با ایجاد آب شیرین کن درمنطقه ویژه اقتصادی پارسیان صورت می‌گیرد
کد خبر: ۳۹۲۹۰۱
۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
0
در حالی که با ایجاد صنایع، نگرانی کمبود آب برای مردم کلید می خورد که با احداث آب شیرین کن در منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، مردم هیچ نگرانی بابت کمبود آب نخواهند داشت

ایجاد صنایع بدون ایجاد چالش آب

شیر آب را باز می‌کنیم و بدون آنکه نگران کمبود آب باشیم، مسواک را در دهان عقب و جلو می‌بریم. به گمان اینکه صدای خوبی داریم، زیر دوش آب آواز می‌خوانیم در حالی که گرمای آب بدنمان را نوازش می‌دهد. برای گرفتن وضو، مدت‌ها آب را باز میگذاریم در حالی که متوان با کمترین مقدار آب، وضو گرفت. وسواس داریم و برای آنکه خیالمان راحت باشد ظرف‌ها استرلیزه شده، چندین بار می‌شوییم و چندین بار غسل شان می‌دهیم. خلاصه آنکه درک درستی از اهمیت آب نداریم و نمی‌دانیم بنابر بسیاری از پیش بینی‌ها برای آینده، جنگ بعدی در جهان بر سر آب خواهد بود.

مردم نگران کمبود آب

در همین کشور خودمان بسیاری از مردم از کمبود و حتی نبود آب رنج می‌برند. در شرایطی که برای استحمام و حتی طهارت، آب تصفیه شده را هدر می‌دهیم، بسیاری از هموطنانمان حتی آب برای خوردن ندارند. واقعیت این است که درک درستی از اهمیت آب نداریم، اما مردمانی به اهمیت آب پی می‌برند که برای تهیه آب آشامیدنی، باید گالن هایشان را به مراکز آب شیرین کن ببرند و آب خریداری کنند. البته در بسیاری از شهر‌ها یا روستاها، تانکر‌هایی اختصاص یافته که آب خوراکی را از تصفیه خانه‌ها می‌خرند و به مردم محروم از آب می‌فروشند. این‌ها تنها بخشی از مشکلات مردم محروم از آب است و هنوز در برخی از مناطق کشورمان، آبی که مردم می‌خورند، از محل همان آبی تهیه میشود که احشام آب می‌خورند.

بحران آب برای کشور در محاصره آب

اگر در منطقه‌ای محروم از آب بودیم، کمبود یا نبود آب مصرفی بهترین دلیل بود، اما کشورمان از شمال به دریای خزر و از جنوب به خلیج فارس و دریای عمان راه دارد. البته شاید این دلیل خوبی برای توجیه سومدیریت در تامین آب مصرفی مردم نباشد، زیرا آب دریا‌ها شور است و امکان مصرف برای کشاورزی یا آشامیدن را ندارند، اما وقتی به کشور‌های دیگر جهان نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که با استفاده از آب شیرین کن‌های پیشرفته، نه تنها برای آب آشامیدنی مشکلی ندارند، بلکه آنقدر آب دریا‌ها را شیرین می‌کنند که توانسته اند با آن آب کشاورزی کنند.

 

بیشتر بخوانید:در سال ۱۴۰۵ انتقال آب شیرین به مناطق تعریف شده، نهایی می‌شود 



بحران صنایع آب بر

یکی از جدی‌ترین چالش‌هایی که در خصوص کمبود آب مطرح می‌شود، بکارگیری صنایع آب بر همچون فولادسازی ها، پتروشیمی ها، آلومینیوم سازی‌ها و بسیاری صنایع دیگر در مناطق کم آب است. امروزه این انتقاد بشدت مطرح می‌شود که چرا صنایع اب بر در مرکز کشور احداث شده در حالی که باید در کنار دریا‌ها احداث می‌شد. این انتقاد باعث شد تا صنایع اقدام به نصب تصفیه خانه کنند و روش‌هایی بکار گیرند که مصرف آب را به کمترین حالت ممکن برسانند، اما این هم کفایت نمی‌کند و همچنان این انتقاد مطرح است. در این حالت بحث انتقال آب از دریا‌ها به مرکز کشور مطرح شده که شاهد ساخت دستگاه‌های تصفیه و انتقال آب از خلیج فارس به مرکز کشور هستیم که اکنون به همت چادر ملو و گل گهر، بزرگترین خط انتقال آب فعال شده و به سرعت در حال پیشرفت است.

آب شیرین کن پارسیان

اما نکته مهم اینجاست که نمی‌توانیم متوقف شویم و برای آنکه از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم، باید صنایع دیگر را فعال کنیم، البته صنایعی که بازدهی مناسبی دارد. این صنایع شامل فولادسازیها، پتروشیمی ها، آلومینیوم سازی ها، صنعت سیمان و بسیاری موارد دیگر است. اکنون این تجربه را داریم که باید صنایع را در کنار دریا‌ها و آب‌های آزاد ایجاد کنیم که البته لازم است ابتدا آن آب را تصفیه کرد، زیرا املاح موجود در آب دریا برای دستگاه‌های تولید زیان آور است، بنابر این لازم است آب‌ها به شرایطی تصفیه شود که امکان بکارگیری آن‌ها وجود داشته باشد. اکنون منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان به نوعی تعریف شده که در نزدیکی دریاست و برای آنکه بتوان آب مورد نیاز کارخانه‌ها را تامین کرد، آب شیرین بسیار بزرگی طراحی شده که نیاز صنایع به آب را به صورت کامل تامین می‌کند. همین امر باعث شده تا سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی پارسیان و لامرد رغبت بیشتری نشان دهند.

سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیاردی

در این رابطه رئیس کارگاه شرکت "فرا آبرسان سرزمین" روند اجرایی پروژه آب شیرین کن منطقه ویژه اقتصادی پارسیان به اعتبار ۴۰ هزار میلیارد تومان را تشریح کرد و گفت: در فاز اول روزانه ۱۰۰ متر مکعب آب شیرین تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد. جواد چوداری خسروشاهی با اعلام اینکه شرکت "فرا آبرسان سرزمین" مجری طرح انتقال آب خلیج فارس به لامرد، استان فارس و استان اصفهان است گفت: این طرح شامل هزار کیلومتر خط لوله است که ایستگاه‌های پمپاژ، ذخایر خزینه‌های آب و سایر ابنیه فنی‌هایی که باید در این مسیر اجرایی شود را نیز شامل می‌شود. وی با اعلام اینکه افق نهایی شدن انتقال آب شیرین به مناطق تعریف شده در سال ۱۴۰۵ است گفت: دلیل اینکه منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان را برای ساخت آب شیرین کن در نظر گرفتیم، به دلیل آن است که این منطقه قطب صنعتی بزرگی است که در بین سه منطقه استان‌های هرمزگان، فارس و بوشهر قرار دارد و در مجاورت عسلویه است. رئیس کارگاه شرکت "فرا آبرسان سرزمین" با اعلام اینکه فاز اول این طرح را استارت زدیم و فاز‌های دوم و سوم نیز به تناسب قرارداد، در سال‌های آتی استارت زده میشود گفت: تولید آب در فاز‌های بعدی که برای آن‌ها نیز روزانه ۱۰۰ متر مکعب در روز است، فاز دوم را در ۱۴۰۲ و فاز سوم را در ۱۴۰۳ استارت می‌زنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: