کد خبر: ۳۹۲۸۴۰
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
0
به مناسبت آغاز دوره سی و هشتمین دوره جشنواره موسیقی فجر در این گزارش مروری بر دوره سی و ششم این جشنواره شده است.
مروری بر جشنواره اینترنتی موسیقی فجر

پوستر سی و ششمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری حسن ریاحی با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد، پوستر این دوره از موسیقی فجر را امید عسگری طراحی کرده که بیانگر شرایط روز جامعه با توجه به شیوع کرونا و تماشای اجرا‌های موسیقی از خانه‌ها بوده است.

رونمایی پوستر سی و ششمین دوره جشنواره موسیقی فجر

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش‌های رقابتی و غیررقابتی ۲۸ بهمن تا ۳ اسفند سال ۹۹ برگزار شد و جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره از جشنواره بود.

بیش از ۴۰ مجموعه موسیقایی از روز سه‌شنبه بیست و هشتم بهمن ماه  سال ۹۹ آثار خود را در یکی از متفاوت‌ترین جشنواره‌های موسیقی فجر طی سال‌های گذشته به صورت برخط پیش روی مخاطبان دادند.

۶ گروه از چهار کشور اتریش، آلمان، ایتالیا و کوبا در بخش بین الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر شرکت کردند که به تفکیک شامل تک نوازی ویولنسل مارتین ملندز از کوبا، دوئت «سان موس» مشتمل بر دونوازی گیتار و ویولنسل از اتریش، دوئت «ویلا مادلنا» مشتمل بردونوازی آکاردئون، کلارینت و ساکسفون از اتریش، تریوی جز «فولبرشت» مشتمل برسه نوازی ساکسیفون، آوا، الکتریک و گیتار از آلمان، تک نوازی پیانو موریس ارنست از آلمان و دوئت «فراتا دی پالما» مشتمل بردونوازی پیانو و ویولن از ایتالیا می‌شوند و اجرا‌های بخش بین الملل سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر را تشکیل می‌دادند.

بر اساس جدول منتشرشده از سوی دبیرخانه سی و ششمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۴۳ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک، بین‌الملل، ارکسترال، تلفیقی با ۵۷ اجرا در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر حضور داشتند و طبق تصمیم ستاد برگزاری جشنواره موسیقی فجر و با توجه به شرایط بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور مخاطبان در سالن‌های اجرای موسیقی و به جهت همراهی با مصوبات ستاد ملی کرونا، اجرا‌های این دوره جشنواره مجازی پخش شد.

گزارش آماری سی و ششمین دوره موسیقی فجر

در سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، ۵۵ هزار و ۱۲۴ نفر، اجرا‌های سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر را تماشا کردند. این در حالی است که جدول مخاطبان اجرا‌های سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر به تفکیک روز و اجرا‌ها نیز منتشر شده است.

براساس این جدول، ۳ هزار و ۵۹۸ نفر روز اول، ۴ هزار ۵۶۳ نفر روز دوم، ۷ هزار و ۵۶۶ نفر روز سوم، ۱۰ هزار و ۱۵۸ نفر روز چهارم، ۱۰ هزار و ۹۱۳ نفر روز پنجم، ۹ هزار و ۵۲۴ نفر روز ششم و ۸ هزار و ۸۰۲ نفر روز هفتم مخاطب اجرا‌های سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر بودند.

ارکستر ملی ایران، گروه «رستاک»، ارکستر «پارسوا»، ارکستر سمفونیک تهران، دوئت فراتا - دی پالمای ایتالیا بیشترین تماشاگر را در این دوره از جشنواره داشتند.

در بخش رقابتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر آلبوم‌های که از مهر ماه سال ۱۳۹۸-۱۳۹۶ به دبیرخانه جشنواره رسید، توسط هیات انتخاب گروه‌ها و آثار جشنواره ارزیابی شد و کاندیدا‌های جایزه باربد معرفی شدند.

بهداد بابایی، احسان ذبیحی فر، محمدرضا چراغعلی، امیرعباس ستایشگر، مرتضی امیری اسفندقه، کارن کیهانی، محمدعلی مرآتی و امین هنرمند اعضای هیات انتخاب گروه‌ها و آثار سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر هستند که کاندیدا‌ها و برگزیدگان جایزه باربد را انتخاب کرده‌اند و برگزیدگان جایزه در اختتامیه جشنواره معرفی می‌شوند.

ترتیب کاندیدا‌ها بر اساس حروف الفبا است.

آهنگسازی موسیقی کلاسیک

مهران بدخشان (انگاره‌ها)
رضا کهریزی (از او)
علیرضا مشایخی (مدال ۲۰۱۵)
کاوه میرحسینی (اشراق)

اجرای موسیقی نواحی

عماد توحیدی و حسین نظری (ترانه‌های کبود)
محمد سلم آبادی (آوای صحرا)
حمزه مقدم (حمزه سیا)
جمشید نیکوزاد (بی گمون)

خوانندگی موسیقی نواحی

ابوالحسن خوشرو (طالبا و موسیقی حماسی مازندران)
نورمحمد درپور (دردانه)
محی الدین شعبانی (دریاب و دریاب)
پرویز نزاکتی (ونوشه)

اجرای موسیقی دستگاهی بی کلام
سیامک جهانگیری (در رگ تاک)
حمیدرضا خبازی (واپسین فردا)
هوشمند عبادی (نایی)
بهاره فیاضی (افرا)

آهنگسازی دستگاهی باکلام

سیامک جهانگیری (من همان نای ام)
احسان عبایی (از سراسر بگذشته)
بهمن فریادرس (پرواز و آواز)
هومن مهدویان (باغ بی باران)

خوانندگی موسیقی دستگاهی

مهدی امامی (من همان نای ام)
وحید تاج (پرواز و آواز)
مجتبی عسگری (عشیران)
حسین علیشاپور (چقدر ز خویش دورم)

آهنگسازی و اجرای بخش پاپ و تلفیقی بی کلام

هومن شیرعلی (تنیده در صدا)
سعید غریب و شهرام مویدی (ناگفته‌های یک رویا)
مصطفی قناعت (کبوترخانه)
آرش هژیرآزاد (تهران، مریخ)

آهنگسازی بخش پاپ و تلفیقی باکلام

صادق تسبیحی و امید نعمتی (حرمان).
داماهی (در من برو شکار).
نیما رمضان و امیر بال افشان (بالزن).
پویا کلاهی (طاووس پربسته)

خوانندگی بخش پاپ و تلفیقی

امیر بال افشان (بالزن)
پویا کلاهی (طاووس پربسته)
رضا کولغانی (در من برو شکار)
امید نعمتی (حرمان)

آهنگسازی بخش معاصر و ارکسترال ایرانی بی‌کلام

پویا باباعلی (دوردست‌ها)
بهزاد عبدی (سوئیت برای قانون و ارکستر زهی)
رضا والی (سرنا)

آهنگسازی بخش معاصر و ارکسترال باکلام

امیر پورخلجی (عاشق کیست)
حامد حافظی و حسین فاضل (از برگ‌ها)
سلمان سالک و عباس آزاد (گوهر جان)
سیاوش، ولی پور (سرود مرد سرگردان)

خوانندگی بخش معاصر و ارکسترال ایرانی

پوریا اخواص (سرود مرد سرگردان)
وحید تاج (از برگ‌ها)
مهدی نظری (آسوده خاطر)

ناشر

تلسک (ارژنگ)
خانه هنر خرد (علی صمدپور)
ماهور (محمد موسوی)
نسیم مهرآوا (محمد غلامی)

همزمان با آغاز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ۲ مجموعه فعال حوزه سرود متشکل از هنرمندان نوجوان روز چهارشنبه بیست و نهم بهمن سال ۹۹ در پهنه فرهنگ و هنر رودکی به اجرای آثار انقلابی پرداختند، این آثار از جمله اجرا‌ها و برنامه‌هایی بود که با هماهنگی شهروز حقی آهنگساز و مدرس موسیقی به واسطه برگزاری رویداد موسیقی فجر پیش روی مخاطبان قرار گرفت.

اجرای گروه سرود فرزندان ایران

اولین شب از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با پخش اجرای چهار گروه از ایران و یک گروه از اتریش سه شنبه ۲۸ بهمن برگزار شد.

اجرا‌های اینترنتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با برگزاری کنسرت گروه موسیقی «ایستم» از خراسان شمالی آغاز شد. تمامی این اجرا‌ها در تالار رودکی تهران پیش از برگزاری جشنواره تولید و ضبط شده بوده اند.

اجرای گروه ایستم

در دومین شب از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، گروه «ماهیما» به خوانندگی حجت اشرف‌زاده، گروه «خاوران»، گروه وحید اسداللهی، تریوی کشور آلمان و گروه حسام اینانلو و مظفر شفیعی در قالب چند کنسرت اینترنتی، برنامه‌های خود را اجرا کردند.

دومین روز از برپایی کنسرت‌های اینترنتی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر گروهی از کشور آلمان و چند مجموعه دیگر آثار خود را پیش روی مخاطبان قرار دادند.

در سومین روز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروه «رستاک»، تک نوازی ویولنسل نوازنده کوبایی و گروه‌های هنرستان موسیقی دختران، استعداد‌های دانشگاه هنر، اقبال آذر و آنسامبل نیواک پخش شد.

اجرای گروه رستاک

در چهارمین روز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجرای ارکستر سمفونیک تهران، دوئت نوازندگان اتریشی و گروه‌های همنوازان «چکاد»، «آوای اصلان کتول» از گلستان، «دالاهو» از کرمانشاه، رسیتال پیانو و اجرا‌های دانشگاه آزاد و علمی کاربردی برگزار شد.

اجرای دانشگاه علمی و کاربردی

همچنین در تاریخ دوم اسفند ماه ۹۹ آمار سایت‌های پخش اجرا‌های جشنواره، در چهارمین روز جشنواره ۱۰ هزار و ۱۵۸ نفر اجرا‌ها اعلام شد.

اجرا‌های سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر تا چهارم اسفند ۹۹ از سایت جشنواره، انجمن موسیقی ایران و چند پلتفرم دیگر پخش شد.

اجرای همنوازان چکاد

در پنجمین روز از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر که به صورت مجازی در سایت‌های مختلف اینترنتی برگزار شد. اجرا‌های گروه‌های، نوای سیمره به سرپرستی مهران غضنفری، هنرستان موسیقی پسران، انرسیتال پیانو هنرمند آلمانی موریتس ارنست، ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری بردیا کیارس، میلاد درخشانی شنبه دوم اسفندماه به ترتیب به نمایش گذاشته شدند.

نزدیک به ۱۱ هزار مخاطب از کنسرت‌های اینترنتی پنجمین روز از برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر دیدن کردند.

در ششمین روز از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر که به صورت مجازی در سایت‌های مختلف اینترنتی برگزار شد، گروه‌های بانگ نو،  آیریتین،  هاوار، سپندار،  دوئت جیانا فراتا،  دینو دی پالما و کر اردیبهشت به اجرای برنامه‌های خود پرداختند.

۹ هزار و ۵۲۴ نفر مخاطب از اجرا‌های اینترنتی ششمین روز سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر دیدن کردند.

روز دوشنبه چهارم اسفند و در آخرین روز از سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر، اجرای گروه‌های «همنوازان فاخته» و «انوار جام»، گروه «ترانه باران»، ارکستر «پارسوا» و رسیتال پیانو و نوازندگان دانشگاه تهران پخش شد.

نشست‌های پژوهشی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با موضوعات «سیر تطور ترانه»، «آسیب شناسی موسیقی پاپ دو دهه گذشته»، «سیستم‌های آموزش نوین موسیقی در جهان»، «تاریخ نگاری موسیقی و خطر روایت مسلط»، «سند موسیقی و الزامات آن و ژانربندی انواع موسیقی» برگزار شد که آخرین نشست یکشنبه سوم اسفندماه با حضور کارن کیهانی و احسان ذبیحی‌فر برگزار شد، همچنین نشست‌های بخش پژوهش این دوره از جشنواره در برنامه گفت‌وگوی فرهنگی رادیو گفتگو در شش شب از ۲۸ بهمن تا سوم اسفندماه سال ۹۹ برگزار شد.

اختتامیه سی و ششمین دوره موسیقی فجر

سرانجام، اختتامیه سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور مردم و فقط با حضور داوران و کاندیدا‌های دریافت جایزه بخش‌های مختلف جشنواره ساعت ۱۶ دوشنبه چهارم اسفندماه در تالار وحدت برگزار شد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: