April 2024 18 / پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
سیگنال‌های مهم بانک مرکزی به بازار ارز
کد خبر: ۳۹۳۰۲۱
۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
0
سایت بازار مشکل ارزی امروز قیمت دلار و یورو را حذف کرد. مرکز مبادله ارز و طلای ایران ساعت ۱۱ امروز در مراسمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شد و حدود دو ساعت بعد، نخستین قیمت دلار پس از این رونمایی در سایت بازار متشکل درج شد. دلار اسکناس ۴۱ هزارو ۵۴۹ تومان و دلار حواله ۳۶ هزار و ۱۳۰ تومان اعلام شد.

ریزش قیمت دلار همزمان با اصلاح قیمت سکه

روز موعود در بازار دلار ایران فرا رسید و مرکز مبادله ارز و طلا بعد از چند هفته کش و قوس امروز سه شنبه ۲ اسفند ماه بالاخره براساس مصوبه شورای پول و اعتبار فعالیت رسمی خود را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) آغاز کرد.

پایان رسمی حضور دلار و یورو درسایت بازار متشکل/ ناخدا وراد میدان شد

سایت بازار مشکل ارزی امروز قیمت دلار و یورو را حذف کرد. مرکز مبادله ارز و طلای ایران ساعت ۱۱ امروز در مراسمی با حضور رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شد و حدود دو ساعت بعد، نخستین قیمت دلار پس از این رونمایی در سایت بازار متشکل درج شد.

دلار اسکناس ۴۱ هزارو ۵۴۹ تومان و دلار حواله ۳۶ هزار و ۱۳۰ تومان اعلام شد.

اختلاف زیاد دلار ناخدا و دلار متشکل دیروز

نکته قابل توجه نرخ دلار مرکز مبادله ارز و طلا امروز این بود که قیمت دلار ناخدا در مقایسه با آخرین قیمت دلار متشکل که روز گذشته اعلام شده بود هم چند هزار تومان پایین‌تر بود.

اسکناس آمریکایی در سایت بازار متشکل ارزی عصر دیروز ۴۴ هزار و ۷۶۰ تومان بود که با قیمت ناخدا تقریبا ۳ هزارو ۲۰۰ تومان اختلاف دارد.

تصمیم جدید بانک مرکزی/ ارز مسافرتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو شد

امیر هامونی یکی از مدیران بانک مرکزی در توضیح مرکز مبادله طلا و ارز گفته طبق تصمیم جدید بانک‌مرکزی؛ برای مسافرت‌های زمینی ۳۰۰ یورو و مسافرت‌های هوایی ۵۰۰ یورو اختصاص داده شده است؛ ارز مسافرتی در پشت گیت فرودگاه‌ها به مسافران تحویل داده خواهد شد.

رفت و برگشت دلار در مرز حساس؟

معامله گران صبح امروز مدعی بودند قیمت‌ها در بازار آزاد تا حدودی پایین آمد، اما ظهر امروز دوباره به نزدیک مرز‌های روانی روز قبل برگشت.

نرخ دلار هرات ظهر امروز در مقایسه با روز قبل ۲۰۰ تومان بالا رفت. در سلیمانیه نرخ دلار صبح امروز ۶۰۰ تومان کاهش را ثبت کرد، اما در ظهر امروز تقریبا ۲۵۰ تومان پایین‌تر از روز قبل بود.

نرخ حواله درهم اندکی افت کرد/ نرخ برابری در مرز روانی

نرخ حواله درهم نیز در ابتدای معاملات نقدی امروز در حول و حوش ۲۰۰ تومان پایین آمد، اما در ادامه معاملات نقدی فاصله قیمت امروز و دیروز کم شد و به ۶۰ تومان رسید. نکته قابل توجه دیگر این بود که نرخ برابری درهم به دلار امروز یک کانال بالاتر از قیمت‌های هیجانی دیروز بود.

ادعای کیهان درباره حذف ارز سهمیه‌ای ۵ هزار یورویی

همچنین روزنامه کیهان مدعی شده ارز سهمیه‌ای ۵ هزار یورویی حذف شد. آن طور که این روزنامه نوشته یکی از تغییرات صورت‌گرفته در سیاست‌های جدید ارزی تغییر در سهمیه ارزی ۵۰۰۰ یورویی است. کیهان نوشته اخبار واصله از بانک مرکزی گویای آن است که در بسته ارزی جدید، این سرفصل حذف شده است؛ بنابراین از این پس از سهمیه ۵۰۰۰ یورویی خبری نیست.

اظهارات جدید فرزین درباره دلار و بازار

فرزین رئیس کل بانک مرکزی، امروز در مراسم رونمایی از مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: در سال‌های گذشته بخش عمده‌ای از ارز حواله‌ای در سامانه نیما عرضه می‌شد.

وی افزود در ۵۰ روز گذشته بیش از ۶.۵ میلیارد دلار ارز به واردات کالا تخصیص داده شد که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است. طبق اظهارت فرزین نرخ ارز نیمایی در سال جاری ۱۷ درصد رشد داشت، اما متاسفانه در قیمت کالا‌ها میزان رشد قیمت بیشتر بود انتظارات تورمی و نرخ سازی‌ها نرخ اعلامی در بازار آزاد را بالا می‌برد بنابراین باید یک مرکزی برای کشف نرخ واقعی و مرجع ایجاد شود

فرزین در ادامه گفت:مرکز مبادله چند جز دارد که بخش اول آن تالار ارزی است. بخش عمده‌ای از ارز‌های سامانه نیما مثل ارز فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها و مواد غذایی در تالار اول و به روش کشف قیمت عرضه می‌شود. با این اقدام عرضه ارز بیشتر و با کیفیت می‌شود. وی در ادامه افزود:ما از لحاظ ذخایر ارزی، باتوجه به تراز مثبت تجاری هیچ محدودیتی برای رفع نیاز‌های کشور نداریم. وارد بازار فردایی هم خواهیم شد تا نتوانند نرخ‌ها را دستکاری کنند، الان هم به صرافی‌ها بعد از ظهر هر روز شبیه به ارز فردایی ارز می‌فروشیم. تمام تلاش ما تسلط بر منابع ارزی و تخصیص آن به نیاز‌های واقعی کشور است.

«فرزین» و «خاندوزی» برای ارز فردا به مجلس می‌روند

در روزی که ناخدا وراد بازار شد «احمد نادری» عضو هیئت رئیسه مجلس خبر داده در جلسه امروز مجلس مقرر شد تا نشست فردا با وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و احتمالاً معاون اول رئیس‌جمهور برگزار به منظور بررسی دقیق تحولات اخیر اقتصادی برگزار شود.

افت محدود قیمت طلا ۱۸ عیار

در بازار داخلی ایران هم قیمت طلا ۱۸ عیار امروز طبق سایت اتحادیه طلا و ارز تا ۲ میلیون و ۳۴۴ هزارو ۷۰۰ تومان بالا رفت. قیمت طلا روز قبل در سایت مذکور در محدوده ۲ میلیون و ۳۴۳ هزار و ۸۰۰ تومان بسته شده بود.

قیمت سکه اصلاح شد

اگر افت قیمت در بازار طلا محدود بود، اما در بازار سکه فلز گران بهای داخلی ریزش قابل توجهی را ثبت کرد. سکه دیروز به یک قدمی کانال ۳۰ میلیون تومان رسیده بود، اما امروز در ابتدای کانال ۲۹ میلیون تومان به فروش رسید. حتی تا کانال ۲۸ میلیون تومان هم برگشت و پایین‌ترین قیمت آن طبق سایت اتحادیه طلا و ارز ۲۸ میلیون و ۹۹۳ تومان بود.

توقف فروش ربع سکه در بورس

یکی از خبر‌های مهم در بازار سکه توقف فروش ربع سکه در بورس بود. با تصمیم بانک مرکزی فروش ربع سکه در بورس متوقف شد بناست هقته آینده فروش ربع سکه در مرکز مبادله طلا و ارز از سر گرفته شود.

۳۰۰ هزار قطعه ربع سکه در گام نخست در مرکز مبادله عرضه می‌شود که فرایند کشف قیمت نیز بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا خواهد بود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: