April 2024 16 / سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۷۱۸
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
0
داشتن دغدغه حفظ محیط زیست در جزیره زیبای قشم از سوی جامعه محلی، می تواند به معرفی این جزیره بعنوان توریسمی و هم تنوع زیستی و هم اقتصادی معرفی کرد.

توسعه گردشگری بین المللی در جزیره قشم

تنوع زیستی در جزیره ساحلی قشم مانند سایر نقاط کشور بستگی به شرایط طبیعی و آب وهوایی آن منطقه دارد. از این نظر قشم با توجه به مجاورت با دریا، موقعیت جغرافیایی استثنایی و همچنین منبع عظیم مواد غذایی، محل زندگی و تولیدمثل پستانداران، پرندگان و خزندگان متنوعی می‌باشد. جنگل‌های حرا و جزایر مرجانی جزیره قشم از جمله اکوسیستم‌های بی نظیر در ایران و جهان به شمار می‌آیند. جنگل‌های حرا و جزایر مرجانی از با ارزش‌ترین پناهگاه‌های پرندگان بومی و مهاجر، لاکپشت‌های دریایی، ماهی‌های زینتی و دلفین‌ها در خلیج فارس به شمار می‌آیند.

 

داشتن دغدغه حفظ محیط زیست در جزیره زیبای قشم از سوی جامعه محلی، می تواند به معرفی این جزیره بعنوان توریسمی و هم تنوع زیستی و هم اقتصادی معرفی کرد. دغدغه حفظ محیط زیست در میان جامعه محلی جزیره قشم فرصت بی نظیری برای اجرای برنامه توسعه‌ای در حوزه‌های اقتصادی، گردشگری و... را فراهم می‌کند. استفاده از شیوه‌های مدرن با کمترین آسیب به محیط زیست، رعایت استاندارد‌ها و ارائه پیوست‌های محیط زیستی یکی از شروط اصلی اجرای طرح‌های اقتصادی بویژه در حوزه‌های صنعت، نفت و انرژی و شیلات است.

 نگاه توسعه‌ای در دوره جدید مدیریت منطقه آزاد قشم به مقوله محیط زیست موجب شده تا شرایط مناسبی را در این منطقه از نظر رعایت استاندارد‌های محیط زیستی شاهد باشیم. در حوزه حفظ محیط زیست نیازمند هماهنگی و همکاری میان بخش‌های مختلف است. برای حفظ محیط زیست علاوه بر هماهنگی میان بخش‌های مختلف دولتی، نیازمند مشارکت فعال جامعه محلی است تا به نتیجه مطلوب رسیدو جزیره قشم را بعنوان مقصد گردشگری بین المللی شناخت.


گردشگری بین المللی در طی سال‌های اخیر بیش‌ترین توسعه را در خود داشته است؛ که عوامل بسیار زیادی در این روند دخیل و موثر بوده اند از توسعه حمل و نقل و پیشرفت تکنولوژی گرفته تا مد شدن گردشگری بین المللی همگی در طی چند دهه اخیر بسیار تاثیر گذار بوده اند.



گردشگران امروزه امادگی بیشتری برای مسافرت خارجی دارند. چرا که با تغییراتی که در صنعت گردشگری و از آن وسیع‌تر در بطن اقتصاد و جامعه به وجود آمده، سفر‌های خارجی به فرایند بسیار آسان‌تر از گذشته تبدیل شده است. این تغییرات عبارتند از:

بالا رفتن سطح تحصیلات و آموزش بهتر کارکنان صنعت مهمانپذیری
تشریفات مربوط به سفر مانند گمرگ، بازرسی، پذیرش در فرودگاه‌ها و ... به سرعت در حال کاهش و استاندارد شدن هستند و مردم نیز با ان‌ها اشنایی بیشتری دارند.
سیستم‌های رزرواسیون رایانه ای، امکان دستیابی سریع به اخرین اطلاعات مربوط به پرواز‌های محل سکونت و تور‌های تفریحی و همچنین رزرو سریع امکانات مورد نظر را فراهم می‌آورد.
کارت‌های اعتباری در کل جهان معتبر هستند، خرید و معاملات مالی را آسان کرده اند و نیاز به حمل ارز را به حداقل رسانده اند.
استاندارد شدن خدمات اقامتی و سایر خدمات در هتل‌های بین المللی، رستوران‌های زنجیره‌ای و شرکت‌های کرایه اتومبیل- احساس غربتی را که ممکن است سفر خارجی به همراه داشته باشد کاهش می‌دهد.
ارتقا سیستم مخابرات، تماس با خانه را در حین سفر برای گردشگران اسان‌تر از گذشته کرده است.

 

گردشگری سازگار با حفظ محیط زیست

محیط زیست نقش بسزایی در زندگی و آینده‌ی فرزندانمان دارد، اگر از محیط زیست خود مراقبت کنیم گویی از سلامتی و آینده زندگی خویش مراقبت کرده ایم، آدمی با تماشای طبیعت بکر و زیبا نشاط می‌گیرد حیف نیست خودمان با دست خود این زیبایی را نابود کنیم؟


هدف از گردشگری تنها دیدن جاذبه‌ها و تفریح نیست بلکه در کنار لذت بردن از طبیعت حفاظت از محیط زیست و به ویژه رساندن فایده به طبیعت و استفاده به نحو احسن از جاذبه‌های گردشگری حائز اهمیت است که از آن به عنوان گردشگری دوستدار محیط زیست تعبیر می‌شود.

اکوتوریسم یا همان بوم گردشگری و طبیعت گردی، نوعی از گردشگری و تفریح است که در این نوع از گردشگری، گردشگران به مناطق طبیعی، زیبا و بکر جهان سفر می‌کنند و از مناطق و طبیعت لذت بخش آنجا لذت می‌برند و با تماشای گیاهان، پرندگان، از این زیبایی‌های طبیعی بیش از بیش بهره می‌برند. در این نوع از گردشگری در کنار تماشای طبیعت به آموزش حفاظت از محیط زیست و رساندن منفعت برای جامعه محلی پرداخته می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: