April 2024 24 / چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۳۹۲۸۲۳
۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
0
نخستین جشنواره ملّی تولیدات چند رسانه‌ای با شعار «ایران، میراث جهانی» با حضور هنرمندان در یزد برگزار می‌شود.

ایران، میراث جهانی است

امروزه اهمیت و جایگاه میراث فرهنگی و کارکرد‌های پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و هویتی آن بر کسی پوشیده نیست. به‌واسطه همین اهمیت و تأثیرات بنیادین است که جوامع مختلف سعی در حفظ، شناخت و شناساندن میراث فرهنگی خود دارند.

کشور ایران به واسطه پیشینه تاریخی و فرهنگی بسیار غنی، آثار و محوطه‌های تاریخی بسیاری را در خود جای داده است؛ موضوعی که ضرورت حفاظت و پژوهش در حوزه میراث فرهنگی را در کشور دوبرابر می‌کند.

حفاظت از میراث فرهنگی برای تعادل بخشیدن به حیات انسان‌ها و دستیابی به توسعه پایدار، که روند تکامل تمدن بشری را در پی خواهد داشت، از چنان اهمیتی برخوردار است که یک بسیج عمومی را می‌طلبد. مردم باید محیط‌های فرهنگی را به عنوان نهاد همبستگی معنوی در اجتماعات محلی خود تلقی کنند و بپذیرند که همانگونه که با انهدام و تخریب محیط طبیعی زندگی بشر به خطر می‌افتد، ویرانی میراث فرهنگی و تاریخی نیز زندگی معنوی را به مخاطره می‌اندازد. امروزه در تمامی کشور‌ها اهمیت حفاظت از محیط زیست که میراث طبیعی و فرهنگی در آن جای گرفته بر همه روشن است.

میراث جهانی

هنر و میراث فرهنگی با هم عجین شده‌اند

بر اساس آمار بیش از ۸۰۰ هزار اثر تاریخی، ۳۶ هزار اثر ثبت ملی و ۲۶ اثر ثبت جهانی، در ایران وجود دارد و هنر در میراث‌فرهنگی عجین و در آن نهفته است. تلفیق صنایع‌دستی و میراث‌فرهنگی می‌تواند به محصولی به نام گردشگری تبدیل شود. میراث‌فرهنگی می‌تواند به توسعه گردشگری و رونق هنر‌های سنتی و صنایع‌دستی منجر شود. میراث‌فرهنگی می‌تواند دستاورد‌های زیادی داشته باشد، چراکه بدون میراث‌فرهنگی و بدون آن چیزی که به ارث برده‌ایم، فرهنگی برای صادر کردن نداریم.

اهمیت توجه به میراث فرهنگی در کشوری که سرشار از بنا‌های تاریخی و فرهنگی گوناگون است وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به برگزاری جشنواره‌ای در این حوزه سوق داده است و به همین دلیل نخستین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی با هدف افزایش سواد میراثی جامعه و تبدیل میراث‌فرهنگی به فرهنگ عمومی کشور طراحی شده است.

میراث فرهنگی

برگزاری نخستین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی

نخستین جشنواره تولیدات چند رسانه‌ای میراث‌فرهنگی با هدف افزایش سواد میراثی جامع، ایجاد رقابت سالم میان هنرمندان و برنامه‌سازان، جلب افکار عمومی نسبت به مقوله میراث‌فرهنگی، شناسایی استعداد‌های خلاق و جدید جوان، گسترش و عمومیت بخش میراث‌فرهنگی در جامعه به همت معاونت میراث‌فرهنگی در شهر جهانی یزد با میزبانی استانداری یزد برگزار می‌شود.

روز گذشته هم سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه جلسه هیئت دولت در این زمینه گفت: برنامه دو روزه جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای روز جمعه و شنبه در یزد برگزار خواهد شد و برای اولین بار با هدف آشنایی عمومی با میراث فرهنگی یعنی ارتقاء سواد میراثی و تقویت تولیدکنندگان رسانه‌ای در این حوزه بسیار مهم فرهنگی، هویتی و تمدنی با حضور ۳۰۰۰ اثری که استان‌ها توسط علاقه‌مندان و فعالان رسانه‌ای و میراث فرهنگی آماده شده است روز جمعه و شنبه در یزد اولین دوره آن کلید می‌خورد و ما فکر می‌کنیم نقش مهمی در تقویت حوزه میراث فرهنگی، آشنایی مردم و اطلاع‌رسانی به خصوص برای نسل جوان خواهد بود.

جشنواره میراث فرهنگی

جشنواره‌ای برای ارتقای سواد میراثی

علی دارابی، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که نخستین جشنواره ملّی میراث فرهنگی با مشارکت استانداری یزد به مدت ۳ روز، در شهر میراث جهانی «یزد» برگزار خواهد شد، اظهار کرد: از جمله اهداف اصلی از برگزاری این جشنواره می‌توان به افزایش سواد میراثی در جامعه، حمایت از تولیدات چند رسانه‌ای در حوزه میراث فرهنگی، تقدیر و معرفی برگزیدگان آثار، بزرگداشت پیشگامان میراث‌فرهنگی و هنرمندانی که در بازنمایی و معرفی میراث فرهنگی تلاش کرده اند، اشاره کرد.

معاون میراث فرهنگی همچنین ادامه داد: آثار متنوع جشنواره شامل تولیدات رادیویی، تلویزیونی، سینمایی، مستند، فضای مجازی، فیلم‌های تلویزیونی، پویا نمایی (انیمیشن)، عکس، نماهنگ، کلیپ، و ... است که بیش از ۲۹۲۵ اثر را در بر می‌گیرد.

به گفته دارابی، هیئت انتخاب و داوری آثار مرکب از ۵۱ نفر از هنرمندان و صاحب نظران در چند ماه گذشته این آثار را مورد بررسی قرار داده اند و از ۳۰ اثر برگزیده در جشنواره با اهدای دیپلم افتخار و جوایز نقدی تقدیر خواهد شد. همچنین از ۱۰ نفر از هنرمندان شاخص کشور نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.

او با اشاره به این که شعار نخستین دوره این جشنواره «ایران، میراث جهانی» است، گفت: با هدف معرفی بهتر و بیشتر جاذبه‌های میراث فرهنگی کشور بیش از ۲۰۰ نفر از هنرمندان و برنامه سازان و فعالان رسانه‌ای در این جشنواره حضور دارند و صاحب نظران حوزه میراث فرهنگی نیز از آثار تاریخی و میراث فرهنگی ناملموس یزد بازدید خواهند کرد.

قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی در پایان با بیان این که گزیده آثار جشنواره طی سه روز در سینما تک یزد برای علاقمندان به نمایش در می‌آید، افزود: ۵ کارگاه آموزشی با حضور استادان و صاحب نظران در حوزه هنر و میراث فرهنگی برگزار می‌شود و نمایشگاه عکس از میراث ناملموس ایران که کمتر دیده و معرفی شده است، برپا خواهد شد.

دبیر جشنواره میراث

جشنواره میراث فرهنگی در آینده بین‌المللی می‌شود

عباس فاطمی، دبیر نخستین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی گفت: در این جشنواره به دنبال این هستیم که هنرمندانآثار چشم‌نوازی را در این حوزه خلق کنند. با استفاده از این جشنواره به دنبال استفاده بهینه آن‌ها در حوزه میراث‌فرهنگی هستیم.

دبیر نخستین جشنواره ملی تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی افزود: اگرچه این جشنواره مربوط به حوزه میراث‌فرهنگی است، امامیراث‌فرهنگی بدون صنایع‌دستی معنایی ندارد از این رو از هنر و صنایع‌دستی و نیز ظرفیت‌های گردشگری در این جشنواره بهرهبرده‌ایم. در جشنواره به دنبال بازتعریفی از حوزه میراث‌فرهنگی با استفاده از زبان هنر هستیم.

فاطمی ادامه داد: ۲ هزار و ۹۲۵ اثر در بخش‌های مختلف دریافت کردیم خوشبختانه شاهد این بودیم که هنرمندان آثار بسیار گران‌بهاییتولید کرده‌اند. جشنواره هدفش این است که به ثروت خدادادی و فراوان میراث‌فرهنگی توجه‌ها را افزایش دهد و سواد میراثی را بالا ببرد.

او ادامه داد: جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی ملی است و در مراحل بعدی به صورت منطقه‌ای و بین‌المللی برگزار خواهدشد تا کشور‌های همسایه و جهان با این ثروت عظیم فرهنگی آشنا شوند افزود: شورای عالی جشنواره تشکیل شده و یکی از اهداف مهم آن تعامل بین هنرمندان و مدیران حوزه میراث‌فرهنگی است و مدیران باید از این آثار هنری باید به بهترین نحو استفاده کنند.

پوستر جشنواره

برگزیدگان جشنواره تولیدات چندرسانه میراث چه کسانی هستند؟

فهرست برخی از آثار منتخب ارسال شده به جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در بخش‌های مختلف فیلم کوتاه، فیلم سینمایی، مستند و ... به شرح زیر است: خواب‌های خط‌خطی اثر سید محمد حسینی، دخمه اثر وحید ضرابی، صداکن مرا اثر محمد رضا زمانی‌پور، گنج سرخ اثر امید عشقی، من زیر بارون اثر علیرضا اسیوند، آفتاب گرگ‌و‌میش اثر محسن دانشوار، ایلماه اثر عطاالله غریبی، آیینه‌دار اثر پویان کاظمی، باجناق‌هااثر کامران پاک‌منش، بچه‌های طوفان اثر صادق صادق دقیقی، بچ‌های دشت اثر اسماعیل مسعودی، بلیط اثر مرتضی رحیمی، بی‌خوابیاثر مرتضی رحیمی، تله فیلم ماه ومه اثر مرتضی مطوری، گنج سرخ اثر امید عشقی، بدون قرار قبلی اثر بهروز شعیبی و سایه روشن اثرسعید چاری به نخستین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی راه یافتند.

چیز‌هایی که زمان باخود برد به کارگردانی محمدرضا برد بار، ریگ یلان به کارگردانی ایمان بدری رمضانی، رویای شارستان به‌کارگردانی عباس نورجفرد، شهر سوخته به کارگردانی ناصر افشاری، طاهر به کارگردانی امیر مسعود حسینی، میراث ماندگار به‌کارگردانی محسن نظری خاکشور، باستان‌شناس و خاک به کارگردانی سیدمجتبی ثابت، احتضار و روز‌های خوب گمشده تقویم به‌کارگردانی حجت طاهری و شهسوار به کارگردانی علی شاه‌محمدی به بخش مسابقه مستند بلند وسینمایی نخستین جشنواره تولیداتچندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی راه یافتند و منتخب شدند.

فیلم‌های سینمایی برف‌های سپید سرگردان به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدرضا وطن‌دوست، پریزاد به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدیایمانی شهمیری، از تیغ کوه تا لب دریای ابسکون به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا مجلسی، گره عشق به کارگردانی جمال اسکویی وتهیه‌کنندگی معاونت فضای مجازی چهارمحال و بختیاری، بهمنشیر به کارگردانی علی شهابی و تهیه‌کنندگی صدا وسیمای آبادان، هفتسمفونی زاگرس به کارگردانی و تهیه‌کنندگی پرویز رستمی، خانه حجاب به کارگردانی عاطفه سربند و تهیه‌کنندگی علی خوشدل، سنگشیر به کارگردانی علی حسینی، تنها میان سنگ‌ها به کارگردانی عبدالرحیم اسدپور و تهیه‌کنندگی آرمان قلی‌پور دشتکی، سوزوسور بهکارگردانی کامران رضایی، انجیر‌های معابد به کارگردانی سارا رضایی و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای بندرعباس، بینه لر به کارگردانیسولماز علیزاده و تهیه‌کنندگی علی خوشبخت، زنبوردار، عطر سیب به کارگردانی داوود جلیلی و تهیه‌کنندگی امیرمهد یزدان، کاریز بهکارگردانی و تهیه‌کنندگی هادی آفریده، ماه خاکستری به کارگردانی و تهیه‌کنندگی باقر حنطوش‌زاده، بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی بهکارگردانی رضا خان‌بابایی و تهیه‌کنندگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی اردبیل، حصیر به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصطفی تبوی، پیدا و پنهانبه کارگردانی محمدامین تقی‌پور و تهیه‌کنندگی خانه فرهنگ وهنر هلال شهرستان، زمزمه یک نقش به کارگردانی محمد اسلامی وتهیه‌کنندگی محمد فتاحی، آخرین خنیاگر مازندران به کارگردانی و تهیه‌کنندگی افشین رشیدی، تکم چیلر به کارگردانی و تهیه‌کنندگیاصغر ازدست، ایران زیبای من اصفهان، ایرانی که ندیدید به کارگردانی و تهیه‌کنندگی رسول تسلیمی، تفت به کارگردانی وتهیه‌کنندگی عباس احمدی مطلق به نخستین جشنواره تولیدات چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی راه یافتند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: