April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از فاز نخست سامانه مولد سازی دارایی های دولت:
کد خبر: ۳۹۲۵۸۶
۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
0
وزیر امور اقتصادی و دارایی طی سخنانی در مراسم رونمایی از فاز نخست سامانه مولد سازی دارایی های دولت اظهار داشت: شفافیت ایجاد شده توسط این سامانه، ضمانت اجرای پیاده سازی موفق و بدون فساد طرح مولد سازی دارایی های دولت خواهد بود.

شفافیت ضمانت اجرای طرح مولد سازی است

به گزارش روابط عمومی بانک رفاه کارگران به نقل از شادا، دکتر سید احسان خاندوزی در سخنان خود در این مراسم که با حضور رسانه‌های گروهی برگزار شد، با بیان اینکه مسئله مولد سازی دارایی ها، به عنوان یکی از راهبرد‌های جدی دولت، برای یکی دو سال آینده، در دستور کار سه قوه قرار گرفته است، اظهار داشت: این طرح می‌تواند گره گشای بسیاری از بن بست‌هایی باشد که تا پیش از این موجب می‌شد، سرمایه گذاران و پیمانکاران طرح‌های عمرانی نتوانند با سرعت مطلوب، طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی دولت و دستگاه‌های اجرایی را به پیش ببرند.

خاندوزی گفت: طرح مولد سازی دارایی‌های دولت، هم اکنون این امکان را به وجود آورده است که شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی بتوانند از شر اموال راکد و مازاد خود خلاص شده و آن‌ها را تبدیل به دارایی زاینده‌ای کنند که برای سرمایه گذاری‌های آتی آن‌ها بسیار مفید فایده خواهد بود.

وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤالی در خصوص احتمال تحقق ارقام پیش بینی شده برای مولد سازی دولت در بودجه سال آینده اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، وقتی از من پرسیدند چگونه عدد ۱۰۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده، محقق خواهد شد و اساسا آیا این یک عدد واقعی یا صوری و تو خالی است؟ من پاسخ دادم که، نه این درآمد پیش بینی شده، صوری است و نه حتی صرفا قرار است درآمد زایی باشد؛ بلکه دولت به دنبال این است که اهرمی برای تسریع در تکمیل طرح‌های عمرانی نیمه تمام و بر زمین مانده خود ایجاد کند.

خاندوزی با ابراز امیدواری برای تحقق رقم پیش بینی شده برای مولد سازی دارایی‌های دولت در بودجه سال آینده، گفت: این امیدواری از آنجا ناشی می‌شود که مصوبه مزبور بر پایه آسیب شناسی سالیان گذشته تدوین شده است.

وی افزود: ما عملکرد‌های سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ دولت و اهدافی که برای مولد سازی در قوانین بودجه وجود داشت، اما یک صدم آن هم محقق نشده بود را آسیب شناسی کردیم و به این رسیدیم که تنها از طریق یک ساز و کار تحولی و البته توأم با شفافیت که بتواند اعتماد عامه و نخبگان را جلب کند، می‌توانیم بر مسیر نا امید کننده سالیان قبل غلبه کنیم.

خاندوزی گفت: طراحی و رونمایی از سایت و سامانه دبیرخانه مولدسازی به همین جهت است که تمام مردم ایران در یک اتاق شیشه‌ای ۸۵ میلیون نفری بر نحوه مولد سازی اموال مازاد تمام دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دولتی، نظارت کنند و من امیدوارم با همت دستگاه‌های اجرایی کشور، استانداران، وزرا و اصحاب رسانه، بهار سال ۱۴۰۲ بهار جان بخشی به طرح‌های نیمه تمام عمرانی کشور باشد.

وزیر اقتصاد در ادامه با بیان اینکه، برخی نقد‌های مطرح نسبت به مصوبه مولد سازی، شاید غیرمنصفانه و برآمده از اطلاعات ناکافی بود افزود:، اما برخی، نقد‌هایی بود که به لحاظ تخصصی و کارشناسی واقعا قابل تأمل بود که آن‌ها را در مصوبه نهایی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه در دستورالعمل اجرایی گنجانده ایم و امیدواریم از این به بعد با اثبات شفافیت و صداقت خود بتوانیم در این مسیر از همراهی و مشارکت جامعه نخبگان و اصحاب رسانه بهره ببریم.

خاندوزی تصریح کرد: به جای اینکه ترمز پیشرفت باشیم باید به تسریع آن، البته با بیشترین شفافیت و کمترین میزان آسیب و فساد، کمک کنیم و به شدت امیدواریم، بهترین ابزارمان که شفافیت است بتواند ضمانت بخش این مسیر باشد و بتوانیم در اوایل سال آینده، گزارش عملکرد امید بخشی از این حرکت شتابنده به مردم ارائه دهیم.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: دولت به یکباره به این تصمیم نرسیده است، بلکه دو سه سال است که در قوانین بودجه، هر ساله تأکید می‌شود دولت باید اموال خود را مولد سازی کند.

وی افزود: اگر منظور شما این است که ما برای سرعت بخشیدن به پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی کشور، کمبود منابع داشتیم و الان داریم از منابع راکد بعنوان منبع جدیدی برای پیشبرد کار‌های عمرانی استفاده می‌کنیم، کاملا درست است.

خاندوزی تصریح کرد: ما رسما اعلام کرده ایم، از منابی که هیچ خاصیتی برای کشور نداشته و سال‌های سال بدون بازده اقتصادی، راکد و فرسوده در گوشه‌ای افتاده بودند برای تکمیل و تسریع پروژه‌های عمرانی کشور استفاده خواهیم کرد و هیچ شک و شبهه‌ای نیست.

وی یادآور شد: واقعیت این است که عملکرد بودجه‌های سالیان گذشته به ما نشان داد، اگر بخواهیم باز هم با همان ساز و کار سالیان پیشین عمل کنیم، امسال نیز مولد سازی به نتیجه‌ای نخواهد رسید و آیا توقع داشتید، با علم به این موضوع؛ دولت سیزدهم هم همان مسیر گذشته را طی کند یا باید دنبال مسیری می‌گشتیم که بتوانیم بر مقاومت دستگاه‌ها غلبه کنیم؟

وزیر اقتصاد عنوان کرد: من به صراحت در صدا و سیما هم گفتم، مدیران بسیاری از دستگاه‌های اجرایی کشور علاقه دارند که کماکان بر مایملک و املاک و دارایی خودشان اضافه کنند بدون اینکه خود را مسئول بدانند، حتی یک ریال بازده از آن به دست آورند؛ آن هم املاک و اموالی که اگر آن را در اختیار هر فعال اقتصادی عاقل و هوشمندی قرار میدادیم، می‌توانست ده‌ها برابر، منفعت برای مردم کشور تولید کند.

وی بیان داشت: ما بر اساس همین آسیب شناسی به این نکته رسیدیم که باید یک تمرکز مدیریتی و نیز اختیاراتی وجود داشته باشد که بتواند بر مقاومت مدیران غلبه کند و دیگر این گونه نباشد که مدیران، املاک دستگاه را جوری قیمت گذاری کنند که تا ۱۰ سال دیگر هم رغبتی به خرید آن وجود نداشته باشد.

وزیر اقتصاد گفت: بهترین ساز و کاری که رؤسای سه قوه تأیید کردند، مولد سازی به همین شیوه بود و البته از سمت دیگر هم بر این تأکید شد که حتما این مولد سازی باید همراه با حضور و نظارت دستگاه‌های نظارتی باشد.

خاندوزی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص برآورد دولت از میزان دارایی‌های خود اظهار داشت: امروز ما برآورد جدید تری نسبت به رقم هفت هزار هزار میلیارد تومان اعلام شده توسط دولت پیشین نداریم و گرچه می‌شود با به روز رسانی قیمت ها، برآورد جدیدی ارائه داد، اما قطعا دقیق نخواهد بود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری، در مورد مولد سازی دارایی‌های نهاد‌های انقلابی و سایر قوای سه گانه، این امر را منوط به موافقت عالی‌ترین مقام هر قوه و یا خود نهاد مذکور عنوان کرد.

وزیر اقتصاد در جواب سؤال یکی دیگر از رسانه‌ها در خصوص تأثیر مولد سازی بر قیمت املاک و مستغلات نیز گفت: این امر به تعدیل قیمت‌ها کمک شایانی کرده و این باعث می‌شود، کسانی که دنبال اراضی برای اجرای پروژه‌های تجاری و مسکونی و .. هستند بجای وارد آوردن فشار قیمتی به بازار، از همین املاک مشمول مولد سازی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: اساسا وقتی دستگاه‌های دولتی دندان طمع خود برای ملاکی را بکشند، قیمت‌ها در این بازار تعدیل خواهد شد.

خاندوزی در پاسخ به سؤالی در خصوص ارتباط طرح مولد سازی دولت با قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: مالیات بر عایدی سرمایه اساسا طرحی است که می‌خواهد هزینه کار‌هایی نظیر دلالی و سفته بازی را بالا ببرد و بازدارندگی ایجاد کند که یکی از ضروریاتی است که اکثر کشور‌های مترقی از دهه‌ها قبل آن را به انجام رسانده اند.

وی اظهار داشت: ما نیز در مولد سازی به دنبال این هستیم که بخش‌های زیادی از اماکن، زمین‌ها و انبار‌های راکد را در اختیار سازندگان و تولید کنندگان و انبوه سازان بگذاریم که بیایند روی آن کار تولیدی کنند و اساسا اموال را مشروط به بهره ور ساختن آن‌ها در اختیارشان می‌گذاریم و اینطور نیست که فلان ملک دولتی را در اختیار پیمانکار بگذاریم و او شروع به سفته بازی و خرید و فروش در این بازار کند.

خاندوزی تأکید کرد: شرط واگذاری دارایی‌های دولت به افراد، مولد کردن و کمک به افزایش تولید و عرضه است و بنابراین حتما با هر گونه سفته بازی و سوداگری مخالفیم.

وی یادآور شد: حتما سرمایه گذاران خوبی در بازار هستند که حاضرند املاک بلا استفاده را بگیرند و تبدیل به پروژه‌های مسکونی و تولیدی و ... کنند و بنابراین دولت خودش هرگز به سفته بازی در بازار املاک و مستغلات دامن نخواهد زد.

وزیر اقتصاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حماسه حضور یکپارچه مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه، گفت: این حرکت مردم بزرگ ایران پیامی روشن برای ناامید سازی خارج نشینان و نیز انگیزه‌ای برای آن‌هایی است که در داخل کشور، می‌بایست کمر همت برای خدمت بیش از پیش به مردم ببندند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: