلی چنین افزایشی را تجربه می‌کنند. شاخص قیمت خودرو‌های داخلی هم‌اکنون حوالی رقم ۱۵۴ است و در مقایسه با نیمه اول سال تاکنون حدود ۵۷ درصد رشد کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: