قطع برق و گاز زیان‌های جبران ناپذیری به صنایع کشور وارد می‌کند
کد خبر: ۳۹۲۷۲۲
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۰
0
در شرایطی که صنایع از قطعی گاز و برق بشدت رنج می برند، استفاده از انرژی های تجدید پذیر همچون نیروگاه خورشیدی می تواند امیدوار کننده باشد.

انرژی خورشیدی، تنها یاری‏گر بی منت صنایع

قطع برق و گاز به یکی از جدی‌ترین معضلات کشور به ویژه برای صنایع تبدیل شده است. از آنجا که مردم توان تحمل گرمای تابستان را ندارند و باید سیستم سرمایشی مناسبی داشته باشند، صنایع تاوان پس می‌دهند و برق صنایع قطع می‌شود. در زمستان نیز مردم تحمل سرما را ندارند که این بار گاز قطع میشود تا مردم بتوانند از سیستم‌های گرمایشی استفاده کنند. اما سوال ایجاست که حق با کدام بخش است و اگر قرار باشد حقی بدهیم، کدام بخش باید مراعات بیشتری داشته باشد؟

بیشترین مصرف برق در صنایع

برای آنکه در یک تصمیم منصفانه، به این سوال پاسخ بدهیم که برق صنایع را قطع کنیم یا به سراغ مصارف خانگی و دیگر بخش‌ها برویم، باید برق مصرفی در تمامی بخش‌ها مورد بررسی قرار گیرد. بهترین منبع پاسخگویی به این سوال، وزارت نیرو است که اعلام کرده در حال حاضر بخش صنعتی ۳۴ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده و پس از آن بخش خانگی ۳۳.۷ درصد در رده دوم بیشترین و بزرگ‌ترین مصرف مشترکان بخش کشاورزی نیز ۱۵.۴ درصد، عمومی ۸.۳ درصد، سایر مصارف ۷.۴ درصد و روشنایی معابر ۱.۲ درصد از مجموع برق مصرفی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. مصرف برق کشور به‌جز بخش صنعتی که با رشد ۷.۶ درصدی و سایر مصارف که با رشد ۳.۲ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود، در بقیه بخش‌ها کاهش‌یافته است. همچنین مصرف بخش خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. بنابر این صنایع بیشترین آمار مصرف را به خود اختصاص می‌دهند.

حق قطع برق صنایع را نداریم

اگرچه آمار‌ها حکایت از آن دارد که صنایع بیشترین مصرف کننده هستند، اما اگر صنایع بیشترین مصرف کننده هستند، آیا حق قطع برق شان را داریم؟ برای پاسخ به این سوال باید شرایط کشور را با دقت بررسی کنیم. اگر بپذیریم که تحریم هستیم و برای تهیه بسیاری از محصولات، از مشکلات جدی همچون خرید از شرکت تولیدکننده، انتقال ارز، اجاره کشتی، انتقال محصول به داخل کشورو بسیاری موارد دیگر رنج می‌بریم، به این نتیجه می‌رسیم که صنایع باید در اولویت قرار گیرند، اما مردم نیز حق زندگی دارند و باید در شرایط مناسبی زندگی کنند. بنابر این باید بین دوراهی مردم و صنایع، راه سوم و بهتری را برگزینیم.

ضعف مدیریت و آینده نگری

در این رابطه عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ناتوانی دولت در تامین برق صنایع در تابستان گفت: وقتی برق در تابستان قطع می‌شود، باید پیش بینی می‌کردیم که گاز نیز در زمستان قطع می‌شود. رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به اینکه سرما و یخ بندان بدین درجه پیش بینی نمی‌شد گفت: با این وصف قطعی گاز و برق صنایع در زمستان را در تابستان پیش بینی و در صحن علنی مجلس به دولت هشدار داده بودم که در این خصوص آینده نگری داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه قطع برق و گاز به اندازه‌ای اهمیت دارد که نیازمند مدیریت بود گفت: صنایع باید بتوانند خودشان را مدیریت کنند و برای شرایط بحرانی به نوعی آماده باشند که تولیدشان با مشکل رو به رو نشود و آماده قطع برق و گاز باشند.

 

بیشتر بخوانید:تامین انرژی در آینده با جزایر خورشیدی شناور



بکارگیری انرژی جایگزین

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه قطعی برق و گاز یک واقعیت تلخ است و صنایع کشور باید برای این شرایط برنامه داشته باشند گفت: سالهاست برق قطع می‌شود و تولید به مشکل می‌خورد، بنابر این تولیدکنندگان باید به نوعی برنامه ریزی کنند که از انرژی‌های جایگزین برای قطعی گاز و برق استفاده کنند. سنگدوینی با تاکید بر افزایش بازدهی نیروگاه‌ها گفت: باید نیروگاه‌ها را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم و به سراغ بخش استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر برویم. سنگدوینی با اشاره به ظرفیت‌هایی که در زمینه انرژی‌های خورشیدی و باد وجود دارد گفت: به هیچ عنوان در حد لازم از این انرژی‌ها استفاده نکرده ایم.

عقب ماندگی از انرژی‌های تجدیدپذیر

نماینده گرگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه بر استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید شده است گفت: حتی ۲۰ درصد هم اهداف برنامه ششم در زمینه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر محقق نشده که نیازمند هستیم در این زمینه کار کنیم. عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه در کوتاه مدت در زمینه بهینه سازی مصرف سوخت به نتیجه خواهیم رسید گفت: دولت باید برای شرکت‌های خصوصی به ویژه آن‌هایی که مسئولیت اجتماعی دارند، تعهد بسپارد، زیرا شرکت‌هایی مانند پتروشیمی‌ها حاضر هستند کار انجام بدهند به شرط آنکه گاز مصرفی (خوراک) آن‌ها تأمین شود.

فولادمبارکه بدنبال انرژی خورشیدی

در شرایطی که همگان به این نتیجه رسیده اند که باید از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده شود، باید بررسی شود چه اقداماتی در این زمینه برداشته شده و قرار است چه گام‌هایی برداشته شود. در این رابطه مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه از کلنگ‌زنی و آغاز ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور، با ظرفیت ۶۰۰ مگاوات و با سرمایه‌گذاری گروه فولادمبارکه خبر داد. محمدیاسر طیب‌نیا با اعلام اینکه این نیروگاه در زیربنایی به وسعت ۱۲۰۰ هکتار و در مدت سه سال با استفاده از پیمانکاران داخلی ساخته می‌شود گفت: تا پایان سال آینده حدود ۱۰۰ مگاوات از این نیروگاه به بهره‌برداری می‌رسد.

جلوگیری از آلودگی

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به اینکه فولاد مبارکه به دنبال توسعه صنعت سبز در کشور است افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده احداث این نیروگاه می‌تواند از انتشار ۸۱۰ هزار تن دی‌اکسید کربن در سال جلوگیری کند. طیب‌نیا گفت: با توجه به شرایط آلودگی هوا در کشور، این روش بهترین گزینه جایگزین برای نیروگاه‌هایی با راندمان پایین بوده که بسیاری از کشور‌های دنیا نیز به احداث چنین نیروگاه‌هایی روی آورده‌اند؛ با در نظر گرفتن ظرفیت این نیروگاه، ۳۵۰ میلیون متر مکعب گاز در سال صرفه‌جویی می‌شود.

اشتغالزایی با ساخت نیروگاه خورشیدی

مدیرعامل فولاد مبارکه با اعلام اینکه اجرای پروژه ساخت نیروگاه خورشیدی برای بیش از ۶۰۰ نفر در زمان ساخت و ۷۰ نفر در زمان بهره‌برداری به صورت مستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت گفت: با توجه به اینکه بسیاری از تجهیزات این نیروگاه از تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود شاهد اشتغال‌زایی غیرمستقیم و رونق صنعت برق کشور در حوزه تجدید پذیر خواهیم بود.

قدرت نمایی فولاد مبارکه

طیب نیا با اعلام اینکه ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی کل کشور، حدود ۴۵۰ مگاوات است گفت: نیروگاه خورشیدی فولاد مبارکه به تنهایی ۶۰۰ مگاوات انرژی تجدید پذیر به برق خورشیدی کشور اضافه می‌کند که البته با توجه به مطالعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امکان توسعه ظرفیت این نیروگاه تا ۱۰۰۰ مگاوات نیز وجود دارد. وی از سرمایه‌گذاری اولیه ۱۶ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومانی برای ساخت این نیروگاه خورشیدی خبر داد و گفت: ساخت این نیروگاه در شرق اصفهان احداث می‌شود و البته این پروژه، تنها سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در این زمینه نیست و برای کاهش وابستگی به شبکه، نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه در حال احداث است که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت داشته و در سال آینده دو واحد گازی جمعاً به ظرفیت ۶۱۴ مگاوات وارد مدار می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: